Veel roet bij gasgeven

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
WiSpi

Veel roet bij gasgeven

Bericht door WiSpi » zo 01 mar 2020, 10:42

Vorige week lekker op vakantie geweest met onze camper (buscamper ducato, model 2006.07-heden - 160 Multijet 3,0 D - 2999ccm 158pk). Tijdens het rijden in plaatsjes viel het mij op dat er bij het gas geven behoorlijk veel roet uit de uitlaat komt. Dan hebben we al een stuk gereden, de motor is goed op temperatuur en dan kom je in een plaatsje, remmen optrekken, enz. In die situatie heb ik het. Dus de 1e, 2,e, 3e versnelling.

Ga ik weer langduriger rijden op wegen met continue in de 4e of 5e versnelling, dan niet.
1) Is dit 'normaal' (en is het mij nooit eerder opgevallen) of heb ik een probleem (of ontstaat er een probleem)

2) Kan het ook te maken hebben met de kwaliteit van de brandstof. Want ik zag dit toen ik getankt had bij een LeClerc supermarche. Dus niet bij de bekende merktankstations.
Wim

Zoek de mooie dingen in het leven op. De slechte dingen komen vanzelf wel.....

seth_space

Re: Veel roet bij gasgeven

Bericht door seth_space » ma 02 mar 2020, 9:57

Roeten is slechte verbranding. Oorzaken kunnen o.a. zijn te weinig lucht ( vervuild luchtfilter, turbo problemen, bijv slangen) of te veel of onjuist moment ingespoten brandstof. ( verstuiver probleem of timingsprobleem.)
Begin eens met je luchtfilter te controleren.
Daarnaast kan er een probleem zitten in een eventueel aanwezig roetfilter.

Hieronder staan ook een aantal snel uit te voeren controles van bijv de slangen van de turbo.
Prima adviezen!
Laatst gewijzigd door seth_space op ma 02 mar 2020, 16:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”

RobMG

Bericht door RobMG » ma 02 mar 2020, 15:03

Bij mijn camper met Fiat 2,8 JTD motor uit 2006 had ik verleden jaar op de terugweg uit Frankrijk iets vergelijkbaars. Enorm roeten bij gasgeven en ook een gebrek aan vermogen, tijdens constante snelheden nauwelijks merkbaar. Ik heb eea laten checken door Fiat bij thuiskomst. De uitkomst was dat het asje van de wastegate van de turbo afgebroken was>roet hoopte zich op en kwam er bij hard werkende/trekkende motor uit. Zie mijn eerdere draadje hierover. Het advies was om nieuwe turbo te laten monteren. Dat heb ik niet opgevolgd en ben teruggegaan naar het bedrijf waar ik de camper had gekocht, deze herkende het probleem onmiddellijk als iets wat wel eens meer voorkomt bij Fiat. Zij hebben het asje hersteld en binnen 20 minuten was ik weer op weg met een heerlijk trekkende, niet roetende camper.
mvrgroet,
Rob

Het-Licht

Bericht door Het-Licht » ma 02 mar 2020, 15:33

Controleer de luchtslangen vanaf de turbo tot het inlaatspruitstuk op het blok dat deze nergens gescheurd of lek zijn. Vaak kan je dat makkelijk vinden omdat op die plek de slang erg vettig/vies is. Klinkt triviaal maar het werkt als volgt :

- Lucht wordt door de luchtmassameter heen aangezogen. Vervolgens door de turbo op druk gebracht en via de slangen en intercooler de motor in geblazen. De eerder genoemde luchtmassameter meet de luchthoeveelheid en wordt geregistreerd door de ECU en aan de hand daarvan wordt de hoeveelheid benodigde brandstof berekend en ingespoten. Mocht onderweg tussen de turbo en het inlaatspruitstuk lucht verloren gaan, komt er dus minder lucht in de motor, maar wel de brandstof die voor een grotere luchthoeveelheid berekent is. De motor gaat dan te rijk lopen, en in het geval van een diesel krijg je dan een zwart wolk(je) achter je aan.

WiSpi

Bericht door WiSpi » ma 02 mar 2020, 16:01

Bedankt allemaal,

Hier kan ik verder mee.
Wim

Zoek de mooie dingen in het leven op. De slechte dingen komen vanzelf wel.....

rondepon

Bericht door rondepon » ma 02 mar 2020, 20:06

bij mij was het de EGR-klep. Plaatje er tussen en nergens geen last meer van :thumbup: moet wel zeggen dat het een 2.3 is :eh:

Plaats reactie