Advies vervanging kogellager schokbrekers

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door RobMG »

Goedemorgen allen,
Bij mijn Fiat Ducato 244 2,8 JTD uit 2006 is tijdens de APK lichte olielekkage van de schokbreker re voor vastgesteld. Ik ga deze dus vervangen, eerder is mij verteld dat ik niet moet vergeten de lagers ook te vervangen, ga ik dus ook doen. Toch ben ik nu een beetje in verwarring: op de onderdelensite waar ik wil bestellen wordt gesproken over: Veerbeenlager set (de komplete alu behuizing) , kogellager en wentellager. Kunnen jullie me aangeven welke van deze 3 ik nu moet bestellen?
Bij voorbaat mijn dank.
mvrgroet Rob.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door hathi »

Rob,....is het wel slim,om die lagers v.t.v. al te bestellen,?terwijl het mss helemaal niet nodig is? Het is niet zo dat deze vernieuwing altijd een must is,maar word (,indien nodig vanwege het uurloon ) meegenomen,bij vervanging van schokbrekers of veren ! En kun je pas beoordelen bij demontage !...maar je kan natuurlijk ook eerst een prijs opvragen,voor alles compleet,bv CAR support in krimpen a/d ijssel,want je hebt er wel spec. Gereedschap voor nodig,en of het dan loont dat de schokbrekers zelf bestellen goedkoper is ...??? Kun je alsnog berekenen
Hans
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door RobMG »

Tja Hathi, narigheid is dat ik dan pas na demontage kan zien of dat noodzakelijk is, dan moet ik alles weer in elkaar schroeven, lagers bestellen en weer opnieuw beginnen. En ja, ik kan het ook laten doen....prijsopgave ruim € 800,00, kan ik echt zelf veel goedkoper, met een set gasgevulde Bilstein schokdempers. En dat speciale gereedschapje heb ik eerder al bij ALI besteld, voor dié kosten hoef je het niet te laten.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door Bob Diesel »

camper is 14 jaar oud

hier zie je het resultaat na 20 jaar

viewtopic.php?f=3&t=8458884&start=42#p1612959

informeer ook ff bij Karel/Glen :!:
is bijna dagelijkswerkq voor hun
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door gsm »

Ik heb ze bij Carsupport laten vervangen
Kwam aan het licht toen er hulpveren werden geplaatst
Ze hebben er heel veel (gereviseerde) in voorraad tegen schappelijke prijs
Even bellen en je weet wat het kost



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door Arie55 »

Als de schotel waar de veer op rust helemaal van metaal is, dan heet het veerschotel.
Als de schotel een tussen liggend stuk rubber bevat, dan heet dat taatsblok (geen taatslager, dat is wat anders)

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door hathi »

RobMG schreef:
wo 11 mar 2020, 11:32
Tja Hathi, narigheid is dat ik dan pas na demontage kan zien of dat noodzakelijk is, dan moet ik alles weer in elkaar schroeven, lagers bestellen en weer opnieuw beginnen. En ja, ik kan het ook laten doen....prijsopgave ruim € 800,00, kan ik echt zelf veel goedkoper, met een set gasgevulde Bilstein schokdempers. En dat speciale gereedschapje heb ik eerder al bij ALI besteld, voor dié kosten hoef je het niet te laten.
Al begrijp ik niet dat je dat Eerst weer in elkaar moet schroeven? Wens ik je toch veel succes,en sterkte ( letterlijk/ figuurlijk,met het Ali gereedschap :-B
Hans
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door RobMG »

Helaas heb ik niet meer de mogelijkheid om mijn camper een aantal dagen op dezelfde plek te laten staan en die tijd heb je gauw nodig om onderdelen te bestellen en in huis te krijgen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door Kroppie »

Arie55 schreef:
wo 11 mar 2020, 23:15
Als de schotel waar de veer op rust helemaal van metaal is, dan heet het veerschotel.
Als de schotel een tussen liggend stuk rubber bevat, dan heet dat taatsblok (geen taatslager, dat is wat anders)

Arie
als je bij een autoonderdelen bedrijf nu gewoon het kenteken van je auto opgeeft en zegd dat je veerpootlagers nodig hebt dan krijg je echt de juiste, heb je de (on)officiele benaming van die dingen echt niet nodig, die leveranciers weten dat echt wel

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door Arie55 »

QED
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: Advies vervanging kogellager schokbrekers



Bericht door RobMG »

Dank allemaal voor de reacties.
Mvrgroet Rob.
Plaats reactie