los draadje?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

los draadje?



Bericht door WiSpi »

Bij het uitvegen van de camper (Adria buscamper 2007 op een Fiat Ducato) kwam ik een dun zwart los draadje tegen. Het is zwart. Het is kapot getrokken,want ik kan het andere eind ook nog zien.


In het verleden hebben we eens een massa probleem gehad. Zou dit draadje daarmee te maken hebben gehad? Het loopt wel naar een deurstijl rechts waar de massa zat
Er is nu een andere massa gemaakt. Heeft het dan zin om deze draad te repareren? Als dat niet nodig is moet ik hem dan even isoleren aan het eind?

Hoe kan ik achterhalen waar dit draadje allemaal naar toe kan gaan? Eigenlijk hebben we niets waaruit je kunt opmaken dat er op electriciteits gebied iets het niet doet.
Bijlagen
Detail draad.jpg
Detail draad.jpg (170.61 KiB) 759 keer bekeken
Overzicht Draad.jpg
Overzicht Draad.jpg (157.24 KiB) 759 keer bekeken
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: los draadje?



Bericht door AadenAnke »

Blanke draden altijd af isoleren. Geen risico nemen! Daarna uitzoeken waar naar toe en van wat. Kan inderdaad massa zijn, maar maak dat eerst zeker.

Gr. Aad
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: los draadje?



Bericht door travelscout »

Lijkt me een draadje voor een signaal, niveau-meter etc. Of geluid...

Zit dit onder de voorstoelen?
Weet je zeker dat alles (nu) goed werkt?
Meet eens of er spanning op staat of komt te staan als je iets bedient.

En heb je daar geen zin in? Inderdaad goed isoleren (krimkous oid).
Paul.
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: los draadje?



Bericht door kowa »

zo te zien is er wel sluiting geweest beetje zwart op de rode draad.

Fred
Onderweg naar (t)huis
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: los draadje?



Bericht door jansloos »

Ziet er inderdaad verbrand uit.

Zie je ook smeltsporen aan het koper of plastic?
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
NoStress
Berichten: 769
Lid geworden op: ma 04 apr 2011, 13:49
Locatie: geen

Re: los draadje?



Bericht door NoStress »

Stoelen eruit en je kan zo de vloerplaat er uittrekken.
Recent gedaan, om al het zand weg te kunnen zuigen :-B

Afbeelding
Laatst gewijzigd door NoStress op di 18 okt 2022, 9:16, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: los draadje?



Bericht door WiSpi »

Bedankt voor de suggesties. Ik zie nu ook pas voor het eerst het iets verbrande op rode kabel. Kan inderdaad op kortsluiting duiden. Zelf heb ik die kortsluiting niet meegemaakt, maar de garage heeft een jaar geleden een nieuwe startaccu geplaatst met als gevolg dat de shunt bij de huishoudaccu het niet meer deed (kortsluiting). Maar ik heb niet het idee dat deze kabel daar een verbinding mee heeft (gehad).

Ik ga proberen uit te zoeken waar deze kabel naar toe gaat. Ik vermoed naar de deurstijl van de schuifdeur, omdat daar een zekering en massa zit.

Is zo'n kabeltje eigenlijk niet te dun om als massakabel te fungeren?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: los draadje?



Bericht door Kroppie »

dat dunne draadje zou een meetdraadje van de shunt kunnen zijn, dat meet de spanningsval over de shunt, er gaan dus geen amperes doorheen maar(milli)volts.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: los draadje?



Bericht door WiSpi »

Kroppie schreef:
zo 05 jan 2020, 20:02
dat dunne draadje zou een meetdraadje van de shunt kunnen zijn, dat meet de spanningsval over de shunt, er gaan dus geen amperes doorheen maar(milli)volts.
Dat kan haast niet. Toen de shunt voor de HH-accu werd gemonteerd (2017). Speelde de hele aansluiting zich af om en nabij de HH-accu. Er is nooit een kabel gelegd op deze plek. Was erbij toen het werd gemonteerd.

Denk toch aan een massadraad, maar vind het wel erg dun.
Zodra ik iets meer weet, laat ik het weten.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
jansloos
Berichten: 6878
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: los draadje?



Bericht door jansloos »

Dunne draadjes gebruiken ze ook voor bv binnenverlichting.

Bv het kozijn schakelaartje (die de min schakelt) naar het un lampje.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
pwhooftman
Berichten: 1832
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: los draadje?



Bericht door pwhooftman »

Lijkt het draadje ook een beetje bruin en niet geheel zwart? Misschien toch niet een massadraadje want daar is het erg dun voor. Ik denk dat het volgende gebeurd is: deze draad loopt vlak langs het tankdeksel onder de mat door, en precies boven de schroeiplek zit vlgs mij het draaischuifje om de afdekklep in de mat op zijn plaats te houden. Je kunt dat draaischuifje met een munt verdraaien, en als ik het goed heb heeft het aan de onderkant een metalen moertje. Je kunt makkelijk over die plek lopen, en dan zou dat moertje precies op die kabels drukken en wellicht is daardoor het kabeltje doorgedrukt. Als dat inderdaad zo is zou ik die rode draad ook maar verleggen!
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: los draadje?



Bericht door WiSpi »

pwhooftman schreef:
zo 05 jan 2020, 21:49
Lijkt het draadje ook een beetje bruin en niet geheel zwart? Misschien toch niet een massadraadje want daar is het erg dun voor. Ik denk dat het volgende gebeurd is: deze draad loopt vlak langs het tankdeksel onder de mat door, en precies boven de schroeiplek zit vlgs mij het draaischuifje om de afdekklep in de mat op zijn plaats te houden. Je kunt dat draaischuifje met een munt verdraaien, en als ik het goed heb heeft het aan de onderkant een metalen moertje. Je kunt makkelijk over die plek lopen, en dan zou dat moertje precies op die kabels drukken en wellicht is daardoor het kabeltje doorgedrukt. Als dat inderdaad zo is zou ik die rode draad ook maar verleggen!
Dat is een goede waarneming. Neem ik ook even mee. Bedankt!
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: los draadje?



Bericht door WiSpi »

Het is wel een zwart draadje, maar ik denk wel dat het door het opendraaien van het luikje is gescheurd. Er zijn geen brandsporen.
Maar waar het draadje naar toe loopt???

In ieder geval niet naar de deurstijl bij de massa, wat ik dacht. Waar die grote rode draad naar toe loopt is mij ook onbekend. Eigenlijk moet ik nu de stoelen verwijderen, maar dat is mij op dit moment even teveel van het goed. Ik zie in de deurstijl in een mantelbuis wel zo'n zwart draadje lopen en dan gaat hij naar de boven, bij de rechterportier. Maar of dit hetzelfde draadje is??

Ik kan nu twee dingen doen: weer verbinden, of: niet verbinden maar isoleren.
Wat is wijs?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22933
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: los draadje?



Bericht door PaulBng »

Zolang je niet kunt vaststellen wat het met wat verbindt, en alles doet het, isoleren.
En onthouden.
Plaats reactie