Voorzorgsmaatregelen motorlampje

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door gsm »

Er zijn best wel veel die last hebben van het opkomen van het motorlampje i.c.m. het roetfilter zo ook ik.
Ik heb al enkele keren het gele lampje gezien wat P1205 roetfilter aangaf en olie verversen wat net gedaan was.
Nu wil ik het e.e.a. laten checken maar waar te beginnen ?
Verstuivers - sensors - EGR - roetfilter en misschien nog wel wat anders wat in relatie staat tot de storing.
Toen ik P1205 had was de status van het roetfilter normaal en ±3,5% vervuild dus geen reden om met P1205 te komen maar waarom dan wel ?
Olie had in ververst en de reset daarvan uitgevoerd maar na ±800km kwam de melding toch weer in beeld.
Toen ik de olie ging verversen stond het nivo boven het bovenste streepje wat duidt op teveel diesel in de olie, vandaar dat ik het toen heb ververst
Wie kan mij opweg helpen met advies zoals de volgorde of alles in één keer laten checken en welk bedrijf kan dat dan als beste doen (mag per pb)
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35

Re: Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door verkerk »

Als olie peil stijgt door diesel moeten de verstuivers goed getest worden.
Waarschijnlijk is er een of meerdere defect.
Dit kan echt wel motor schade veroorzaken.
VRIJHEID
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door Transitje »

Bij onze Ducato bleek er roest/aanslag te zitten op de sensor zodat die vervuilt raakte. Volgens de monteur waarschijnlijk het gevolg van even de motor starten, om de bus even te verplaatsen, en daarna weer langere tijd stilstand. De uitlaat is dan natuurlijk vochtig en dat zou de oorzaak kunnen zijn.
Ik had met enige regelmaat dat dat lampje weer ging branden maar nu rij ik altijd de motor goed op temperatuur voor ik hem weer wegzet, even de A1 op en via de afslag Harderwijk terug.
Groeten

Klaas
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door gsm »

Vandaag met mijn garage afgesproken om de verstuivers en de sensor te controleren zodra ik hem uit de stalling haal en weer aanmeld bij rdw
Verstuivers om basis van terugloop en ik denk, met je tip de sensor ook visueel
Ik heb de bus zonder foutmeldingen in de stalling gezet en wil hem goed laten testen om met een goed gevoel op pad te gaan
Vandaar mijn vraag wat laten controleren en in welke volgorde of alles in één keer
Dan is de vraag moet dat bij een gespecialiseerde garage gedaan worden ?
Zo ja iemand advies welke garage dat goed kan doen liefst in de buurt van Utrecht



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
verkerk
Berichten: 614
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:35

Re: Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door verkerk »

bij een diesel specialist
VRIJHEID
kareltje cola
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 20 feb 2006, 0:10
Locatie: Herentals (B)

Re: Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door kareltje cola »

welk merk/type motor heb je exact?
bij de 2.2 motor2011+ bij peugeot/citroen zit een extra pompje dat diesel inspuit in de roetfilter,deze gaan wel eens defect,bij de fiat 2.3 en 3.0 zit dit pompje er niet.als de olieniveau steigt kan dit ook komen door te veel tegendruk van de roetfilter dus even de verschildruksensor waarde bekijken,dit kan je met elke scanner wel uitlezen.
dus naargelang welk type motor de egr,verstuivers,gasklep of gloeiboegies laten controleren en de roetfilter laten reinigen of vervangen.
gr Glen
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door gsm »

Ik heb de 2.3L 120pk motor.
Als die uit de staling komt dan worden als eerste de verstuivers op retour gemeten en de drukverschilsensor gemeten en bekeken
Laatste keer dat het lampje op kwam was het roetfilter 2,55% vervuilt en was de regeneratie 5km gelden, ik had toen ±900km gereden dus lijkt me niet dat het roetfilter teveel tegendruk gaf
Drukverschil heb ik tijdens het rijden een keer gemeten van 20mbar, stationair staat dat op -1mbar
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door umpie30 »

Daar gaat t al mis
Stationair is ong 7mbar en tijdens rijden oplopend tot ong50mbar
Haal de sensor er maar eens onder vandaan en kijk maar of er water in de slangen of in de sensor zit
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door gsm »

Bedankt voor de tip, als ik naar de stalling ga kan ik dat alvast nakijken.
Enig idee waar die moet zitten ? Onder de bus of in de motorcompartiment ?
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
umpie30
Berichten: 1012
Lid geworden op: do 20 apr 2006, 19:47
Locatie: overijssel

Re: Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door umpie30 »

Zit onder de auto vlak boven het subframe van je stuurhuis naast de accupakket
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door Marco Polo »

Bij een draaiende motor moet er volgens mij ook een minimaal drukverschil gemeten worden!?
Bij Max druk verschil volgt noodloop.
Bij minimaal alleen een storing.
Met -1 zit hij onder meet bereik dus dan heb je de storing al te pakken.
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Voorzorgsmaatregelen motorlampje



Bericht door gsm »

Ik ga nu twijfelen of die -1 dan gemeten is zonder draaiende motor dus alleen contact aan, dat was september vorig jaar in Flensburg.
Als ik er heen ga dan meet ik het opnieuw en zal daar foto´s van nemen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Plaats reactie