rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40
rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
Hoi Allemaal,
Voor de APK (van onze ducato uit 1990) krijg ik even een begroting van bijna 400 EUR om de rubberen bus(sen) van het voorste oog van de linker bladveer te vervangen. Deze is versleten waardoor de bladveren een paar mm verplaats zijn en nu contact maken met het voorste bevestigingspunt (metaal op metaal). Dus de moeite om te kijken of ik dit zelf kan fixen.
Denk ik te simpel als ik zeg:
1. spanning van de bladveer af.
2. voorste bout los
3. bladveer laten zakken
4. rubberen bus(sen) verwijderen
5. nieuwe rubberen bus(sen) erin
6. bladveer omhoog
7. bladveer centreren en bout weer vast?
Als het zo simpel is, doe ik het graag zelf. rest alleen de vraag: hoe kom ik aan de juiste bus(sen)? zijn dit dezelfde als voor de schommel?
zijn dit de juiste:
https://www.motointegrator.de/artikel/7 ... m-00213954
alvast dank voor jullie reacties, correcties en tips!
fijne zondag,
Geert
Voor de APK (van onze ducato uit 1990) krijg ik even een begroting van bijna 400 EUR om de rubberen bus(sen) van het voorste oog van de linker bladveer te vervangen. Deze is versleten waardoor de bladveren een paar mm verplaats zijn en nu contact maken met het voorste bevestigingspunt (metaal op metaal). Dus de moeite om te kijken of ik dit zelf kan fixen.
Denk ik te simpel als ik zeg:
1. spanning van de bladveer af.
2. voorste bout los
3. bladveer laten zakken
4. rubberen bus(sen) verwijderen
5. nieuwe rubberen bus(sen) erin
6. bladveer omhoog
7. bladveer centreren en bout weer vast?
Als het zo simpel is, doe ik het graag zelf. rest alleen de vraag: hoe kom ik aan de juiste bus(sen)? zijn dit dezelfde als voor de schommel?
zijn dit de juiste:
https://www.motointegrator.de/artikel/7 ... m-00213954
alvast dank voor jullie reacties, correcties en tips!
fijne zondag,
Geert
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
Hi, Heb ik ook gehad met mn 93er Ducato 290. Verenpaket losgedraaid aan 1 zijde, bus verwijderd, nieuwe van teflon gedraaid en erin geperst, achterzijde hetzelfde, toen nog rubber plaatjes tussen de uiteinden van de veren en alles is weer als nieuw. Andere zijde idem dito. Groet Eric
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
die had ik ook gezien, maar welke heb ik nodig voor het voorste oog, dus niet de schommel? of zijn dat dezelfde bussen? en moet ikjavanes schreef: ↑zo 08 mar 2020, 23:06Bij Axel Augustin:
https://www.axel-augustin.de/shop2/Fiat ... hnhr4fk337
'Aufhängung Blattfeder Lasche REP KIT' a 35EUR bestellen?
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
ik denk dat hr Augustin je dat prima kan vertellen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
Even zoeken
Onder de afbeeldingen nog een link naar .pdf file neergezet die wat duidelijker is.
https://www.pdf-archive.com/2020/03/09/navi/
Onder de afbeeldingen nog een link naar .pdf file neergezet die wat duidelijker is.
https://www.pdf-archive.com/2020/03/09/navi/
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
nou daar kun je wat mee
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
Overigens TS, ik heb je een PB bericht terug gestuurd.
Ik zie dat je die nog niet gelezen hebt.
Ik zie dat je die nog niet gelezen hebt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
Eric, bedankt voor je reactie. Ik ga er morgen aan beginnen. Heb niet eerder aan bladveren gezeten. Moet ik nog ergens voor oppassen/rekening meehouden? Bijvoorbeeld als ik de voorste ophanging losdraai (4 bouten aan chassis) dat de veer niet alleen naar beneden komt, maar ook naar voor of achter beweegt. En dat het dus weer een helse klus wordt om hem terug op zijn plaats te krijgen?Eric van den Heuvel schreef: ↑zo 08 mar 2020, 22:14Hi, Heb ik ook gehad met mn 93er Ducato 290. Verenpaket losgedraaid aan 1 zijde, bus verwijderd, nieuwe van teflon gedraaid en erin geperst, achterzijde hetzelfde, toen nog rubber plaatjes tussen de uiteinden van de veren en alles is weer als nieuw. Andere zijde idem dito. Groet Eric
hoor graag van je!
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
HI, Nee, gern probleem. Met 2 cricks werken. Met de ene alles langzaam laten zakken, met de andere na vervanging bus op zn plaats bokken. Groet Eric
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
Erik, heb toch even je advies nodig.Eric van den Heuvel schreef: ↑do 12 mar 2020, 15:38HI, Nee, gern probleem. Met 2 cricks werken. Met de ene alles langzaam laten zakken, met de andere na vervanging bus op zn plaats bokken. Groet Eric
...waar ik een beetje bang voor was, gebeurt toch: alle bouten los, sla de asbout uit het oog van de bladveer, en op het moment dat de asbout eruit vliegt knalt dat veeroog omhoog. De pin waarmee ik de bout eruit geslagen heb zet nu klemvast en fungeert nu als as door het oog.
dus twee uitdagingen:
1) die pin eruit krijgen
2) nog veel belangrijker; hoe kan ik de ophanging plus oog laten zakken zodat kan ik doen waar het mee begon: die rubberen bus vervangen?
Hoop dat je me kan helpen.
vriendelijke groet,
Geert
-
- Berichten: 103
- Lid geworden op: do 06 sep 2018, 13:40
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
....denk dat ik er al uit ben. met een koevoet kan ik de veer naar beneden krijgen. dan kan ik de ophanging laten zakken en hoop ik dat het oog vrij komt.
-
- Berichten: 640
- Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
- Locatie: 7383 Tormás Hongarije
Re: rubberen bus bladveer Fiat Ducato (1990)
Hi Geert en pechvogel,
Pin verwijderen: achteruit terugslaan. Met 2 hamers werken. 1 om mee te meppen, de andere aan de achterzijde tegen het veeroog NAAST de pin om te laten dragen. Veeroog laten zakken: er staat teveel druk op het centrale deel van de veer t.h.v. de as. Hier d.m.v. de krik de as wat laten zakken zodat de veerdruk bij het oog verminderd. Wil hij echt niet zakken dan een autobanden lichter of een grote steenbeitel tussen de veer en het chassis drukken en naar beneden trekken. Eventueel bij montage met een lijmtang de boel op z.n plaats houden. Succes Eric
Pin verwijderen: achteruit terugslaan. Met 2 hamers werken. 1 om mee te meppen, de andere aan de achterzijde tegen het veeroog NAAST de pin om te laten dragen. Veeroog laten zakken: er staat teveel druk op het centrale deel van de veer t.h.v. de as. Hier d.m.v. de krik de as wat laten zakken zodat de veerdruk bij het oog verminderd. Wil hij echt niet zakken dan een autobanden lichter of een grote steenbeitel tussen de veer en het chassis drukken en naar beneden trekken. Eventueel bij montage met een lijmtang de boel op z.n plaats houden. Succes Eric