Draaien ventilator
Draaien ventilator
Ik heb ook nog een vraagje over de vin van onze ducato 230 van 2001.
We zijn het eerste weekendje weggeweest met deze camper en nou viel me op dat vrijdagmiddag zon 5 min na het uitzetten vd motor de vin ging draaien, die heeft zo'n 10 tot 15 min gedraaid en stopte toen. Zaterdagochtend na het uitzetten vd motor bleef de vin draaien en stopte ook weer na zo'n 10 tot 15 min. Later die zaterdag en vandaag is dit niet meer gebeurt. Is dit normaal?
We zijn het eerste weekendje weggeweest met deze camper en nou viel me op dat vrijdagmiddag zon 5 min na het uitzetten vd motor de vin ging draaien, die heeft zo'n 10 tot 15 min gedraaid en stopte toen. Zaterdagochtend na het uitzetten vd motor bleef de vin draaien en stopte ook weer na zo'n 10 tot 15 min. Later die zaterdag en vandaag is dit niet meer gebeurt. Is dit normaal?
Re: Draaien ventilator
10 tot 15 minuten lijkt mij wel erg lang, een paar minuten is wel heel normaal.
Re: Draaien ventilator
Volgens mij zitten er 2 ventilatoren in dit type.
Die worden bediend door 2 relais.
Deze zitten in een rechthoekig kastje, wat midden achter de ventilatoren zit.
Die worden bediend door 2 relais.
Deze zitten in een rechthoekig kastje, wat midden achter de ventilatoren zit.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Draaien ventilator
Waarschijnlijk klopt het precies wat Joske zegt, maar dat laat onverlet dat TS zich afvraagt waarom 1 van de ventilatoren gaat draaien als de motor uitgezet is.
Bij onze vorige en onze huidige x250 zitten ook 2 ventilatoren. Ik heb nog nooit meegemaakt dat die gingen draaien nadat de motor stopte.
Op zich kan dat: als je net een zware klim achter de rug hebt en je stopt om van het uitzicht te genieten b.v. Dan kan het m.i. ook geen kwaad.
Is dit echter een fenomeen van de laatste tijd en doet het zich ook onder normale bedrijfsomstandigheden voor, is er iets anders aan de hand:
1. is de temperatuurvoeler in de radiator aan vervanging toe?
2. zijn 1 of 2 van de relais die Joske noemt, aan vervanging toe?
3. is de koelvloeistof aan vervanging toe?
4. werkt de koelvloeistof pomp nog naar behoren en zorgt die nog voor voldoende circulatie?
5. zijn de slangen allemaal nog in orde of is er 1 mechanisch geknikt of laat er aan de binnenkant misschien een laagje los?
6. is de voorzijde van de radiator erg vervuild met vliegen en stof?
7, zitten er verstoppingen in kanalen in de radiator?
8. werkt de radiator thermostaat nog naar behoren?
Heb ik nu het lijstje compleet of mis ik nog oorzaken? De kern van het probleem is n.l. dat de radiator er moeite mee heeft om de warmte kwijt te raken als de circulatie stopt. Dit is namelijk de grondoorzaak van het gaan draaien van een radiator fan als de motor al stil staat. VAG groep motoren hebben het overigens bij veel modellen lange tijd als standaard voorziening gehad.
Het wordt dus storingzoeken: werk het lijstje af. Je kunt in ieder geval zelf met een visuele inspectie gaan onderzoeken of de slangen niet geknikt zijn of heel veel tekenen van ouderdom vertonen. Controleer voor zover je grille dat toelaat de radiator op uitwendige vervuiling en blaas hem vanaf de achterkant (de fan zijde) zoveel mogelijk tussen de fanbladen door schoon met perslucht, blaas daarna vanaf de voorzijde zo verticaal mogelijk naar beneden (of laat dat doen bij een bevriende garagehouder of bandenboer). Probeer eens na te gaan wanneer de koelvloeistof voor het laatst vervangen is, er zijn lieden genoeg die een moderne koelvloeistof nog steeds zien als water: zolang het vloeibaar is, is het goed, dus vervangen is onzin, kost alleen maar geld... De chemische samenstelling van koelvloeistof is echter duidelijk anders dan gewoon water en de verkoelende werking is mede afhankelijk van de juiste chemische samenstelling, daar zijn de systeem ontwerpen ook op gebaseerd.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Bij onze vorige en onze huidige x250 zitten ook 2 ventilatoren. Ik heb nog nooit meegemaakt dat die gingen draaien nadat de motor stopte.
Op zich kan dat: als je net een zware klim achter de rug hebt en je stopt om van het uitzicht te genieten b.v. Dan kan het m.i. ook geen kwaad.
Is dit echter een fenomeen van de laatste tijd en doet het zich ook onder normale bedrijfsomstandigheden voor, is er iets anders aan de hand:
1. is de temperatuurvoeler in de radiator aan vervanging toe?
2. zijn 1 of 2 van de relais die Joske noemt, aan vervanging toe?
3. is de koelvloeistof aan vervanging toe?
4. werkt de koelvloeistof pomp nog naar behoren en zorgt die nog voor voldoende circulatie?
5. zijn de slangen allemaal nog in orde of is er 1 mechanisch geknikt of laat er aan de binnenkant misschien een laagje los?
6. is de voorzijde van de radiator erg vervuild met vliegen en stof?
7, zitten er verstoppingen in kanalen in de radiator?
8. werkt de radiator thermostaat nog naar behoren?
Heb ik nu het lijstje compleet of mis ik nog oorzaken? De kern van het probleem is n.l. dat de radiator er moeite mee heeft om de warmte kwijt te raken als de circulatie stopt. Dit is namelijk de grondoorzaak van het gaan draaien van een radiator fan als de motor al stil staat. VAG groep motoren hebben het overigens bij veel modellen lange tijd als standaard voorziening gehad.
Het wordt dus storingzoeken: werk het lijstje af. Je kunt in ieder geval zelf met een visuele inspectie gaan onderzoeken of de slangen niet geknikt zijn of heel veel tekenen van ouderdom vertonen. Controleer voor zover je grille dat toelaat de radiator op uitwendige vervuiling en blaas hem vanaf de achterkant (de fan zijde) zoveel mogelijk tussen de fanbladen door schoon met perslucht, blaas daarna vanaf de voorzijde zo verticaal mogelijk naar beneden (of laat dat doen bij een bevriende garagehouder of bandenboer). Probeer eens na te gaan wanneer de koelvloeistof voor het laatst vervangen is, er zijn lieden genoeg die een moderne koelvloeistof nog steeds zien als water: zolang het vloeibaar is, is het goed, dus vervangen is onzin, kost alleen maar geld... De chemische samenstelling van koelvloeistof is echter duidelijk anders dan gewoon water en de verkoelende werking is mede afhankelijk van de juiste chemische samenstelling, daar zijn de systeem ontwerpen ook op gebaseerd.
Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Re: Draaien ventilator
Heeft deze auto een airco?
Bij auto's met een airco blijft na het stilzetten van de motor de ventilator, afhankelijk van de temperatuur in de warmtewisselaar, vaak wel doordraaien.
15 Minuten is echter wel erg lang.
Bij auto's met een airco blijft na het stilzetten van de motor de ventilator, afhankelijk van de temperatuur in de warmtewisselaar, vaak wel doordraaien.
15 Minuten is echter wel erg lang.
Re: Draaien ventilator
Koelvloeistof is recent vervangen, waterpomp ook, camper heeft geen airco. Het was onder normale omstandigheden. Rare is dat hij het een dag daarna niet meer deed.
Re: Draaien ventilator
Zou het iets met vocht, regen te maken kunnen hebben? Vrijdag regende het natuurlijk volop. Zaterdagochtend gebeurde het voor het laatst.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Draaien ventilator
Ik denk aan een luchtbel. Komt vaker voor bij het verversen van de vloeistof. Als die bij de sensor zit wordt die sensor behoorlijk heet en zal de fan laten draaien. In de regel verdwijnen luchtbellen vanzelf, te zien aan een dalend niveau in het expansievat.
- Patrick1307
- Berichten: 118
- Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29
Re: Draaien ventilator
Mijn ducato van 1999 doet het zelfde, ik vind het geen probleem meer, het kan nl geen kwaad.
In het begin was ik nog even bang dat het mijn accu zou leeg trekken, maar dat is niet het geval.
Het is begonnen nadat er een relais vervangen was, omdat de fan helemaal niet meer wilde stoppen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
In het begin was ik nog even bang dat het mijn accu zou leeg trekken, maar dat is niet het geval.
Het is begonnen nadat er een relais vervangen was, omdat de fan helemaal niet meer wilde stoppen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Vmax-Idioot
- Berichten: 650
- Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
- Locatie: Kerkrade
Re: Draaien ventilator
Zet je de motor meteen uit als de camper op zijn plek staat?
Hierdoor kan de temperatuur na het stilzetten nog even oplopen en de vin aanslaan.
Zowieso is het bij elke turbomotor aan te raden om de motor voor het uitschakelen na een rit nog even stationair te laten draaien, zodat de temperaturen stabiliseren en de turbo nog even wat smering meekrijgt.
Hierdoor kan de temperatuur na het stilzetten nog even oplopen en de vin aanslaan.
Zowieso is het bij elke turbomotor aan te raden om de motor voor het uitschakelen na een rit nog even stationair te laten draaien, zodat de temperaturen stabiliseren en de turbo nog even wat smering meekrijgt.