Goedkoop aggregaat

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
H en M on the Road
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 11:00

Goedkoop aggregaat



Bericht door H en M on the Road »

Enige maanden geleden een goedkope nieuwe Aggregaat via een veiling gekocht, met veiling kosten iets meer dan € 200,00
Daar ik zelf technisch ben en aardig kan sleutelen, durfde ik dat aan. Specificatie, 2000W en continu 1800W. Alleen 220Volt wissel. De motor is 2 takt. Na een halfuurtje proef draaien begaf de machine het en was niet meer aan de praat te krijgen. Blijkt dat de magneetspoel in het vliegwiel defect te zijn. Inwendig onderbroken. Na snuffelen op internet bij een bedrijf uitgekomen dat alle onderdelen van alle bestaande aggregaten levert. Een magneetspoel besteld en ik ontvang een ombouw setje wat een betere vonk afgeeft. Kosten ongeveer € 30,00. Daarna geen problemen meer gehad. In de camper beschik ik over een Victron multi omvormer naar 220V met omgekeerd de mogelijkheid om met 220V er op ook de accu's te laden. De camper is voorzien van zonnepanelen. Deze staat achteraf bij een boer geparkeerd. Na de donkere dagen van vorige week stonden toch de accu's leeg. Geen probleem dacht ik. Aggregaat op gehaald. Helaas , de Victron gaf geen soulaas met opladen. Thuis had ik nog 2 oude acculaders staan zonder elektronica erin en die aan het aggregaat gehangen. Zo kon ik toch de accu's opladen.
Mijn diagnose is nu dat het aggregaat geen zuivere sinus afgeeft en dat de Viktron dat niet pikt.
Groet Henk.
Henk en Margriet. Wijchen.
Voorheen Henk en Adrie.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4574
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Goedkope aggregaat.



Bericht door PE1OPQ Theo »

ik vermoed dat het de 50 Hz is wat niet lekker gaat.
Zo een aggregaat kan niet anders dan een sinus maken, er wordt niets aan veranderd.

Theo
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Goedkoop aggregaat



Bericht door Aloys »

Ik denk dat die Victron beveiligd is en weigert om die hoge aanloopstroom voor een compleet lege accu te leveren...
Een accu die helemaal leeg is, dat is voor een computergestuurde acculader "niet normaal". Een simpele ouderwetse acculader heeft daar geen problemen mee.

Overigens, de accu's totaal leeg laten lopen is zeer slecht voor een accu, daarvan gaan ze stuk! Je had beter één van de accupolen los kunnen koppelen bij het wegzetten.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Goedkoop aggregaat



Bericht door Peter LMC »

Er zijn acculaders die een tegenspanning van de accu nodig hebben.
Anders weten deze niet dat hij aangesloten is op de accu.
Oude acculaders hadden dat vroeger niet.
Zijn gewoon simpele trafospoelen met een gelijkricht cel.
Fijne zou zijn als je de typen rs van je Victronlader en je aggregaat vermeld zodat we weten om wat voor apparatuur het precies gaat.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6299
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Goedkoop aggregaat



Bericht door Bas vd laar »

In de meeste van dit soort gevallen zijn de accu's overleden of tenminste erg achteruit gegaan.
Waren ze echt leeg of gewoon zwakker?
Gebruikersavatar
H en M on the Road
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 19 mar 2017, 11:00

Re: Goedkoop aggregaat



Bericht door H en M on the Road »

Bedankt voor de reacties. Het aggregaat is juist aan geschaft voor als er geen netstroom aanwezig is. Anders had de Victron ze wel geladen.
Bas, niet helemaal leeg, maar kon de auto niet starten.
Peter, ik heb meer dan 50 jaar in de elektronica gewerkt, dus weet wel wat ik doe, mijn les nu was, dat je het thuis uitprobeert en het je niet onderweg overkomt. Nu heb ik simpele acculaders bij het aggregaat staan. De Viktron is een Multiplus 1600 40Amp laadstroom van 10 jaar oud. Aggregaat is een PT2000 Powertech. De Camper is een Mercedes 609D waar ik al 10 jaar mee rondreis.
Aloys, aan een laad paal had de Vitron wel de accu's geladen. Mijn vermoeden is dat het aggregaat geen 220V Dynamo heeft maar een lagere spanning en dat de spanning elektronisch naar 220V wordt gebracht. Het is ook een Low Budget aggregaat. Helaas heb ik niet meer de apparatuur om dit te controleren. Ben reeds 10 jaar met Pensioen.
Theo, dat zou zijn als er een 220V dynamo in zou zitten, maar ik vermoed dat dat niet is.
Groet Henk.
Henk en Margriet. Wijchen.
Voorheen Henk en Adrie.
Plaats reactie