Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Hi,
Ik wil zoals zo velen tijdens het rijden mijn hh accu laden. Ik heb hiervoor 35mm kabels getrokken van de Start accu naar de HH accu.
Echter,ik weet nu nog niet of ik een LifePo4 of een AGM accu ga aanschaffen. Of misschien eerst een AGM en over een aantal jaren deze weer verkopen en een LifePo4 aanschaffen.
Wat is nu de beste manier om een geen desinvesteringen te doen. Op mijn tekeningen ga ik steeds uit van een cyrix, maar deze is alleen voor AGM.
Ik lees op het forum veel over NDS power service, maar die zijn volgens mij niet voor LifePo4.
Mijn ducato heeft geen slimme dynamo.
Ik wil graag mijn electrische installatie al monteren, voordat ik de accu aanschaf. Maar zoals gesteld, ik wil geen desinvestering doen.
Groet roelof
Ik wil zoals zo velen tijdens het rijden mijn hh accu laden. Ik heb hiervoor 35mm kabels getrokken van de Start accu naar de HH accu.
Echter,ik weet nu nog niet of ik een LifePo4 of een AGM accu ga aanschaffen. Of misschien eerst een AGM en over een aantal jaren deze weer verkopen en een LifePo4 aanschaffen.
Wat is nu de beste manier om een geen desinvesteringen te doen. Op mijn tekeningen ga ik steeds uit van een cyrix, maar deze is alleen voor AGM.
Ik lees op het forum veel over NDS power service, maar die zijn volgens mij niet voor LifePo4.
Mijn ducato heeft geen slimme dynamo.
Ik wil graag mijn electrische installatie al monteren, voordat ik de accu aanschaf. Maar zoals gesteld, ik wil geen desinvestering doen.
Groet roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: HH accu laden tijdens het rijden
Waarom zou een Cyrix alleen voor AGM zijn?
Groet, Henk
Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: HH accu laden tijdens het rijden
Omdat ik dacht dat die niet genoeg rekening houdt met de laadcurve van de LifePo4.
Roelof
Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: HH accu laden tijdens het rijden
Wij hadden af-fabriek een AGM huishoudaccu. Die was van de startaccu gescheiden door het scheidingsrelais in de CBE DS300 verdeelkast. Volgens mij is dat een rechttoe-rechtaan scheidingsrelais zonder "Cyrix-functie". Vorig jaar mei heb ik de AGM accu vervangen door een NDS 3Lion met 3Link LiFePO4 accu. De 3Link is een combinatie van een scheidingsrelais met "Cyrix-functie" en een accu monitor. Zie viewtopic.php?f=10&t=8470015 voor het aansluitschema. De 35 mm2 kabel tussen start- en hh-accu voldoet ook voor de LFP accu.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Re: HH accu laden tijdens het rijden
Omdat ik dacht dat die niet genoeg rekening houdt met de laadcurve van de LifePo4.
Maar nu k beter kijk op site van Victron:
De Cyrix-Li-ct accuscheider is een microprocessor gestuurd relais speciaal voor Lithium LiFePO4-accu's.
Roelof
Maar nu k beter kijk op site van Victron:
De Cyrix-Li-ct accuscheider is een microprocessor gestuurd relais speciaal voor Lithium LiFePO4-accu's.
Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
- henk en lila
- Berichten: 3874
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: HH accu laden tijdens het rijden
Duidelijk. En als tractie-accu gebruiker was ik nog niet bekend met die speciale li-Cyrix.
Groet, Henk
Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Re: HH accu laden tijdens het rijden
Zoals de titel zegt, acculaden onder het rijden, ........dat gaat bij een LFP accu aanzienlijk sneller dan een AGM, in de praktijk, buiten meer stroom ook nog een aanzienlijk voordeel.
Hans
- travelscout
- Berichten: 2898
- Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
- Locatie: Barendrecht
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Als je een omvormer gebruikt om ook voldoende laad of uitgangsspanning aan een moderne accu te bieden, heb je inderdaad geen scheidingsrelais nodig.
Zolang die omvormer tenminste pas aan het werk gaat, op basis van een hogere ingangspanning.
Die wordt veroorzaakt als de motor draait, en zal dus dan maximaal 14,4 volt zijn.
Oftewel die van de "ouderwetse" dynamo.
Maar let op, dat zegt nog niets over echt grote laadstromen, want ik heb nog niet één "omvormer" gezien die uiteindelijk passende laadstromen kan aanbieden aan die moderne accu.
Met andere woorden: eigenlijk hebben ze allemaal te weinig capaciteit.
Zolang die omvormer tenminste pas aan het werk gaat, op basis van een hogere ingangspanning.
Die wordt veroorzaakt als de motor draait, en zal dus dan maximaal 14,4 volt zijn.
Oftewel die van de "ouderwetse" dynamo.
Maar let op, dat zegt nog niets over echt grote laadstromen, want ik heb nog niet één "omvormer" gezien die uiteindelijk passende laadstromen kan aanbieden aan die moderne accu.
Met andere woorden: eigenlijk hebben ze allemaal te weinig capaciteit.
Paul.
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Leg even uit wat je met een omvormer bedoelt, om discussies en aannames te voorkomen
AC=DC of DC-DC
AC=DC of DC-DC
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Denk dat we consequent moeten blijven en bij omvormer de AC-DC toepassing bedoelen en bij DC-DC de term booster gebruiken.
Streven naar een hoge dynamolaadstroom bij Li-accu's is leuk. Maar is ook helemaal afhankelijk van het voertuig/dynamo.
Ik heb bewust gekozen voor een 30A toepassing. Kom ik i.c.m. de normale stroom als verlichting en kachelventilator en bij mij ook nog een tweede niet-Lithium accu bank toch al richting de 50~60A. Meer dan genoeg belasting voor de dynamo van een 2.5TDI van 1999.
Streven naar een hoge dynamolaadstroom bij Li-accu's is leuk. Maar is ook helemaal afhankelijk van het voertuig/dynamo.
Ik heb bewust gekozen voor een 30A toepassing. Kom ik i.c.m. de normale stroom als verlichting en kachelventilator en bij mij ook nog een tweede niet-Lithium accu bank toch al richting de 50~60A. Meer dan genoeg belasting voor de dynamo van een 2.5TDI van 1999.
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Plus mss nog de kk op 12V , nog eens een aantal amps...
Ps:
Hoe je het ook schakelt..Het komt uit de zon, of uit de tank!
Ps:
Hoe je het ook schakelt..Het komt uit de zon, of uit de tank!
Laatst gewijzigd door Janpinz op wo 19 feb 2020, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Ligt er een aan hoe ik de boel schakel. Ik kan kiezen tussen de twee 12V bronnen. Of de 230V omvormer rechtstreeks op de Li of op de 12V AGM die dan via de Cyrix tijdens rijden gekoppeld zit aan de dynamo.
Goed opgemerkt
Goed opgemerkt
Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden
Allemaal bedannkt voor de reactie.
Mijn vraag was dus eingenlijk wat ik het beste kan aanschaffen als ik nog niet weet of het een AGM of LKifePo4 ga aanschaffen.
Ik wilde namelijk dan alvast de Booster of Cyrix of wat dan ook aanschaffen, mijn electra helemaal afmonteren en pas tegen de zomer beslissen wat voor accu ik ga kopen.
Dat gaat dus nielt lukken. Dus eerst maar voldoende ruimte op het bord vrij houden voor een booster\Cyrix\Victron huppeldepup en dan na het bepalen van de accu dat onderdeel aanschaffen.
Groet Roelof
Mijn vraag was dus eingenlijk wat ik het beste kan aanschaffen als ik nog niet weet of het een AGM of LKifePo4 ga aanschaffen.
Ik wilde namelijk dan alvast de Booster of Cyrix of wat dan ook aanschaffen, mijn electra helemaal afmonteren en pas tegen de zomer beslissen wat voor accu ik ga kopen.
Dat gaat dus nielt lukken. Dus eerst maar voldoende ruimte op het bord vrij houden voor een booster\Cyrix\Victron huppeldepup en dan na het bepalen van de accu dat onderdeel aanschaffen.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag