Nieuwe koppakking

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Nieuwe koppakking



Bericht door djurre1980 »

Ik rij inmiddels enige jaren tot volle tevredenheid (en altijd weer met een big smile) rond in mijn oude Iveco camper.
Maar afgelopen zomer merkte ik toch wat tekenen van een wellicht minder wordende koppakking op.
De Iveco rijdt nog steeds goed en raakt niet overhit, maar na 2500 km zaten er wel wat druppels olie in het koelvloeistof reservoir.
Ook moet ik de bovenste koelslang extra goed vastzetten, anders gaat hij wat lekken (druk opbouw?) en ik dacht wat rook te zien komen uit het koelvloeistof reservoir.
Allemaal tekenen die verwijzen naar een minder wordende koppakking volgens mij.
Het kan overigens goed zijn dat deze al heel lang niet meer 100% is want ik heb vorige zomer pas voor het eerst de koelvloeistof ververst en nu pas valt dus e.e.a op.

Het moet nog vast gesteld worden of het inderdaad de koppakking is, want het kan ook nog steeds zo zijn dat de koelslang niet goed genoeg vast zat, de olie die ik in het koelwater reservoir zie nog vervuiling is uit het koelsysteem (ik heb het koelsysteem niet geflusht voordat er nieuwe koelvloeistof in ging)
Blijft alleen de rook uit het koelvloeistof tankje over, dus e.e.a even testen voor zekerheid.

Mocht de koppakking lek zijn (geen schande na 33 jaar en 288000 km) dan wil ik het wel laten repareren.

Maar waar....?

Het liefst bij iemand die veel ervaring heeft met oude campers / techniek, en tegen een schappelijk bedrag.

Hebben jullie tips?
40864513133_9996cb07a4_b.jpg
40864513133_9996cb07a4_b.jpg (93.97 KiB) 731 keer bekeken
47779276412_cf0d51de90_k.jpg
47779276412_cf0d51de90_k.jpg (77.97 KiB) 731 keer bekeken
40864776163_21bda45fd9_b.jpg
40864776163_21bda45fd9_b.jpg (95.36 KiB) 731 keer bekeken
Laatst gewijzigd door djurre1980 op di 21 jan 2020, 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door Dafluc »

Namen noemen mag. Waarde-oordeel mag niet. Wil je dat laatste wel,, stuur dan een pb.
Blijft een prachtige camper overigens.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door Camperic »

Een vaak genoemd adres hier, maar niet echt (echt niet :wink: ) bij jou in de buurt is www.debridge.be (Kareltje Cola hier op CF).
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door Japie »

Als je even aan geeft in welke plaats of waar in de buurt. Ik weet wel een garage waar ze kunnen reviseren en ook monteren.

Vader en zoon doen heel veel oldtimers etc. Hebben een laag uurtarief( € 30,- exclusief BTW) en ze hebben echt verstand van zaken.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door djurre1980 »

Oh ja!

Kareltje, ik wist niet dat hij ook werkzaamheden uitvoerde, ik dacht alleen leveren van onderdelen.
Goede tip, misschien kan ik het combineren met een korte vakantie in België ofzo.
Ik zit zelf in Zuid Friesland maar wil best een stuk rijden voor een goed adres.

Ik ben altijd nog zeer content met de Iveco en vind het nog wel waard om er wat in te investeren zodat ik er nog een tijdje mee verder kan.

Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door Camperic »

:thumbup:

Voor de rest van het wagenpark adviseer ik je Geert Jan (dichtbij huis) of Raymond ("iets" verder weg) :wink:
..... maar te combineren met een korte vakantie in Zeeland :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door djurre1980 »

Raymond ken ik, gouden kerel!

:bow:
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door AadenAnke »

Het voordeel van zo'n oud beestje is dat elke garage/monteur dat simpele klusje voor je kan doen. Laat gelijk de kleppen ff schuren en de seals vervangen en de kop vlakken natuurlijk. Er is vastwel een kleine garage, handige Harry of Achmed bij je in de buurt die dit voor een leuk prijsje kan en wil doen

Gr. Aad
panda58
Berichten: 717
Lid geworden op: zo 27 okt 2019, 20:15

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door panda58 »

Of gewoon eens in jou buurt rond gaan bij diverse garage bedrijven.
Daar een prijs opvragen voor de werkzaam heden die je wil laten uitvoeren.
Zo heb ik dat ook gedaan voor het vervangen van de distriebutie riem van mijn 30 jaar oude Peugeot J 5.
En met dat shoppen heb ik toch ook 125 euro in de zak gehouden.
Dat was het verschil tussen de duurste en bijna goedkoopste.

Gr Jan
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door seth_space »

Belangrijker dan alleen vlakken is dat je de kop laat afpersen. Veel, zeker van die oude cylinderkoppen kunnen last hebben van scheurtjes .
Maar een goed revisiebedrijf doet alles in een keer.
In jouw omgeving kun je bijv hier terecht: http://csdb.nl/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door hathi »

Ik heb je verhaal gelezen,en vraag me nu af waarom ga je koelvloeistof vernieuwen,als je geen problemen ervaart,met het risico dat er Nu een veel slechtere Of verkeerde kwaliteit op zit,mss zijn daarna je huidige problemen Juist wel begonnen,ik weet het niet,maar het zou niet mijn keuze zijn, met al die verschillende additiven,voor al die verschillende modernere motoren,zeker niet bij een oudere Camper
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door Peter LMC »

Eens met Hans. :thumbup:
Waarom koelvloeistof verversen. :?:
Als deze op peil staat en mooi helder van kleur is, (kan geel rood groen of zo zijn).
En als de vorstbescherming nog voldoende is, dit kun je controleren.
Gewoon laten zitten.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door de Jonckheer »

Een koppakking wordt niet minder, die is lek of niet lek. Elke garage kan dat controleren, jij ook trouwens. Met warme draaiende motor, haal de dop van het expansievat. Geef dan gas. Komt de vloeistof omhoog en golft het eruit is de pakking lek. Olie in de vloeistof kan betekenen dat hij lekt op een oliekanaal maar als dat zo is komt er wel heel wat meer olie in de vloeistof dan een paar druppels. Andersom kan er dan ook koelvloeistof in de motorolie komen en dat is makkelijk te controleren doordat er dan sludge ontstaat omdat water en olie maar bar slecht mengen.
Een kop vlakken is alleen nodig als ie te heet is geweest. Als een koppakking door veroudering lek gaat is vlakken meestal niet nodig. Een bedrijf kan controleren of het al dan niet nodig is. Kleppen schuren ook niet als ie gewoon goed loopt. De klepsteel keerringen kun je laten zitten als de motor geen olieverbruik heeft want dat zijn dan weer onnodige kosten die je maakt.
Er zijn wat mogelijkheden, ik zou eerst alles terdege controleren en er zeker van zijn dat er inderdaad iets lekt alvorens de kop er af laten trekken.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 940
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Nieuwe koppakking



Bericht door djurre1980 »

Nou, omdat je simpelweg niet-longlife koelvloeistof wel eens moet verversen he 😊.
Deze zag er niet fris meer uit.

En kom op nou jongens.
Als je problemen krijgt door het verversen van koelvloeistof betekent dit alleen maar dat er al een probleem zat wat toch al aangepakt moet worden.

Ik heb nog nooit gehoord dat problemen ontstonden door een vloeistofwissel met correcte vloeistoffen. 😎

Bedankt voor je input Jonckheer.
Ik zal eerst goed laten controleren of de koppakking echt lek is.
Plaats reactie