Defect Dometic 8505 koelaggregaat?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door rijschoollucassen »

Hallo.

Sta in Portugal, Troia , met mogelijk een defect koelaggregaat. Eerdere topics doorgelezen, op 12v en eventueel 230v gaan we nog proberen, evenals de gasdrukregelaar.

Even mijn redenering: de thermostaat van de koelkast stuurt de vlam aan, die vlam verwarmt het koelaggregaat, en zodra de koelkast koud genoeg is, zou de thermostaat de vlam moeten doven. Bij een defect koelaggregaat zou de vlam dus continu voluit moeten branden en zou mijn koelkastventilator overuren moeten draaien en dat is nou net niet het geval. De storing zou dan dus niet in het aggregaat zitten.

Klopt mijn redenering?

Groet,
Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door Cee Pee »

Niet helemaal, als je koel aggregaat lek is en het koelmiddel verdwenen is zou je achter de koelkast een rotte eieren lucht moeten ruiken.
En ook brandt dan wel het vlammetje maar meer als de schoorsteen verwarmen doet hij niet meer, de vloeistof is immers weg.
Andere reduceer en de elektrische opties eerst proberen zoals je zelf ook al opmerkte dan weet je pas in welke richting je moet zoeken.
Maar zit je sproeier niet gewoon verstopt, dat zou ik als eerste nakijken en dan de schoorsteen even vegen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door rijschoollucassen »

Ceepee, dank voor je reactie. Ik meen te begrijpen dat bij de dometic er een vloeistof onder hoge druk in het koelaggregaat zit, wat blijkbaar anders is dan de ammoniak oplossing in de stijgbuis, maar dat kan ik fout hebben. Ik ga sowieso de andere opties eerst bij langs voordat ik daaraan ga beginnen. We gaan zodadelijk weer verplaatsen, kan ik dan de 12v testen.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door Cee Pee »

Hopelijk doet hij het op 12 volt wel dat scheelt een hoop gedoe, succes.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door Going »

7 jaar geleden met ook 8505 probleem. Bij camperservice in Loulé kreeg ik te horen dat ze continu voor het model de vervangende koelsysteem op voorraad hebben. Misschien nog steeds.
Zelf was ik op terug reis en kocht het in Alphen aan de Rijn. Voordeliger.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door rijschoollucassen »

Opgelost! Na de rit waarbij de kk op 12v had gedraaid, was de kk duidelijk kouder. Aangekomen in Santa Susanna (schitterende camperplaats! ) de brander eerst nog maar eens losgemaakt. De stijgbuis had ik al doorgeblazen, dus nu de brander schoon geblazen. De wartelmoer van de gasbuis zit muurvast, die gaan we híer nuet losmaken, dat doe ik in NL nog weleens, stel dat de boel breekt.

Nu de brander schoon geblazen is, was gelijk de vlam stukken beter. Na een half uurtje schakelde ook de ventilator is.

Gelukkig dus niet het aggregaat.

Bedankt voor de tips,

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door Cee Pee »

Steeksleutel 13 op het branderblok en steeksleutel 10 op de wartel moer dan krijg je hem wel los zonder schade aan de leiding.
Maar mooi dat de aggregaat nog goed is.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door Going »

Fijn dat het niet aan de compressor gedeelte ligt. Scheelt heel veel centen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22855
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door PaulBng »

Blijft het vlammetje, wanneer de kk op gas staat, niet gewoon altijd aan?
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door Going »

Nee, niet bij dit model.
Mijn vrouw heeft heel goede oren en hoort het starten van de brander zelfs in haar slaap.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door rijschoollucassen »

Die steeksleutel op het branderblok had ik idd al ontdekt. Kost alleen zoveel kracht, dat ik het risico niet neem. Over krap twee maanden ben ik weer een poosje in Nederland, daar kan ik iig uit de voeten als de boel breekt. Ik ga iig vast wat WD-40 spuiten.

Groet, Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Defect Dometic 8505 koelaggregaat?



Bericht door Cee Pee »

Als hij het nu doet zou ik ook geen risico nemen.
Als je thuis bent heb je meer mogelijkheden.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie