Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door Hansie camper »

Wij willen vanaf maart 4 maanden gaan reizen door Frankrijk, Portugal en Spanje. Achtereenvolgens 2 weken Frankrijk, 4 weken Spanje, 6 weken Portugal, 2 weken Spanje 2 weken Frankrijk. We willen vrij staan dus zullen wel wat gas verstoken voor koelkast en af en toe verwarming.

Ik heb mij al verdiept in het inbouwen van lpg fles met vulslang maar ik ben nu toch ook benieuwd naar de mogelijkheden met propaanflessen.

Ik zou met 1 volle antargaz pn10 de reis kunnen beginnen.
Deze of andere NL flessen zijn niet, of moeilijk bij te vullen in de landen waar wij komen toch?

Daarom in Frankrijk zo snel mogelijk een fles kopen en die gebruiken zodat onze antargaz fles als backup vol blijft. Of misschien de antargaz helemaal opmaken en “weggooien” want ik heb toch het certificaat niet meer voor statiegeld. Dan zou ik 2 Franse flessen kunnen kopen of 1 Franse en een Spaanse/Portugese.
Wat vinden jullie hiervan?

Kan ik dan met 1 type fles door de 3 landen? Als ik een enkele fles heb zou ik die iedere keer kunnen vullen als ik een vulmogelijkheid zie ook al is de fles nog bijna vol. Dit om te voorkomen dat de fles plotseling leeg is. Betaal ik met vullen per kg of is het een vaste prijs per vulbeurt? Als ik 2 buitenlandse flessen heb dan hoef ik niet zo bang te zijn voor plotseling een lege fles. Als ik in een ander land kom waar mijn fles(sen) niet meer bruikbaar zijn kan ik er 1 verkopen met statiegeld maar ik zal er altijd 1 mee moeten nemen naar het volgende land om gas te kunnen blijven gebruiken. Deze statiegeldfles(?) kan ik dan niet meer verkopen in het nieuwe land dus deze doe ik weg en ik neem mijn verlies.

Ik las ook over het kopen van 2ehands flessen op de markt om geld te besparen maar dit lijkt mij te veel gezoek, terwijl ik niet zonder gas kan.

Het meezeulen van meer dan 2 flessen wil ik liever niet vanwege gewicht en omdat er maar 2 veilig in de gasbun passen.

Klinkt dit als werkbaar plan? Denken jullie dat dit relaxt zal verlopen? Is de verkrijgbaarheid van gas voldoende? Laat ik de flessen in de andere landen nou vullen of ruil ik ze om? Als ik zo 3 keer een statiegeldfles inlever zonder geld ervoor terug te krijgen omdat dat in dat land niet kan kost mij dat misschien €75. Dit valt toch mee ten opzichte van het aanschaffen van lpg fles. Denk daarom dat mijn methode grofweg net zo duur of goedkoper is dan overstappen op lpg.

Hoeveel verschillende vulnippels en aftap nippels heb ik nodig en hoe makkelijk zijn die verkrijgbaar en waar?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door 't Busje »

Nu gaat het om Frankrijk, Spanje en Portugal. Volgende keer zijn er andere landen aan de beurt. Juist om niet met allerlei verschillende gasflessen met verschillende aansluitingen te hoeven klooien hebben wij LPG dampgasflessen zonder buitenvuller. Daar rijden wij al vijf jaar relaxed mee door Europa. Als ik het weer zou doen, zou ik éên LPG fles nemen en één Nederlandse propaanfles voor noodgevallen. In die vijf jaar hebben we namelijk altijd op tijd LPG bij kunnen tanken.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door Stieneke en Donald »

Precies, een (lichtgewicht) dampgasfles van 11 kg (22 ltr) is je uitkomst. Geen gedoe met verschillende gasflessen meer.
Bij een dampgasfles zit al een NL nippel/adapter bij. Verder heb je voor Frankrijk, Spanje en Portugal verschillende nippels nodig. Lang leve de EU!

Die nippels FF zoeken op het www. Suc6 ermee! :thumbup:
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door juanv »

Wij hebben één LPG fles met buitenvulling , anders kom je soms in moeilijkheden om deze fles gevuld te krijgen ,daar het wettelijk niet mag om flessen zonder buitenvulling bij te vullen.
En een tweede Propaan fles met o.a ook een ontspanner/aansluitstuk voor Spaanse (obturador para la botella de gas) en Portugese propaan flessen.(Zijn idem voor beide landen)
De gevulde flessen zijn iets goedkoper in Spanje dan in Portugal maar wel overal vlot te verkrijgen, in het slechtste geval betaal je éénmalig een borg voor je eerste fles, en nadien is het gewoon de lege fles inruilen voor een volle.
Op deze wijze kan je jaren onderweg blijven.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door Hansie camper »

Ok bedankt voor de lpg adviezen. Ik wilde ook lpg maar ga sterk twijfelen en wil daarom de mogelijkheden en beperkingen van propaan juist weten. We gaan 1 keer een lange reis maken en verkopen daarna waarschijnlijk de camper omdat dan de kinderen leerplichtig zijn. Dus lpg zou echt investering voor eenmalig zijn. Eventueel meerwaarde bij verkoop laat ik buiten beschouwing.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door Stieneke en Donald »

Juan,

Een obturador para la botella de gas is iets anders; kijk maar. https://www.google.com/search?newwindow ... 17&bih=725 :mrgreen:

War nodig is bij de Spaanse gasflessen is een Regulador gas botella butano/propano salida libre. Daar schroef je je drukregelaar op.https://www.optimuslanzarote.com/regula ... 87341.html
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31859
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door Bob Diesel »

heb ff geen tijd,voor uitleg
maar zoek op
Primagaz,repsol en mijn naam :idea:


anders kom ik straks op terug :wave:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door appellover »

Spaanse fles haal je hier in Spanje bij de kringloop ,zg. Goededoelenshop.Meestal vragen ze 10€ ,helaas meestal leeg maar propaan vulling is niet duur in Spanje omdat het heel veel gebruikt wordt ,er is weinig aardgas.
In de Algarve kun je de fles weer laten vullen ,daar hebben ze verloopnippels voor alle flessen . Fles moet wel leeg zijn.Boliqueme PT.
Maar lpg met buitenvuller is de makkelijkste oplossing.



Met vriendelijke groet
Ron


Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31859
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door Bob Diesel »

FF gezocht :wink:
heb je leesvoer :idea:

search.php?st=0&sk=t&sd=d&sr=posts&keyw ... Bob+diesel

voor 1 reis zou ik die Antargaz in FR om ruilen
kan bij zeer veel supermarche,s tankstations,is nl een veel voorkomend merk
dan in SP op een grotere camping op het mededelings bord kijken
de overwinteraars willen nog wel eens een repsol fles verkopen
voor vertrek naar huis en anders aan de receptie vragen
ook de tip van Ron hierboven kan je aan een fles helpen

viewtopic.php?f=13&t=8416941&start=28#p1159797

en in PT kan je oa aan de Algarve alle flessen laten vullen met GPL
zelf rijd ik ook wel eens gewoon ff de grens over ff SP in ,bv bij Villar Formosa en ruil daar de repsol
en weer retour

zeker voor 1 reis geen dure LPG flessen oid ,ga je dus niet terug verdienen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door 't Busje »

Hansie camper schreef:
wo 26 feb 2020, 8:02
We gaan 1 keer een lange reis maken en verkopen daarna waarschijnlijk de camper
Als dit direct in het eerste bericht had gestaan, hadden we helemaal niet over LPG hoeven beginnen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door Hansie camper »

Bob Diesel schreef: voor 1 reis zou ik die Antargaz in FR om ruilen
De antargaz pn10 wordt alleen in benelux gebruikt lees ik op website nkc. Dan kan ik die in Frankrijk toch niet ruilen?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Hansie camper
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 25 nov 2018, 21:18

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door Hansie camper »

En het vullen van flessen in Spanje en Portugal, betaal je per vulbeurt of per kg/liter afname? In dat laatste geval is het makkelijker om de fles altijd zo vol mogelijk te houden


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31859
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door Bob Diesel »

Als hun dat schrijven :roll: dan heb je dus id een probleem
maar je schreef al ,geen statiiegeld meer er op en weg gooien

Als die vol is ,zou ik er mee gaan rijden, en in FR kijken voor een Franse fles ,Primagaz is daar het meest voorkomend
en met een din aansluiting voor de normale drukregelaar
dan heb je dus 2 Flessen, is de antargaz leeg ,weg er mee

en dan in SP een repsol scoren , met een salida libre als kraan ,waar de drukregelaar ook weer op gaat

in SP en PT word alleen geruild , bij vullen slechts bij een enkel adres aan de Algarve
en dan lege flessen ,aangezien ze anders niet weten hoeveel er in moet
dus gevaar voor te vol worden
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Propaanflessen Frankrijk Spanje Portugal



Bericht door appellover »

Om te vullen moet fles leeg zijn en dan doen ze er 20 liter lpg in .
Niet zo’n drukte van maken ,volle fles kost tussen de 10 en 15€ in Spanje.
Wij gebruiken voor koelkast en koken ongeveer 1 liter per dag.
Onze kachel en boiler gaan op diesel.
Je schrijft af en toe de kachel ,reken er maar op dat je s’avonds de kachel aan hebt.Hoewel het afgelopen nacht hier 17,1 graad was ,is niet normaal,normaal tussen de 10 en 15 .




Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie