elgena waterboiler KB 6

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

elgena waterboiler KB 6



Bericht door pele »

Heeft er iemand kennis van of ervaring met een Elgena warmwater-boiler KB 6.
Deze heeft een inhoud van 6 liter. Een verwarmingselelement op 230 volt en 660 watt en één op 12 volt en 200 watt zou het water tussen 30 en 85 graden kunnen krijgen. De opwarmtijd is me niet gekend, en daarmee ook niet de belasting van de accu. Aanvoer van water kan met een dompelpompje, geactiveerd door openzetten van de kraan.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door de Jonckheer »

Opwarmtijd kan ook niet bekend zijn want dat is sterk afhankelijk van de temperatuur van het water wat er in gaat. In principe moet je alles wat een verwarmingselement heeft niet of nauwelijks willen hebben / gebruiken op de accu. Die opwarming gaat erg lang duren op 12 volt als je weet hoe lang een 12 volt koffieapparaat er over doet om een beetje koffie te zetten. Qua opwarmen is gas op afstand de grote winnaar en dat zal voorlopig nog wel even blijven ook!
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door Metor »

Als voorbeeld: Om 6 liter water 50 graden op te warmen is 0.35kWh uit je accu nodig.
Met 200W (12V) duurt dat 1 uur en 45 minuten. Dit kom overeen met 29Ah uit je accu.
Met 660W (230V) duurt dat 32 minuten.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door pele »

Merci Metor,
U geeft me data waarmee ik het nut en de beperkingen van dit apparaat kan inschatten.
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door Kampeermark »

Is er iemand die deze ketel wel heeft? Ik vind het wel interresant, maar ik zit met het feit dat ik een drukpomp heb, en niet begrijp wat de fabrikant als oplossing heeft. Een lagedruk kraan is een beetje omslachtig, maar er moet toch een andere combinatie zijn?

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door Kroppie »

wat mag de ketel aan druk hebben, en wat voor druk levert de drukpomp, that,s the question

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door Kampeermark »

Jos,
Zo ver was ik ook. Mijn pomp heeft 1.4 var / 7L. Alleen kan ik nergens op de site van de fabrikant de druk vinden.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door kampo »

Kb6 is de lage druk versie voor dompelpompen
KB5 is de hoge druk variant
Beter is een 10 liter inhoud
om te douchen het minimum
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door Kroppie »

bij de technische gegevens van de elgena kb6 230 volt die bij obelink vermeld staan staat 0,8 bar max

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door Kampeermark »

Klopt alleen die vind ik nergens terug...

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door Schoentje »

Hallo,

Ik heb, naast de 15L Truma gas boiler, een KB5 (12v 200w en 230v 600w in onze camper geplaatst die automatisch ingeschakeld wordt zodra ons LiFePo4 Accu pack (600AH) (gevoed vanuit 800watt solar) vol zit. Ik gebruik de KB5 dus om het overschot aan solar opbrengst (uiteraard is daar alleen in de zomer sprake van) in te zetten om water te verwarmen (via de 12v 200w spiraal). De water leiding schakeling tussen de 15L Truma en de Elgena KB5 is geregeld met een 3-wegsklep, zonder deze klep zou ik bij warmwater afname het warme water van de KB5 mengen met het koude water van de 15L Truma en dus feitelijk niets hebben aan mijn warm water.

De hele opzet was wel wat freubel werk, waarbij ik ook een druk reductie ventiel heb moeten plaatsen, maar het werkt uiteindelijk goed. Heb naast de automatische inschakeling van de KB5 ook nog een manuele schakeling op de 12v 200w gemaakt. De 230v 600w is feitelijk alleen een soort backup mogelijkheid als ik bijv met warm water thuis zou willen vertrekken of ooit aan de 230v paal zou gaan staan (hebben we in de 20 jaar dat we onze camper hebben eigelijk nooit gedaan, het is een familie sport om zo autark mogelijk te zijn).

Ik ben destijds door Klaas (Kampo) op de Elgena KB5 gewezen.

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door Kampeermark »

Hoi Twan,
Bedankt voor je reactie. De kb5 is inderdaad wel bestand tegen de druk maar ook niet meer leverbaar.... de kb6 is plastic fantastic..

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

Gebruikersavatar
Schoentje
Berichten: 506
Lid geworden op: di 16 aug 2005, 12:53
Locatie: Groesbeek
Contacteer:

Re: elgena waterboiler KB 6



Bericht door Schoentje »

Hoi, is de KB5 helemaal uit productie??

Destijds toen ik hem kocht (rechtstreeks bij Elgena) stond hij ook niet op hun site, maar bleek hij, bij navraag, nog wel gewoon gemaakt te worden. De rede dat hij niet op de site stond was dat de KB5, vanuit de filosofie van Elgena, niet bedoeld was voor de camper/boot markt maar door hun speciaal gemaakt werd voor de Deutsche Bahn en SBB (Zwitserland) waarbij hij kennelijk standaard voorzien was van een 24v spiraal.

Bij bestelling van mijn KB5 kon ik maximaal 2 spiralen laten monteren waarbij ik de keuze had tussen: 230v/660w, 230v/330w, 12v/200w en 24v/400w, heb toen zoals gemeld gekozen voor 230v/660w, 12v/200w, waarbij de eerste min of meer een BU vormt. (per abuis heb ik in mijn eerder bericht 230v/600w vermeld).

Groeten,

Twan
MB 508D Marathonline, remtrommels voor vervangen door schrijfremmen, rondom hulpluchtvering, 170L Diesel tank en een OM364A (115PK turbo) met GasOtronic LPG Injectie systeem (resultaat totaal ± 140PK), 800watt zonnepanelen en 600Ah LifePo4 accu (http://www.jomaja.nl)
Plaats reactie