Busbiker en APK-keuring
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Busbiker en APK-keuring
Mijn buren hebben op hun buscamper een busbiker fietsdrager de camper is 4 jaar lang zonder problemen door de apk gekomen.
Nu werd de camper afgekeurd omdat de busbiker aan het chassis zit gebout en dus als een geheel wordt gezien en daardoor komt de lengte van de bus boven de 6m en zijn lengte markerings lampjes aan de zijkant verplicht.
De camper was door de garage in eerste instantie wel goedgekeurd maar door een keurmeester die de steekproef kwam uitvoeren werd de camper alsnog afgekeurd.
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Nu werd de camper afgekeurd omdat de busbiker aan het chassis zit gebout en dus als een geheel wordt gezien en daardoor komt de lengte van de bus boven de 6m en zijn lengte markerings lampjes aan de zijkant verplicht.
De camper was door de garage in eerste instantie wel goedgekeurd maar door een keurmeester die de steekproef kwam uitvoeren werd de camper alsnog afgekeurd.
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Re: Busbiker en apk keuring
Vreemd verhaal.
Die van ons heeft met de Busbiker ook al een keer een steek proef gehad geen probleem.
De originele kan verwijderd worden zonder bouten los te moeten draaien.
Die van ons heeft met de Busbiker ook al een keer een steek proef gehad geen probleem.
De originele kan verwijderd worden zonder bouten los te moeten draaien.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Re: Busbiker en apk keuring
of paar lampies monteren.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Busbiker en apk keuring
Als aanvulling:
viewtopic.php?t=8470000&start=14
Het gaat erom of de fietsendrager zonder gereedschap te verwijderen is. Geldig is artikel 5.2.51 van het apk-handboek:
https://handboek.rdw.nl/personenautos/l ... eflectoren
viewtopic.php?t=8470000&start=14
Het gaat erom of de fietsendrager zonder gereedschap te verwijderen is. Geldig is artikel 5.2.51 van het apk-handboek:
https://handboek.rdw.nl/personenautos/l ... eflectoren
Re: Busbiker en apk keuring
En ja de busbiker kan zonder gereedschap verwijderd worden, net als alle keurige gemaakte homemade dragers.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Busbiker en apk keuring
Bij onze buren heb je toch echt een paar sleutels nodig om de busbiker te verwijderen.
Hij zit met beugels op de plaats gemonteerd waar normaal de trekhaak zit
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Hij zit met beugels op de plaats gemonteerd waar normaal de trekhaak zit
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 01 mar 2020, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Re: Busbiker en apk keuring
Het scharnierpunt is een stift met split pen als je deze verwijderd kun je hem afnemen ,wat dan overblijft is een soort trekhaak frame.
Deze constructie is speciaal om bovenstaande regel te voorkomen, hierop is ook de type goedkeuring afgegeven.
Deze constructie is speciaal om bovenstaande regel te voorkomen, hierop is ook de type goedkeuring afgegeven.
Laatst gewijzigd door Kubo op zo 01 mar 2020, 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Re: Busbiker en apk keuring
Ik heb wel wat gereedschap nodig ( steeksleutel, imbussleutel en schaar). Maar de bus zelf is al 6m30, dus die lampies zitten er al op...Kubo schreef:En ja de busbiker kan zonder gereedschap verwijderd worden, net als alle keurige gemaakte homemade dragers.
Re: Busbiker en apk keuring
dus of sleutelen of lampies.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Busbiker en apk keuring
Als een fietsendrager te verwijderen is zonder gereedschap dat wordt deze gezien als lading. En wordt niet meegerekend bij de lengte en breedte bepaling van een voertuig.
Is een fietsendrager niet zonder gereedschap te verwijderen praten we over een voertuig verlenging en wordt deze wel meegerekend.
Bij voertuigen van 6 meter of langer moeten er oranje markeringslichten aanwezig zijn op het voertuig. Hang je op een voertuig van bijna 6 meter een vaste fietsendrager dan wordt hij langer dan 6 meter en moeten er dus markeringslichten op. Dus let daarop doe het zelf busbiker bouwers!
Bij een originele busbiker ligt het net even anders.
Het fietsendrager gedeelte is inderdaad bij het scharnierpunt te verwijderen zonder gereedschap. Er blijft wel een steun achter op de trekhaak constructie. Deze steun zou normaal gesproken inderdaad meegerekend moeten worden bij de lengte bepaling.
Busbiker heeft daarin tegen een typegoedkeuring gekregen op zijn trekhaakconstructie daar is dit steuntje mee in opgenomen.
Trekhaak constructies worden niet meegerekend in de lengte bepaling en dit steuntje valt nu dus onder de trekhaak constructie.
Dat van die typegoedkeuring is waarschijnlijk niet bekend bij de steekproefcontroleur en daarom heeft hij een andere beslissing genomen.
Ik zou even contact opnemen met busbiker deze zijn bekent met dit "probleem".
Is een fietsendrager niet zonder gereedschap te verwijderen praten we over een voertuig verlenging en wordt deze wel meegerekend.
Bij voertuigen van 6 meter of langer moeten er oranje markeringslichten aanwezig zijn op het voertuig. Hang je op een voertuig van bijna 6 meter een vaste fietsendrager dan wordt hij langer dan 6 meter en moeten er dus markeringslichten op. Dus let daarop doe het zelf busbiker bouwers!
Bij een originele busbiker ligt het net even anders.
Het fietsendrager gedeelte is inderdaad bij het scharnierpunt te verwijderen zonder gereedschap. Er blijft wel een steun achter op de trekhaak constructie. Deze steun zou normaal gesproken inderdaad meegerekend moeten worden bij de lengte bepaling.
Busbiker heeft daarin tegen een typegoedkeuring gekregen op zijn trekhaakconstructie daar is dit steuntje mee in opgenomen.
Trekhaak constructies worden niet meegerekend in de lengte bepaling en dit steuntje valt nu dus onder de trekhaak constructie.
Dat van die typegoedkeuring is waarschijnlijk niet bekend bij de steekproefcontroleur en daarom heeft hij een andere beslissing genomen.
Ik zou even contact opnemen met busbiker deze zijn bekent met dit "probleem".
- zwerf-busje
- Berichten: 878
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: Busbiker en apk keuring
Als die keurmeester echt moeilijk wil doen is ie met het restant van het scharnier wat aan de auto blijft zitten ook langer dan 6 meter. En ik het wat moeite om het restant als een soort trekhaak frame te zien.
Een L3 Ducato/Boxer/Jumper is nl 5,99 cm lang.
(Of het moet over een andere bus gaan...)
Groet Ruud
Re: Busbiker en APK-keuring
Er wordt duidelijk uitgelegd waarom het niet mee telt. Of je het er mee eens bent of niet zal er verder weinig toe doen.
Re: Busbiker en APK-keuring
@tonic
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
- zwerf-busje
- Berichten: 878
- Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
- Locatie: Sweet Lake City
Re: Busbiker en APK-keuring
Het bericht van Tonic stond er nog niet toen ik mijn berichtje tikte.
Maar het maakt veel duidelijk.
Maar het maakt veel duidelijk.
Groet Ruud