Huishoudaccu laden tijdens het rijden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Huishoudaccu laden tijdens het rijden



Bericht door luinge »

Hi,

Ik wil zoals zo velen tijdens het rijden mijn hh accu laden. Ik heb hiervoor 35mm kabels getrokken van de Start accu naar de HH accu.
Echter,ik weet nu nog niet of ik een LifePo4 of een AGM accu ga aanschaffen. Of misschien eerst een AGM en over een aantal jaren deze weer verkopen en een LifePo4 aanschaffen.
Wat is nu de beste manier om een geen desinvesteringen te doen. Op mijn tekeningen ga ik steeds uit van een cyrix, maar deze is alleen voor AGM.
Ik lees op het forum veel over NDS power service, maar die zijn volgens mij niet voor LifePo4.
Mijn ducato heeft geen slimme dynamo.

Ik wil graag mijn electrische installatie al monteren, voordat ik de accu aanschaf. Maar zoals gesteld, ik wil geen desinvestering doen.

Groet roelof
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: HH accu laden tijdens het rijden



Bericht door henk en lila »

Waarom zou een Cyrix alleen voor AGM zijn?

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: HH accu laden tijdens het rijden



Bericht door luinge »

Omdat ik dacht dat die niet genoeg rekening houdt met de laadcurve van de LifePo4.

Roelof
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: HH accu laden tijdens het rijden



Bericht door 't Busje »

Wij hadden af-fabriek een AGM huishoudaccu. Die was van de startaccu gescheiden door het scheidingsrelais in de CBE DS300 verdeelkast. Volgens mij is dat een rechttoe-rechtaan scheidingsrelais zonder "Cyrix-functie". Vorig jaar mei heb ik de AGM accu vervangen door een NDS 3Lion met 3Link LiFePO4 accu. De 3Link is een combinatie van een scheidingsrelais met "Cyrix-functie" en een accu monitor. Zie viewtopic.php?f=10&t=8470015 voor het aansluitschema. De 35 mm2 kabel tussen start- en hh-accu voldoet ook voor de LFP accu.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: HH accu laden tijdens het rijden



Bericht door luinge »

Omdat ik dacht dat die niet genoeg rekening houdt met de laadcurve van de LifePo4.
Maar nu k beter kijk op site van Victron:

De Cyrix-Li-ct accuscheider is een microprocessor gestuurd relais speciaal voor Lithium LiFePO4-accu's.

Roelof
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: HH accu laden tijdens het rijden



Bericht door henk en lila »

Duidelijk. En als tractie-accu gebruiker was ik nog niet bekend met die speciale li-Cyrix. :)

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13347
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: HH accu laden tijdens het rijden



Bericht door hathi »

Zoals de titel zegt, acculaden onder het rijden, ........dat gaat bij een LFP accu aanzienlijk sneller dan een AGM, in de praktijk, buiten meer stroom ook nog een aanzienlijk voordeel.
Hans
Gebruikersavatar
gwvmanen
Berichten: 54
Lid geworden op: do 01 nov 2018, 23:08
Locatie: Almelo

Re: HH accu laden tijdens het rijden



Bericht door gwvmanen »

hathi schreef:
zo 16 feb 2020, 20:43
accu laden onder het rijden, ........dat gaat bij een LFP accu,aanzienlijk sneller
Echt wel. Ik heb een SmartOne LiFePO4 accu. De laadstroom via de dynamo is typisch 100 ampère.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden



Bericht door travelscout »

Als je een omvormer gebruikt om ook voldoende laad of uitgangsspanning aan een moderne accu te bieden, heb je inderdaad geen scheidingsrelais nodig.
Zolang die omvormer tenminste pas aan het werk gaat, op basis van een hogere ingangspanning.
Die wordt veroorzaakt als de motor draait, en zal dus dan maximaal 14,4 volt zijn.
Oftewel die van de "ouderwetse" dynamo.

Maar let op, dat zegt nog niets over echt grote laadstromen, want ik heb nog niet één "omvormer" gezien die uiteindelijk passende laadstromen kan aanbieden aan die moderne accu.
Met andere woorden: eigenlijk hebben ze allemaal te weinig capaciteit.
Paul.
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden



Bericht door blizard »

Leg even uit wat je met een omvormer bedoelt, om discussies en aannames te voorkomen
AC=DC of DC-DC
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden



Bericht door 309T16 »

Denk dat we consequent moeten blijven en bij omvormer de AC-DC toepassing bedoelen en bij DC-DC de term booster gebruiken.

Streven naar een hoge dynamolaadstroom bij Li-accu's is leuk. Maar is ook helemaal afhankelijk van het voertuig/dynamo.
Ik heb bewust gekozen voor een 30A toepassing. Kom ik i.c.m. de normale stroom als verlichting en kachelventilator en bij mij ook nog een tweede niet-Lithium accu bank toch al richting de 50~60A. Meer dan genoeg belasting voor de dynamo van een 2.5TDI van 1999.
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden



Bericht door Janpinz »

Plus mss nog de kk op 12V , nog eens een aantal amps...

Ps:
Hoe je het ook schakelt..Het komt uit de zon, of uit de tank!
Laatst gewijzigd door Janpinz op wo 19 feb 2020, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden



Bericht door 309T16 »

Ligt er een aan hoe ik de boel schakel. Ik kan kiezen tussen de twee 12V bronnen. Of de 230V omvormer rechtstreeks op de Li of op de 12V AGM die dan via de Cyrix tijdens rijden gekoppeld zit aan de dynamo.

Goed opgemerkt :-B
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu laden tijdens het rijden



Bericht door luinge »

Allemaal bedannkt voor de reactie.

Mijn vraag was dus eingenlijk wat ik het beste kan aanschaffen als ik nog niet weet of het een AGM of LKifePo4 ga aanschaffen.
Ik wilde namelijk dan alvast de Booster of Cyrix of wat dan ook aanschaffen, mijn electra helemaal afmonteren en pas tegen de zomer beslissen wat voor accu ik ga kopen.
Dat gaat dus nielt lukken. Dus eerst maar voldoende ruimte op het bord vrij houden voor een booster\Cyrix\Victron huppeldepup en dan na het bepalen van de accu dat onderdeel aanschaffen.

Groet Roelof
Plaats reactie