Bodemspeling na montage trekhaak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Ruud-572 »

Heeft iemand een idee wat de gemiddelde bodemspeling is na monteren van een trekhaak? Uiteraard is dat afhankelijk van het voertuig, maar denk aan een modern Fiat light onderstel van een camper van rond de 7 meter met een overhang van 2.20m. Ik wil kunnen inschatten of het mogelijk is om de ramp naar de 1e etage van een beoogde stalling op te kunnen rijden. Die ramp is 8 graden (15%) met een dubbele knik, en ik probeer zekerheid te krijgen of dat problemen gaat geven. Volgens de constructeur zou de minimale bodemspeling bij de trekhaak 24cm moeten zijn... (herstel: 22cm > met 2cm speling)

We overwegen dit jaar een nieuwe camper aan te schaffen, én een eigen stalling-unit. Als camper denken we vooralsnog aan een Carado I 338 of een Knaus Van I (beiden rond de 7 meter). De trekhaak is noodzakelijk vanwege het kunnen meenemen van een paardentrailer.
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Joske »

Over de duim berekend:
15% is 15 cm per meter;
2,2 m overhang;
2,2 x 15 cm = 33 cm.
Dat gaat dus niet lukken.
Oplossing misschien het plaatsen van luchtvering, die je in voorkomend geval kan oppompen.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Ruud-572 »

Het is een dubbele knik (zie tekst), dus pakweg 7,5% per knik. Maar het is iets complexer, omdat de 1e schuine ramp korter is dan de wielbasis. E.e.a. is getekend is cad, dus die werkelijk beschikbare ruimte van 24cm klopt wel.

Vraag betreft wat de bodemspeling is van een gemonteerde trekhaak bij moderne Fiat chassis. Wie heeft daar een concreet antwoord op?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door pepon »

Concreet?
Is nu bij mij 22cm.
Maar hangt van vele factoren af denk ik, belading, bandendruk, type trekhaak, hulpluchtvering, technische staat van de ophanging?
Misschien moet je aan een afneembare trekhaak denken?

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door hathi »

Mss zijn de voorschriften,gewijzigd,maar vroeger heb ik er meerdere gemaakt,( oprijwagen)..omdat er toen een tekening van moest zijn,en een oprijwagen achter afloopt ,kan ik me nog herinneren dat de haak minimaal 30 cm van de grond moest ??
Hans
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door DiffRental »

Ik kan mij sterk vergissen maar dacht dat een trekhaak +/- 40cm van de grond hangt bij een personenwagen.
Dat zou voor een ander voertuig niet veel mogen verschillen want dan zouden er verschillende aanhangwagens moeten zijn.

Van een ander forum gelezen:
De RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie geeft twee normen voor de kogelhoogte; de ene norm geldt bij een lege auto: afstand hart kogel tot wegdek tussen 38 en 45 cm. De tweede norm gaat uit van een beladen auto:
afstand hart kogel tot wegdek tussen 35 en 42 cm.
Laatst gewijzigd door DiffRental op ma 27 jan 2020, 19:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Ruud-572 »

pepon schreef:
ma 27 jan 2020, 12:06
Concreet?
Is nu bij mij 22cm.
Ron, hoe is de situatie bij jou: soort camper/onderstel, leeftijd eventueel? Bij mijn huidige camper is het ook 22cm, maar die lijkt mij extreem laag. Ook als ik kijk naar de beschikbare hoogte bij nieuwe campers... (40/45cm tot onderkant (‘bumper’)
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Ruud-572 »

DiffRental schreef:
ma 27 jan 2020, 19:16
De RDW Centrum voor voertuigtechniek en informatie geeft twee normen voor de kogelhoogte; de ene norm geldt bij een lege auto: afstand hart kogel tot wegdek tussen 38 en 45 cm. De tweede norm gaat uit van een beladen auto:
afstand hart kogel tot wegdek tussen 35 en 42 cm.
Het gaat mij uiteraard niet om de kogel, maar om de constructie er onder :angel:
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Ruud-572 »

Bestaat een afneembare trekhaak voor campers, én schiet ik er ook wat mee op? Zoals gezegd gaat het om de kortste afstand van de grond tot de constructie...
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door DiffRental »

Ah oke, vraag verkeerd begrepen. :thumbup:
Groeten Peter
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Pienmajer »

Volgens mij is ook ook de afstand tussen achterwielen en achterste deel camper van belang, de overhang zeg maar. Bij een kort en steil heuveltje op of af, komt mn trekhaak aan de grond. Is niet altijd te voorkomen. Groet.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Ruud-572 »

Pienmajer schreef:
ma 27 jan 2020, 19:41
Volgens mij is ook ook de afstand tussen achterwielen en achterste deel camper van belang, de overhang zeg maar.
Vandaar dat ik die ook gespecificeerd heb... :crazy:

De door mij aangehaalde campers hebben min of meer dezelfde overhang.
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door rijschoollucassen »

Bij diverse veerdiensten worden rijplaten gebruikt bij extreme waterstanden. Mijn bandenboer heeft een paar klossen liggen om extreem lage auto's op zijn brug te krijgen. Beste is om gewoon voorzichtig te gaan proberen. Ik heb zelf standaard twee gvk-roosters achterin liggen. Zouden ook voor dit doel bruikbaar zijn.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Bodemspeling na montage trekhaak



Bericht door Hymerferry »

Memo heeft een afneembare trekhaak in het programma en dat scheelt je denk ik een 15-20 cm weg te halen lengte tov een vaste kogel. Gemonteerd zijn ze dezelfde maat, zowel in lengte als in hoogte. Door de zijplaten van de trekhaak om te draaien kun je ze ook op 2 hoogten monteren. Maar het ligt vooral aan welk chassis de beoogde nieuwe camper heeft, en of er dan nog een subframe nodig is. Denk dat je bij een vergelijkbaar model dat zult moeten opmeten en dan kunnen ze bij bv Memo wel vertellen welke hoogte het frame heeft bij die lengte. De frameplaten lopen taps toe dus korter is minder hoogte. Mijn camper staat in Haarlem, je mag gerust bij mij komen meten aan het Memo frame . Ik denk dat je het hebt over de boxen in Velsen Noord? Dan is passen wat lastig want nog niet gebouwd.
Plaats reactie