accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Dat kan niet, op 1 of andere manier?
Afgezien v dat het niet de bedoeling is......
Afgezien v dat het niet de bedoeling is......
- Vmax-Idioot
- Berichten: 650
- Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
- Locatie: Kerkrade
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Gelukkig passen de stekkers niet.....een elektrisch voertuig levert veelal een accuspanning die veel hoger is dan de boordelectronica van een camper.
De motoren van een Tesla Model S werken bijvoorbeeld op 300Volt......
De motoren van een Tesla Model S werken bijvoorbeeld op 300Volt......
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Maar uit de laadpaal komt wel gewoon 230 volt wisselstroom of 400 volt krachtstroom. De acculader zit in de auto.
Evert
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
-
- Berichten: 6849
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
En zo is 't.
Hebben allemaal hun eigen acculader aan boord.
Omdat ze allemaal met verschillende spanningen werken.
Btw. Op de horecava staat/stond hij:
De E Vito. 150 Km en 6 uur laden.
Is dus geen auto voor een camper. Wel voor de loodgieter, electricienv aannemer.
Naar het werk 10Km hele dag staan en dan weer 10Km terug.
Hebben allemaal hun eigen acculader aan boord.
Omdat ze allemaal met verschillende spanningen werken.
Btw. Op de horecava staat/stond hij:
De E Vito. 150 Km en 6 uur laden.
Is dus geen auto voor een camper. Wel voor de loodgieter, electricienv aannemer.
Naar het werk 10Km hele dag staan en dan weer 10Km terug.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Kan prima, verschil is het type aansluiting.
Type2 (Mode 2/3) is het meest gebruikt in NL (/europa) en kan varieeren van 1x 230V / 16A tot 3-fase 43Kw. Meeste publieke laadpalen zijn 11kW of 22kW 3-fase. Sommige thuisaansluitingen zijn 1x16 (3.7kW) of 1x32 (7.4kW) omdat niet iedereen een 3-fase aansluiting heeft.
In al die gevallen zit de lader in de auto. Je kan met een verloopkabeltje 'gewoon' 230V of 380V aftappen van zo'n paal...
Ander verhaal is het bij CCS (Mode 4 laden): Dat is een aparte snellaadaansluiting. Dat is een hoge gelijkspanning. De lader zit in de laadpaal, en in de auto gaat t direct naar de accu's. Dat vermogen varieert meestal van 50kW ('standaard') naar 175kW (Fastnet bv) tot 350kW (Ionity). Heb je niets aan als camperaar..
Een normale type2 aansluiting is standaard spanningsloos. Pas na het inprikken van een auto wordt er prik op gezet. De auto en laadkabel 'communiceren' met elkaar, waardoor je bv met een 16A laadkabel nooit met 32A kan laden, ook al kan de paal en de auto het. Hiervoor worden de pinnen CP en PP gebruikt. (Control Pilot en Proximity Pilot)
CP is de belangrijkste: Die bepaald de staat en het inschakelen van de spanning. PP is alleen nodig tbv bepalen maximale laadstroom van de kabel. (bij een vaste kabel niet gebruikt, want dan is dat een vast gegeven)
Er zijn opties om een auto te simuleren, waarna je 'normaal' de spanning kan gebruiken.
State A: Standby (Er gebeurt dus niets)
State B: EV connected -> Er is een auto aangesloten, die geen prik krijgt en/of nodig heeft (of bv vol is)
State C: EV charging -> Interne relais in de laadpaal is bekrachtigd en er staat prik op de poort.
De states kun je simuleren met een paar weerstandjes en diodes.
- Met een weerstand van 2k7 en een diode tussen CP En GND simuleer je state B (EV connected)
- Vervolgens een 1k2 weerstand parallel over de 2k7 schakel je naar state C en staat er prik op.
http://www.analogevse.xyz/AnalogEVSE-en.html#Testing
Met voldoende kennis om zoiets veilig te bouwen kun je dat prima in een kastje maken en zo een stopcontact tot je beschikking hebben. Maar
- Je moet wel in veel gevallen een pas hebben voor de betreffende paal
- Moet je goed opletten dat bij sommige palen je naast kWh ook nog per tijdseenheid betaald...
- Is het officieel natuurlijk niet de bedoeling
- Je werkt met 230V dus degelijke kennis en bouwen (/veiligheidsmaatregelen nemen) is essentieel. Ook is het buiten, dus er moet rekening gehouden worden met vocht en water.
Kant en klare 'testers' zijn er ook: https://www.evmotion.eu/accessories/ev- ... ith-cable/
Maar ik heb ook wel mensen gezien die het in een stekker gebouwd hebben waar gewoon een 3-tal stekkers uitkomen.
De snellere/veiligere route als je elektrokennis lager is is om een zonnepaneel te nemen om je accu bij te laden, en een DEFA verloopkabelsetje als je bv veel in Scandinavie zit.
Type2 (Mode 2/3) is het meest gebruikt in NL (/europa) en kan varieeren van 1x 230V / 16A tot 3-fase 43Kw. Meeste publieke laadpalen zijn 11kW of 22kW 3-fase. Sommige thuisaansluitingen zijn 1x16 (3.7kW) of 1x32 (7.4kW) omdat niet iedereen een 3-fase aansluiting heeft.
In al die gevallen zit de lader in de auto. Je kan met een verloopkabeltje 'gewoon' 230V of 380V aftappen van zo'n paal...
Ander verhaal is het bij CCS (Mode 4 laden): Dat is een aparte snellaadaansluiting. Dat is een hoge gelijkspanning. De lader zit in de laadpaal, en in de auto gaat t direct naar de accu's. Dat vermogen varieert meestal van 50kW ('standaard') naar 175kW (Fastnet bv) tot 350kW (Ionity). Heb je niets aan als camperaar..
Een normale type2 aansluiting is standaard spanningsloos. Pas na het inprikken van een auto wordt er prik op gezet. De auto en laadkabel 'communiceren' met elkaar, waardoor je bv met een 16A laadkabel nooit met 32A kan laden, ook al kan de paal en de auto het. Hiervoor worden de pinnen CP en PP gebruikt. (Control Pilot en Proximity Pilot)
CP is de belangrijkste: Die bepaald de staat en het inschakelen van de spanning. PP is alleen nodig tbv bepalen maximale laadstroom van de kabel. (bij een vaste kabel niet gebruikt, want dan is dat een vast gegeven)
Er zijn opties om een auto te simuleren, waarna je 'normaal' de spanning kan gebruiken.
State A: Standby (Er gebeurt dus niets)
State B: EV connected -> Er is een auto aangesloten, die geen prik krijgt en/of nodig heeft (of bv vol is)
State C: EV charging -> Interne relais in de laadpaal is bekrachtigd en er staat prik op de poort.
De states kun je simuleren met een paar weerstandjes en diodes.
- Met een weerstand van 2k7 en een diode tussen CP En GND simuleer je state B (EV connected)
- Vervolgens een 1k2 weerstand parallel over de 2k7 schakel je naar state C en staat er prik op.
http://www.analogevse.xyz/AnalogEVSE-en.html#Testing
Met voldoende kennis om zoiets veilig te bouwen kun je dat prima in een kastje maken en zo een stopcontact tot je beschikking hebben. Maar
- Je moet wel in veel gevallen een pas hebben voor de betreffende paal
- Moet je goed opletten dat bij sommige palen je naast kWh ook nog per tijdseenheid betaald...
- Is het officieel natuurlijk niet de bedoeling
- Je werkt met 230V dus degelijke kennis en bouwen (/veiligheidsmaatregelen nemen) is essentieel. Ook is het buiten, dus er moet rekening gehouden worden met vocht en water.
Kant en klare 'testers' zijn er ook: https://www.evmotion.eu/accessories/ev- ... ith-cable/
Maar ik heb ook wel mensen gezien die het in een stekker gebouwd hebben waar gewoon een 3-tal stekkers uitkomen.
De snellere/veiligere route als je elektrokennis lager is is om een zonnepaneel te nemen om je accu bij te laden, en een DEFA verloopkabelsetje als je bv veel in Scandinavie zit.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Er zijn gewoon verloopstekkers voor te koop, o.a.de Renault Twizy gebruikt hem ook.
https://www.4ev.nl/adapter-type-2-shuko-16a
https://www.4ev.nl/adapter-type-2-shuko-16a
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Collega camperaar Ronald heeft er op zijn website een informatief stukje over geschreven.
Technisch kan het, maar er er zijn natuurlijk juridische angels: je mag niet zomaar met een niet-EV op een laadplaats gaan staan...
Technisch kan het, maar er er zijn natuurlijk juridische angels: je mag niet zomaar met een niet-EV op een laadplaats gaan staan...
-
- Berichten: 18588
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
- Locatie: Provincie Groningen
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Afgezien van het feit, dat het gewoon hufterig is, vraag ik me af, hoe dat dan wettelijk geregeld is.
Slava Ukraini
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Nooit meer een Hymer!
De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
In ieder geval zorgen dat je kabel niet te kort is zodat je ook net naast de afgebakende plek kunt staan.
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Je hebt naast een verloopkabel ook nog een laadpas nodig om te kunnen laden. Maar vraag me af waarom je dit zou willen?
-
- Berichten: 2575
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Bij ons om de hoek staat een laadpaal, daar kunnen 2 auto’s aan staan om te laden.
Wij met onze camper krijgen daar geen kans om stroom te laden, het is nu al een gevecht om de paal, er zijn er meer dan 2 auto’s die willen laden, de wijk telt al zeker 6 stroom rijders.
Wij met onze camper krijgen daar geen kans om stroom te laden, het is nu al een gevecht om de paal, er zijn er meer dan 2 auto’s die willen laden, de wijk telt al zeker 6 stroom rijders.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Dat was de vraag niet, de vraag was of het zou kunnen.
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
https://m.hln.be/geld/consument/-welkom ... ~a7364e7a/
Artikel in de krant vandaag over laadpalen en prijzen.
Artikel in de krant vandaag over laadpalen en prijzen.
H20
-
- Berichten: 3735
- Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45
Re: accu's laden bij laadstation elektrische voertuigen
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 7:58, 1 keer totaal gewijzigd.