Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Pinda37
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 22 jan 2020, 21:55

Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door Pinda37 »

Beste camper liefhebbers,
Heb een vraagje: wil een camper kopen van jaren 1988/1995 bezine. Nu zij iemand mij dat die oudere benzine campers problemen kunnen krijgen met de nieuw euro95 de E10 brandstof dus.
Hoor graag of mensen hierervaring mee hebben of er iets vanaf weten.????
Mvg fam gerritsen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51044
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kan oude bezinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door Kroppie »

googe maar eens op : oude auto en e10

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24432
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Kan oude bezinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door javanes »

Dan Superplus 98 tanken met deze auto.
Of weken met een toevoeging.
B.v. deze https://www.bardahl.nl/e10-benzine-tanken/
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door Dafluc »

Dat kun je zelf gemakkelijk controleren. Geef het automerk in op deze site (klik) en je weet het. Let er bij het tanken op dat de super 98 die je tankt ethanol vrij moet zijn. BP (BP Ultimate), Shell (Shell V-Power) en Firezone (Premium 98). En anders inderdaad een toevoeging erbij. Jaren rondgereden met een flesje loodvervanger voor mijn Kever. Het went.
Afbeelding
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door DiffRental »

Geloof niet in die toevoeging voor ethanol.
Ethanol is vooral een risico voor de rubbers dus ik vraag mij af wat een toevoeging daarin kan veranderen.
Bij loodvervanger was het de bescherming van de kleppen. Dus je voegt toe wat verdwenen was?

Maar de laatste jaren rijden we allemaal al op E5 met de normale 95 benzine, dus als je nu octaan 98 gaat tanken heb je ook max 5% ethanol.
Uitgezonderd de merken die Dafluc al benoemd die zijn voor nu nog ethanol vrij.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8342
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door EasyBee »

E5 en E10 bevatten het aangegeven percentage ethanol, = alcohol. Die trekt water aan. Zo lang je blijft rijden (tijdens het seizoen) zal er weinig gebeuren. Maar zet je hem voor langere tijd weg (bijvoorbeeld winterstop) dan is het handig/nuttig om hem redelijk leeg te rijden en de laatste tank voor de stop een van de door Dafluc genoemde ethanolvrije merken te tanken. Dan zitten leidingen en carburators ook lekker vol met "echte" benzine.
https://youtu.be/WXpf-AC-uvw
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 443
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door SkiRon »

Dafluc schreef:
za 25 jan 2020, 16:01
Dat kun je zelf gemakkelijk controleren. Geef het automerk in op deze site (klik) en je weet het. Let er bij het tanken op dat de super 98 die je tankt ethanol vrij moet zijn. BP (BP Ultimate), Shell (Shell V-Power) en Firezone (Premium 98). En anders inderdaad een toevoeging erbij. Jaren rondgereden met een flesje loodvervanger voor mijn Kever. Het went.
Shell v power en BP ultimate en firzone 98 zijn niet meer ethanol vrij, Bp ultimate was het tot kort nog wel maar helaas nu ook niet meer, zijn allemaal E5( zie ook de sticker E5 op de pomp), alleen competition 102 is echt ethanol vrij maar das een beetje overdone, tis geen raceauto tenslotte :wink:

Helaas stopt competion 102 ook eerdaags.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1593
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door DiffRental »

Weet je dat zeker?
Kan je dat ergens terug vinden?

De E5 op de pomp is verplicht maar wil niet zeggen dat er ook echt 5% ethanol inzit.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
SkiRon
Berichten: 443
Lid geworden op: do 31 okt 2019, 18:04
Contacteer:

Re: Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door SkiRon »

Klopt is tot 5% max maar kan beetje varieren, heb het met wat bootvaarders(andere hobby) zelf getest vanwege het hele pakking verhaal en dergelijke, hier heb je speciale test buisjes voor, die ethanol testers kan je online kopen, Shell v power zit zeker tot 5% ethanol in, BP het minst maar toch ook een paar procent. Ik gebruik zelf Xbee toevoeging voor in mijn boot motor. Dit ook omdat de benzine dan lang goed blijft, zonder is het na 3 maanden al oud met die ethanol troep erin. Merk je goed bij een high performance outboard motor.
563133119_1351_zoom_15504650871.jpg.79ddec8965f2d82c3c59076609ebbb82.jpg
563133119_1351_zoom_15504650871.jpg.79ddec8965f2d82c3c59076609ebbb82.jpg (216.07 KiB) 522 keer bekeken
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 669
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Helaas wel;
- metalen benzine tanken zullen sterker gaan roesten door de 10 % Ethanol + het opgeloste water in die Ethanol. Maar ook stalen brandstof leidingen kunnen op de duur gewoon doorroesten.
- In in carburateurs zitten vele kleine openingen voor de 'optimale' lucht / benzine meng verhouding. Als de auto (Camper) langdurig stilstaat, verdampt de Ethanol en laat een soort harsachtige substantie na. De Carburatie raakt deels verstopt en de motor gaat steeds slechter lopen. Helaas lost de hars niet meer vanzelf op. In de opvoerpomp (membraan + klepjes) kunnen de klepjes, soms zelfs het hele membraam, oplossen,
- Bij injectie motoren nog veel slimmer. De Injector pomp heeft vele afdichtingen. Meestal O-ringen van een rubber/silicone mengsel. Helaas, bij de meeste voertuigen van voor 2000 lossen door Ethanol gewoon op.
- Bij een carburateur kun je alles vervangen door vol-silicone (groene) O-ringen, de harsvorming voorkom je er niet mee. Bij een Injectie motor is dit wat ingewikkelder. En die toevoegingen tegen Ethanol ?? Zou er niet op vertrouwen.

Tot voor kort kon je (zoals wij) met je 'Klassieker' (motoren) nog uitwijken naar genoemde V-Power en (mijn voorkeur) BP Ultimate. Deze waren met minder als 2 % Ethanol. Helaas heeft de "Sterke hand van Brussel" ook deze maatschappijen inmiddels gedwongen om 'tenminste' 3 % Ethanol bij te mengen.
Gelukkig rij ik niet zo vaak met m'n 'Klassiekers', dus vul ik al enkele jaren de tank met "Aspen" Alkylaatbenzine. Dit is benzine voor grasmaaiers en kettingzagen, dus bij de 'Welkoop' in 1, 5 of 20 liter verpakking te koop. Ethanol vrij, tot 5 jaar te bewaren, maar wel € 3,90 de liter :bang:

Maar even terug op de vraag;
Als je onderweg bent en (bijna) dagelijks tankt, kun je om de tankbeurt wisselen met E5 en het fors duurdere E10.
Gaat de Camper in de stalling? Rij je tank (bijna :wink: ) leeg en vul deze met V-Power of BP Ultimate. Dan is het zelfs nog beschermder dan de Euro-95, welke je tot vorig jaar tankte. Want ook daar zat al sinds 2006 (!) tot 5 % Ethanol in bijgemengd.
En een tip uit de oude doos, een klein scheutje zelf mengende 2-takt olie (Outboard olie) erbij, zeker bij een metalen tank. De buitenboordmotor olie (Outboard) beschermd tegen roestvorming. Ik gebruik Aspen biologisch afbreekbare, volsynthetische tweetaktolie, in de mengverhouding 1 : 200 !
Let wel, doe dit NIET met een gemonteerde katalysator (en vlak voor je APK).

Kortom, met E10 hebben 'oude'-voertuigen weer een probleem cadeau gekregen.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6199
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door Bas vd laar »

Hoe zit het eigenlijk met de "racebenzine", die met 102 octaangetal.
Kun je o.a.tanken bij Firezone.
Veel oudere en wat modernere sportieve auto's rijden hiermee.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80278
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Kan oude benzinecamper problemen krijgen met E10?



Bericht door Dafluc »

SkiRon schreef:
za 25 jan 2020, 22:52
Helaas stopt competion 102 ook eerdaags.
Afbeelding
Plaats reactie