Achterdeuren Fiat Ducato in de wind

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
nilodo
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 feb 2020, 23:18

Achterdeuren Fiat Ducato in de wind



Bericht door nilodo »

Wanneer ik op de plaats bestemming aan kom met mij Ducato Buscamper, moet ik fietsen uitladen, voordat ik mijn opklapbed kan neerlaten.
Als het hard waait, heb ik geen handen over als ik een fiets in mijn handen heb, om de achterdeuren in de gaten te houden. Ondanks dat er rubber blokken naast de deuren op de carrosserie zitten, bestaat toch de kans dat de bolle achterruiten tegen de camper slaan.
Ik probeerde spanbanden van binnen uit, maar dat is erg omslachtig.

Weet iemand hier een slimmere oplossingen voor? Om een windhaak aan de binnenkant door de bekleding te schroeven, gaat me ook wat ver.
Fendt-je
Berichten: 96
Lid geworden op: za 17 nov 2007, 21:27
Locatie: Emmeloord

Re: Achterdeuren Ducato in de wind



Bericht door Fendt-je »

Als je fietsen uit moet laden ben je toch niet alleen :?:
en dan nu een Bavaria 741
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Achterdeuren Ducato in de wind



Bericht door gjvonk »

Normaal gesproken worden de deuren niet tegengehouden door de rubber blokken maar door de deurvangers die ongeveer middenin zitten. Op iedere deur zit ter hoogte daarvan ook een ronde knop die kan worden ingedrukt. Dan kunnen de deuren verder open en raken ze wel de rubber blokken. Test eens hoever de deur open kan voor de vanger hem opvangt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Achterdeuren Ducato in de wind



Bericht door joske501 »

Beste,

Bevestig aan de bovenzijde en binnenzijde van beide openstaande achterdeuren een stevige trektouw die beide deuren verbind. Als beide deuren open staan liggen ze aan elkaar met de touw. Aan de bovenzijde stoort dat niet om in en uit het voertuig te komen. Maak één zijde met een oog en haakje zodat je het toch los kan doen indien de deuren 180° open moeten. Als beide deuren dicht zijn hangt het touw gewoon aan de binnenzijde naar beneden. Bij veel wind zal de ene deur nu de andere helpen vast houden.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Achterdeuren Ducato in de wind



Bericht door veetee »

Dat laatste advies lijkt me niet echt goed te werken: als de wind anders dan precies van achter komt, dus meer van één kant, zal de ene deur open waaien en de ander juist dicht. Daardoor teveel “slack” (ruimte) in het touw waardoor de ene deur toch te ver doorslaat tegen de raam...

Ik heb toch gekozen voor een windhaak, niet zo knullig plastic dingetje uit de “camperspeciaalzaak”, maar deze, die heeft een groot oppervlak, ik heb die met een goede lijmkit vastgezet, de parkertjes (met een dot kit) om de gaatjes te af te dichten. Ik heb veel meer vertrouwen in het groter verlijmde oppervlak, als dat ene parkertje waarmee het orginele plastic knullige deurhaakje mee vastzat...
.
D26BD584-716E-46F0-BD76-DF9176390D27.jpeg
D26BD584-716E-46F0-BD76-DF9176390D27.jpeg (79.77 KiB) 2343 keer bekeken
.
72FDCF54-2B34-4FEB-8C28-1E08E1861013.jpeg
72FDCF54-2B34-4FEB-8C28-1E08E1861013.jpeg (75.52 KiB) 2343 keer bekeken
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Achterdeuren Fiat Ducato in de wind



Bericht door Bob47 »

Bij mijn Adria is het 270° open kunnen simpel geblokkeerd met een dikke stalen kabel aan de rand vd deur en in de sponning, net verder dan de dikte vd deur. Mag ook niet verder open ivm fietsen rek. Beide deuren hebben dat, maar voor de linker is dat eigenlijk niet nodig.
Jammer genoeg staat ie nog in de stalling, anders had ik er een fototje bij gezet.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Achterdeuren Fiat Ducato in de wind



Bericht door rijschoollucassen »

Gezien je foto, heb je een aantal mensen op het verkeerde been gezet. Ik iig, ging uit van de achterdeuren van een buscamper. Op de foto zie ik een garagedeur van een (half) integraal.

De Oplossing is perfect. Ik heb ze zelf ook op mijn half integraal. Die haken kosten bijna niks, maar zijn oerdegelijk.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Achterdeuren Fiat Ducato in de wind



Bericht door gjvonk »

TS Nilodo spreekt echt over een buscamper, niet over een half integraal. De foto's zijn van VeeTee.

Bij de buscampers in Ducato en Jumper die ik ken, opent iedere achterdeur max 90°. De deur wordt dan tegengehouden door de standaard deurvangers. Door de ronde knop in te drukken, kunnen de deuren van de standaard versie verder opzij tot ongeveer 170°. Op dat punt moet je opletten dat opgelegde camperramen niet tegen de achterkant aankomen.

Zie https://www.gebruikershandleiding.com/F ... 72082.html

Pagina 109, figuur 127.

Er bestaan ook bus uitvoeringen met dubbele scharnieren; die kunnen idd max 270° open.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Achterdeuren Fiat Ducato in de wind



Bericht door veetee »

gjvonk schreef:
za 08 feb 2020, 21:28
TS Nilodo spreekt echt over een buscamper, niet over een half integraal. De foto's zijn van VeeTee.
Klopt, mijn foto betreft de zijdeur van een halfintegraal, maar het ging mij erom het soort haak te laten zien.
Aangezien TS spreekt over “de achteruit (van de deur?) tegen de camper slaan” maak ik daar uit op dat de deuren 270 gr open gaan. En dan zou je dus wel heel mooi deze haken kunnen gebruiken.
nilodo schreef:
za 08 feb 2020, 13:34
Ondanks dat er rubber blokken naast de deuren op de carrosserie zitten, bestaat toch de kans dat de bolle achterruiten tegen de camper slaan.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Achterdeuren Fiat Ducato in de wind



Bericht door gjvonk »

Ik probeer juist uit te leggen, dat alle achterdeuren van buscampers gewoon openen tot 90°, dan worden ze opgevangen door de standaard aanwezige deurvanger. Wil je hem verder openen, moet je de ronde knop indrukken. Voor het uitladen van fietsen, is dat niet nodig. Wat lastiger is en wat TS misschien bedoelt: deuren kunnen dicht waaien. De deurvanger voorkomt verder door draaien, maar houdt de deur helaas niet open. Dat lukt alleen met een stang tussen de 2 deuren (zoals bij een achterdeur tent) of met uithouders/windhaken. Ik heb daar wel eens last van bij het uitladen van mijn elektrische vouwfiets die in de lengte onder mijn bed staat. Ik zet dan meestal een stoel regen de binnenkant van de deur.

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Achterdeuren Fiat Ducato in de wind



Bericht door seth_space »

Camper met neus in de wind zetten en fietsen uitladen. Daarna op zijn gewenste plek zetten en genieten.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Achterdeuren Fiat Ducato in de wind



Bericht door albertrietjens »

Als windsurfer heb ik altijd last van dicht waaiende deuren :-B

Mijn oplossing, Renault Master, hiervoor was het monteren van twee gasveren waardoor de deuren op 90 graden opengehouden worden. Alleen bij sterke wind worden ze dan, zachtjes , slechts gedeeltelijk dichtgedraaid, maar gaan dan weer automatisch open.

Afbeelding Afbeelding



Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Achterdeuren Fiat Ducato in de wind



Bericht door gjvonk »

Mooie oplossing!

Verstuurd vanaf mijn SM-A705FN met Tapatalk

Buscamper fan
nilodo
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 07 feb 2020, 23:18

Re: Achterdeuren Fiat Ducato in de wind



Bericht door nilodo »

Veel dank voor alle reacties en excuus voor mijn late reactie.

We hebben een buscamper met opklapbed. Tijdens de reis staan de fietsen in de camper m.b.v. een geweldig klemsysteem. https://shop.fix-fork.com/nl/
Bij aankomst en dat is in voor- en najaar wel eens in het bijna donker, gaan de fietsen onder een hoes buiten de camper. Ik neem die taak meestal in mijn eentje op me.

@GJVonk: Een deurvanger met ronde knop kan ik niet vinden. De deur zwaait door wind echt open naar 180° en dan raken de bolle achterruiten de carosserie. Zie foto onderaan.
@Joske501: Suggereert een touw, maar zoiets probeerde ik al met een spanband en dat bevalt niet echt.
@veetee: Je idee van de windhaak aan de buitenzijde werkt niet. De deuren kunnen niet verder dan [bijna] 180°. De deuren kunnen niet door naar 270° zoals bij een integraal.
@seth_space Kop in de wind heeft mijn partner inderdaad een keer gedaan toen zij de camper voor een woon-werkrit gebruikte en per fiets verder reisde.

De gasveren van @albertrietjens lijken de beste oplossing. Nu nog zoeken naar een geschikte bevestigingsplaats op de zwaar gepolsterde binnenkanten van deur en zijwand binnen.
Bijlagen
720_3888c.jpg
720_3888c.jpg (114.85 KiB) 1660 keer bekeken
Plaats reactie