Aanhangwagen geremd of niet?
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
Kogeldruk moet je niet zo laag mogelijk houden. Gewoon 'goed'. Kilo of 50 - 75. Anders rijdt het voor geen meter.
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
Dat valt voor een camper van 3500 kilo met een 750 kilo aanhanger wel mee hoor, je merkt geeneens dat er wat achter hangt.
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
Mijn ervaring, een gesloten aanhanger is onhandig om een motor te laden, strappen en lossen. Jaren met een gesloten bak gereden, veel zwaarder dus moeilijker te manoeuvreren als je hem al eens moet afhaken.
Nu rijden wij sinds een paar jaar met een korte open aanhanger waar je vlot op en af kunt en er niet tegen aan ziet om de motor of scooter af te halen, zelfs voor een korte stop, zo klaar en door de wielklem gaat het ook alleen.
Deze aanhanger is een speciaal modelletje dat je bij plaatsgebrek op je plaats of thuis ook rechtop kunt zetten.
Gestrapt wordt vooraan met wielklem en stuurharnas, achteraan 2 spanriemen.
13" wielen kan ik zeker aanraden, hier zit een 750kg as onder, niet geremd want wat mij betreft, beetje overkill als je onder +/- 500kg blijft achter een camper.
Nu rijden wij sinds een paar jaar met een korte open aanhanger waar je vlot op en af kunt en er niet tegen aan ziet om de motor of scooter af te halen, zelfs voor een korte stop, zo klaar en door de wielklem gaat het ook alleen.
Deze aanhanger is een speciaal modelletje dat je bij plaatsgebrek op je plaats of thuis ook rechtop kunt zetten.
Gestrapt wordt vooraan met wielklem en stuurharnas, achteraan 2 spanriemen.
13" wielen kan ik zeker aanraden, hier zit een 750kg as onder, niet geremd want wat mij betreft, beetje overkill als je onder +/- 500kg blijft achter een camper.
Nu: - - - -
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
Toen: FIAT DUCATO P.L.A. S701
Toen: VW T3 Joker3 Westfalia
- rijschoollucassen
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
Een gesloten aanhanger is natuurlijk voor je motor het beste. Zeildoek kan zo maar worden opengesneden om even te kijken wat er in zit, dus vaste wanden is veiliger. Anderzijds is het in een wat kleine gesloten bak een heel gekruip om je motor vast te zetten, hoewel ook dat met een inrijklem ook nog te doen is, je kunt alleen niet rechtop staan, wat het in balans houden van je motor lastig maakt.
Open trailertjes zijn er zelfs met een lift-systeem, waardoor je zelfs geen oprijgoot nodig hebt. Handig als je een wat zwaardere fiets in je eentje moet hanteren. Je motor staat wel open en bloot en wordt snel vies. Dat is natuurlijk met een hoes op te lossen. Een bak voor extra bagage is ook geen luxe. Net een weekje mijn dochter met haar vriend te logeren gehad, die hebben hier een motor gehuurd, maar met helmen en motorkleding heb je de garage gauw vol.
Groet,
Jaap Lucassen
Open trailertjes zijn er zelfs met een lift-systeem, waardoor je zelfs geen oprijgoot nodig hebt. Handig als je een wat zwaardere fiets in je eentje moet hanteren. Je motor staat wel open en bloot en wordt snel vies. Dat is natuurlijk met een hoes op te lossen. Een bak voor extra bagage is ook geen luxe. Net een weekje mijn dochter met haar vriend te logeren gehad, die hebben hier een motor gehuurd, maar met helmen en motorkleding heb je de garage gauw vol.
Groet,
Jaap Lucassen
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
De vraag blijft me door gebrek aan eigen gebruikerservaring moeilijk of het stallen en vastzetten van een moto MP3 in een gesloten aanhanger wel praktisch is ivm de zeer beperkte bewegingsvrijheid?
Ik stel me dan voor dat je jezelf toch in alle bochten moet gaan wringen om de boel stevig vast te zetten, toch?
En ik wordt er ook geen dag jonger op
Verder vraag ik me af of een aanhangwagen +750Kg meer nadelen heeft tov een -750Kg, een enkele as zou toch meer dan voldoende moeten zijn?
Het is immers niet de bedoeling om 2T te gaan trekken, hé
Ik stel me dan voor dat je jezelf toch in alle bochten moet gaan wringen om de boel stevig vast te zetten, toch?
En ik wordt er ook geen dag jonger op
Verder vraag ik me af of een aanhangwagen +750Kg meer nadelen heeft tov een -750Kg, een enkele as zou toch meer dan voldoende moeten zijn?
Het is immers niet de bedoeling om 2T te gaan trekken, hé
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
Die gesloten aanhangers zijn er ook met 180 cm binnen hoogte dan wordt het al een stuk makkelijker.
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
@Cee Pee
Stel dat ik een aanhanger neem met 180cm binnenhoogte, wat is dan de gemiddelde hoogte vanaf de grond gemeten?
Ik stel deze vraag om onze de 2meter te blijven ivm de peage (tol).
Stel dat ik een aanhanger neem met 180cm binnenhoogte, wat is dan de gemiddelde hoogte vanaf de grond gemeten?
Ik stel deze vraag om onze de 2meter te blijven ivm de peage (tol).
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
Met een binnenhoogte van 180 cm ga je buiten niet onder de 2 meter blijven.
Anders wordt de grondspeling wel heel minimaal.
De Humbauers (eerder boven aan deze pagina naar verwezen) met een binnenhoogte van 180, zijn buitenmaat 2,45 hoog.
https://nl.humbaur.com/nl/aanhangwagens ... 33015-18p/
Anders wordt de grondspeling wel heel minimaal.
De Humbauers (eerder boven aan deze pagina naar verwezen) met een binnenhoogte van 180, zijn buitenmaat 2,45 hoog.
https://nl.humbaur.com/nl/aanhangwagens ... 33015-18p/
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
- rijschoollucassen
- Berichten: 3050
- Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
- Locatie: Mook
- Contacteer:
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
Mp3 schrijf je. Dat wordt dus geen inrijklem, maar ook niet het in evenwicht moeten houden van een motor die nog vastgezet moet worden. Dus beter een dichte achterklep die ook voor het oprijden gebruikt kan worden. Omdat de motor van zichzelf al stabiel staat, is het erlangs kruipen minder vervelend. Je hoeft de motor tenslotte niet vast te houden. Onder de twee meter moet zat kunnen. Beetje breedte is wel makkelijk.
Groet, Jaap
Groet, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
Je camper is toch ook al hoger dan 2 meter, maakt het dan evengoed nog uit met peage?
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
Ik adviseer een open aanhanger. Dat is het gemakkelijkst.
Je kunt ook gewoon een rail schroeven in een huis, tuin en keuken bakkie.
Zo reed ik ook jaren rond.
Je kunt ook gewoon een rail schroeven in een huis, tuin en keuken bakkie.
Zo reed ik ook jaren rond.
- Bijlagen
-
- 1FE7657A-53D0-415A-9E74-20CBD95DBE56.jpeg (124.25 KiB) 247 keer bekeken
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Aanhangwagen geremd of niet?
Het kost een paar centen maar een aanhanger met hefdak is lager en heeft loop hoogte.
Met een beetje handigheid ook zelf te maken.
http://www.campersite.be/aanhangwagens/ ... gwagen.php
https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... Q..i&w=510
Met een beetje handigheid ook zelf te maken.
http://www.campersite.be/aanhangwagens/ ... gwagen.php
https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... Q..i&w=510
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht