Peugeot J5 2.5TD mét veel start-rook na een langere rit

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
tryharder
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:29

Peugeot J5 2.5TD mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door tryharder »

Hallo allen,

Na lang hier alles nagezocht te hebben.. Tóch even mijn eigen probleem voorleggen omdat ik de combinatie van factoren niet precies zo ben tegen gekomen.

Onze vorig jaar overgekochte Peugeot J5 uit '91 heeft een euvel, nadat we een tijdje rijden ermee.. minimaal 20 minuten. Bij opnieuw starten lijkt hij meer moeite te hebben, hij 'hamert' wat harder en geeft flink witte rook. Een filmpje na het parkeren op de camping:
https://www.youtube.com/watch?v=5zZagzcUbJE

Op het filmpje is hij al wat afgekoeld, maar bij de eerste keer starten als hij warm is, is het meer alsof er een nieuwe Paus is.

Bij een rit terug naar huis wilde hij na een uur of 3 rijden bij het tankstation pas weer starten met een accu hulp. Hij had een extra zetje nodig om dus de eerste slag te maken. Overigens vrijwel geen rook hier, maar we stonden toen ook al een uurtje stil.

Bij terugkomst ben ik naar mijn vaste garage gegaan. Daar heb ik het probleem kunnen laten zien na een goed pre-ritje van een half uur. Ze hebben de 4 verstuivers (met blijkbaar veel moeite) vervangen á 1000 euro. Maar helaas.. het probleem blijft.
Olie blijft hetzelfde, koelwater is hetzelfde. Accu heb ik voor de zekerheid vervangen.

Ik verdenk na veel lezen hier de dieselpomp. Zou het een goede stap zijn om zoals hier viewtopic.php?t=8444794 de membranen te (laten) vervangen? Of liever de pomp laten afstellen of meteen reviseren door een expert hier in de buurt van Maastricht?

Alvast dank voor de hulp aan deze camper-beginner..
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Peugeot J5 2.5td mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door dethleffsi6810 »

hoi ik weet niet hoeveel kilometer de motor gelopen heeft,maar ik denk na bekijken van het filmpje,toch meer aan versleten klepgeleiders/kleprubbers.
of een turbo een versleten turbo die olie lekkage heeft langs de turbo as.
Theo
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Peugeot J5 2.5td mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door dieseltje+ »

Had niet goed gelezen. Antwoord verwijderd.
Vervolgens komt Cor met een aannemelijk antwoord.

Start de motor na het vervangen van de accu wel vlotter? Of nog hetzelfde beeld? Zelfs als de nieuwe accu goed vol is?
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op di 14 jan 2020, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 872
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Peugeot J5 2.5td mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door cor heku »

als ik het probleem goed lees, en je verliest geen olie of koelvloeistof, kom ik tot de conclusie dat het met de brandstoftoevoer te maken heeft. Of de pomp is niet in orde, OF de "chokeklep" blijft er op staan(luchttoevoer niet in orde) )te weinig door vervuiling). dan start de motor koud wel, maar warm is alles "verzopen"met,bij aanslaan, een rookfestijn als gevolg. Ook zal het brandstofverbruik hoger zijn.
cor
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 2.5td mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door Kroppie »

als het bewuste membraan lek is geeft dat ook problemen, is eenvoudig te controleren , de meetdrukleiding van de turbodruk(loopt van inlaatspruitstuk naar de drukdoos van de turboregelklep[wastegate]), daar zit een aftakking op naar de brandstofpomp daar losnemen en in het slanggedeelte naar de pomp blazen, kun je blijven blazen dan is een van de 2, of allebei de membramen lek.
de genoemde linken geven de oplossing voor het probleem van de lekke membranen, succes

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op di 14 jan 2020, 15:00, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
tryharder
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:29

Re: Peugeot J5 2.5td mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door tryharder »

Hartelijk dank voor het meedenken!

@dethleffsi6810 Hij heeft 155.000 km gelopen. Een olielekkage ergens zóu kunnen, hij komt af en toe een druppel op de oprit, maar ik heb nog nooit bijgevuld en de pijlstok geeft na een jaar nog steeds hetzelfde aan.

@Dieseltje Hij start hartstikke vrolijk als hij koud is en aan de lader heeft gehangen. Maar met de nieuwe accu en verstuivers, bij een tussenstop tijdens onze laatste najaars-rit naar Noord Frankrijk was het meteen weer lastiger. Hij lijkt van 'dieper' te moeten komen, als dat ergens op zou slaan. Zodra hij even loopt en uitgepuft is, gaat het ook wel ok.

@Cor Het verbruik was de laatste rit met nieuwe verstuivers 1:8,8 .. De zomerritten ervoor eigenlijk hetzelfde, rond de 1:9 soms 1:7.7 etc..

Nog een toevoeging op het eerste verhaal: Ik merkte de vorige zomer op een warme dag in de file bij Lyon dat hij ook pufte, iets blauwiger. Dus bij langzaam rijden en een warme motor rookt hij ook..

Wijzende mensen, warme airco-loze file, geen vluchtstroken. Topmoment :problem: 8-)
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Peugeot J5 2.5TD mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door Vmax-Idioot »

Hmmm, mijn Iveco 2,5TD doet precies hetzelfde.
Hij start echter wel vlot en probleemloos, maar de rookontwikkeling is nagenoeg hetzelfde, maar dan bij koude motor...

In de buurt van Maastricht....hmmm....je zou eens Garage Van Loo in Voerendaal kunnen laten kijken.
Daar worden zulke oude schatjes nog gewaardeerd...
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot J5 2.5TD mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door Bas vd laar »

Als je niet gezegd had dat de verstuivers vervangen waren zou ik zeggen:
Lekkende verstuivers, een overschot aan diesel in de verbrandingskamer, dat verklaart ook het wat moeilijk aanslaan omdat de compressie erg hoog is door de diesel die in de ruimte gelekt is. Na het aanslaan loopt ie even wat onregelmatig ( hamert ) en rookt tot het overschot aan diesel weg is.
Zou het kunnen dat er nog 1 of 2 verstuivers lekken, ondanks dat ze nieuw zijn?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Peugeot J5 2.5TD mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door Kroppie »

teveel diesel kan ook door de lekke membramen komen, een van de door de membramen afgedichte ruimtes staat in verbinding met de diesel retourleiding

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Peugeot J5 2.5TD mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door c.westerman »

Die blauwe rook in de file kan wijzen op de klepsteelrubbers.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
tryharder
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:29

Re: Peugeot J5 2.5TD mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door tryharder »

Maar zou ik dan niet veel olie of koelvloeistof verbruiken?
De eerste rit van de zomervakantie begon het euvel en we hebben hem tot in Zuid Frankrijk afgemaakt en terug. Volgens mij geen verschil in niveau koelvloeistof, maar durf het niet 100% zeker te zeggen.. olie sowieso hetzelfde.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6332
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Peugeot J5 2.5TD mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door Bas vd laar »

Geen olieverbruik op zo'n afstand is gewoon top.
Bij mij moet er echt wel iets bij.

Als de witte rook koelwater zou zijn dan zou hij tijdens het rijden druk op moeten bouwen in het reservoir, en zal er ook verlies optreden.
Dit is blijkbaar niet het geval dus ook een goed bericht.

De pomp zal nog wel prima zijn, ik zou afgaan op wat Jos zegt. Hij is de Peugeot/Citroen wizard hier.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 872
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Peugeot J5 2.5TD mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door cor heku »

Aan de hand van je antwoorden is er dus tijdelijk een overschot van diesel in de cilinder /of een tekort aan lucht, zodat de verbranding niet optimaal is en duidelijk te zien aan de uitlaatgassen.
ga voor de "jos"optie en kijk ook even je luchtfilter+ kanaal na.
Cor
tryharder
Berichten: 24
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:29

Re: Peugeot J5 2.5TD mét veel start-rook na een langere rit



Bericht door tryharder »

Ik vind deze hulp fantastisch, hadden we eerder moeten doen!

Dank zover, ik zal updates brengen als ze er zijn!
Plaats reactie