Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door TomF »

Hallo,

Ik zat een beetje te lezen over alle regels van de Belastingdienst over de verschillende onderverdelingen voor vervoermiddelen.
En ik zag deze:
(Het gaat over een opening in het tussenschot dat kennelijk toegestaan is voor 'bestelbus gehandicapte').
Voor de meeste bestelauto’s geldt als inrichtingseis dat ze standaard zijn voorzien van een tussenschot. Is de vaste wand aangepast of verwijderd om een rolstoelgebonden persoon in staat te stellen via de laadruimte in de cabine plaats te nemen? Dan kunnen wij voor deze aanpassing een uitzondering maken. U moet dan bij het verzoek een (eigen) verklaring, ombouwtekening en ombouwnota meesturen. Of, als het kenteken voor 1 juli 2005 op naam is gesteld, een ontheffing voor de plaatsing van een tussenschot. U kunt deze ontheffing aanvragen bij een bpm-aangiftepunt.
De vraag (waarop ik het antwoord eigenlijk al wel een beetje kan raden, maar ik vraag het toch...) is: mag je in een 'bestelbus particulier' of 'kamperauto' ook een dergelijke opening (Bijvoorbeeld met een metalen deur erin) in het tussenschot maken?
Lijkt me heel handig.

Graag reactie.
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Tom
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door AadenAnke »

Vergeet het maar om de ontheffing te krijgen moet je aan zoveel eisen voldoen. Als jij aan die eisen voldoe dan kan je niet met een camper weg.

Gr. Aad
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door tonic »

Ik kan je vraag wel beantwoorden maar dan moet ik eerst weten over wat voor type/merk/uitvoering we hier praten.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door cor heku »

Weet niet waar je dat tussenschot voor nodig hebt, maar in mijn heku heb ik een dikke "wolle"deken met een rits in deurvorm,door fabriek gemaakt, die met drukkers vast zit tussen de cabine en het woongedeelte. Bij fris weer,tijdens stilstand, doe ik de rits dicht en hoef de cabine niet warm te stoken. In de morgen tijdens vriesweer tijdens het opstaan scheelt het zeker 10 graden met het woongedeelte.
Bedoel je zo iets?
cor
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door TomF »

Hallo,

Bedankt voor de reacties.
Ik heb nu nog geen buscamper (Dat staat ook in m'n kennismakingspost), maar ik zit me suf te lezen.

Ik ging eerder uit van een Fiat Ducato, maar ik zit steeds meer aan een VW T6.1 te denken.
Dus als je het antwoord voor beide bestelbussen weet, dan ben ik je dankbaar.

Met vriendelijke groet,

Tom
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door TomF »

Hallo Cor,

Ja, zoiets.
Het lijkt me gewoon heel erg handig zo'n 'poort' in de tussenwand te hebben.
Vandaar dat ik erover doorvraag.

Edit: Maar dan is bij jouw camper blijkbaar de hele tussenwand verwijderd (Of die heeft er nooit gezeten) en heb je een wollen tussenwand met een deuropening-met-rits erin. Mag zoiets ook bij andere voertuigonderverdelingen zoals de Belastingdienst die heeft?

Met vriendelijke groet,

Tom
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door cor heku »

De wolle "tussenwand"kan er simpel tussen uit gehaald worden. zit met goede kwaliteit drukkers vast. Van de ene naar de andere zijde en net achter de voorstoelen. tijdens het rijden doe ik altijd de rits open en "rol"de ontstane opening op en plaats deze achter de chauffeursstoel. de rest blijft zitten. Heb dan een kleine doorkijk naar achter via mijn binnenspiegel wat handig is. Soms zit er een personenauto kort achter me , en die is smaller dus onzichtbaar in mijn buitenspiegels, die ik dan in mijn binnenspiegel wel zie.
Lijkt me, als die tussenwand er nooit gezeten heeft, of er tussen geschroefd is, dus niet gelast, een simpele en constructieveilige oplossing.
Als de tussenwand gelast is kan deze deel uitmaken van de dragende constructie en wordt het een ander verhaal.
cor
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door tonic »

Bij beide bussen (Ducato en VWT6) mag het complete tussenschot verwijderd worden. Als je bij deze voertuigen het tussenschot laat zitten mag je er dus ook gewoon een deurtje inmaken.
Als bij een voertuig een dicht schot verplicht is dan mag je er geen gat inmaken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door Dafluc »

Op de site van de belastingdienst staat wanneer een tussenschot wel en niet verplicht is. Is het niet verplicht mag er een deur in. Is het wel verplicht dan mag dat uiteraard niet. Is de VW of de Ducato een camper en dus een personenauto dan hoeft er geen tussenschot in. M1 = personenauto, SA = kampeerauto, N1 = bestelbus. Zie kentekenbewijs.
Afbeelding
TomF
Berichten: 22
Lid geworden op: ma 30 dec 2019, 22:43

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door TomF »

Hallo,

Bedankt voor de reacties.
Maar ik lijk een beetje te verdwalen op de site van de Belastingdienst. Ik heb ook al een paar keer gebeld met BelastingtelefoonAuto met de vraag: 'Stel dat ik een Fiat Ducato of VW Transporter wil laten registreren als 'Bestelbus particulier'. En je kijkt dan wat het MRB-tarief is, dan is het mij niet helemaal duidelijk onder welke categorie die precies valt. Je ziet dan icoontjes en beschrijvingen van bestelauto's en je 'zou' dan denken dat je het precies weet...

Welnu, ik werd bij BelastingtelefoonAuto enkele malen doorverbonden. Men maakte notities voor collega's en die zouden me binnen 2 werkdagen terugbellen.
Je raadt het al: Niet dus.
Vandaar m'n vraag over het tussenschot.

Edit:
Ter verduidelijking? Op de site van de Belastingdienst is een 'bestelauto particulier' onderverdeeld in onder andere:
Grote bestelauto (grote bestelbus, verhuisbus en dergelijke): tussenwand niet nodig
Middelgrote bestelauto zonder verhoogd dak (ruimtewagens, minibusjes, terreinauto’s en dergelijke): allerlei eisen aan de tussenwand

Met vriendelijke groet,

Tom
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80397
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door Dafluc »

De maten waaraan de laadruimte van de bestelbus moeten voldoen staan tot op de centimeter beschreven. Het genoemde denkbeeldige blok moet er in passen. Dus neem de bestelbus die je zoekt en zoek daarbij de afmetingen van de laadruimte. Kijk vervolgens of het denkbeeldige blok er wel of niet in past. Dan weet je dus ook bij welke categorie de bus hoort. Het is verder geen hogere wiskunde. Kwestie van de afmetingen opzoeken.
Is de tussenwand verplicht dan mag daar geen opening inzitten. Dat kan een flinke boete opleveren plus naheffing mrb. Moet je niet willen.
Afbeelding
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door tonic »

Zoals eerder aangegeven is bij een grote bestelbus (Ducato/ VWT6) geen tussenschot verplicht. Dus als hij erin zit mag hij eruit.
Of er mag een deurtje in.
Maar ik begrijp niet zo goed wat je wil? Wil je een bus ombouwen naar camper? BPM betalen en omkeuren naar personenauto met 1/4 tarief?
Of wil je de bus als particulier gaan rijden dus niet omkeuren naar camper?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door ducati 900 »

Als de auto partikulier wordt gebruikt dan heb je toch niks te maken met tussenschot ed.?
Die regels zijn er alleen gekomen om ondernemers het zo lastig mogelijk te maken om hun bedrijfswagen te gebruiken tegen laag tarief voor de MRB.
Je kunt misschien nog wel problemen met de bpm verwachten bedenk ik me nu.
Maar als je de bus laat keuren als camper moet je dat toch betalen.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Een 'poortje' tussen cabine en tussenwand?



Bericht door hathi »

Klopt Ben ,....maar meestal zit er achter zulke vraag een manier om goedkoop (er) Camper te rijden, Maar,als je particulier een auto,met grijs kenteken wil rijden(wat het dan word)...betaal je toch het personenautotarief,dus nog meer als zijnde het een Camper,dus er valt geen voordeel door te behalen :-B
Hans
Plaats reactie