Gas getankt: verwarming werkt niet meer

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door Bert.H »

Beste,

Heb eergisteren LPG getankt hier in Hongarije en daarna ging de verwarming uit. De gaspitten werken maar voor een derde. Het is hier wel behoorlijk koud s'nachts - 12-15 graden. Waar moet ik het gaan zoeken.

Bert.H
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Gas getankt verwarming werkt niet meer.



Bericht door Peter LMC »

Mijn eerste gedachte is :?:
Heb je er butaangas in getankt Bert. :?:
Zonder dat je het weet.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gas getankt verwarming werkt niet meer.



Bericht door veetee »

Was je tank/fles werkelijk leeg of zat er nog een gedeelte butaan in? Bij die temperaturen verdampt het butaan niet, alleen het propaan, en bij elke tankbeurt komt er dus meer butaan bij, wat bij temperaturen < 5C niet uit de fles wil.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door 't Busje »

Als het daar zo koud is, zal er niet veel butaan in de getankte LPG zitten, want dan zou dat bij auto's die op LPG rijden ook problemen opleveren.
Hoe oud is de drukregelaar? Bij ons was het probleem verholpen met een nieuwe drukregelaar.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door peter possl »

Wij zijn van de zomer naar griekenland geweest en lpg getankt meerdere keren. Toen wij in oktober de kachel aan wilden zetten weigerde de kchel. Koelkast en gsstel werkten wel.
dealer zei dat we waarschijnlijk vuil in de lpg tank hebben gekregen waardoor de kachelermee uitscheidt. Op een propangasfles werkte de kachel prima. LPG fles moet dus leeg dmv terrasverwarmer. Succes
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door Cee Pee »

Dat met vervuild gas heb ik ook een keer gehad, de koelkast gaf een dikke zwarte smog en ging steeds in storing.
Met een andere fles geen probleem.
Dus de LPG tank maar afgeblazen en opnieuw gevuld en probleem was over.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
kasper1
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 04 nov 2012, 22:14
Locatie: Dalfsen city

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door kasper1 »

Grieks lpg is in de zomer bij voledig butaan wat tot gevolg heeft dat het meer roet, de brander en schoorsteen vervuild en een zwarte aanslag aan de buitenzijde van de Camper geeft.

Groet kasper

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 05 jan 2020, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
VanNicholas Zephyr Titanium
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door Cee Pee »

Ik heb daar toch regelmatig LPG getankt en het is maar éénmaal voorgekomen dat het zo roette.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door Bert.H »

Beste,

Bedankt voor de antwoorden. Heb er een fles gas op aan gesloten waar ik ook lpg in getankt heb. Nu werkt de verwarming weer. Ga morgen eens proberen of ik hier ergens een nieuwe ontspanner kan vinden en ga dat eens eerst proberen. Dank voor de info. Voor alle duidelijkheid, heb er een lpg tang onder de camper met een aparte aansluiting en kan ook nog gewoon de gasflessen gebruiken. Op de fles zit wel een aparte ontspanner.
De tank is een 45 liter tank en er ging 38 liter in. LPG dus.

bert.h
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6059
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door TestCase »

Volgens deze site is LPG in Hongarije 60% butaan.

https://www.mylpg.eu/useful/lpg-mixture/

Lijkt me dat je dan met de nieuwe fles met LPG ook snel problemen krijgt.

//Kees.



AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door veetee »

't Busje schreef:
za 04 jan 2020, 21:06
Als het daar zo koud is, zal er niet veel butaan in de getankte LPG zitten, want dan zou dat bij auto's die op LPG rijden ook problemen opleveren.
Hoe oud is de drukregelaar? Bij ons was het probleem verholpen met een nieuwe drukregelaar.
Als ik me niet vergis, komt LPG voor aandrijving in vloeibare vorm (dus als butaan/propaan mengsel) bij de verdamper in de motorruimte aan, die is aangesloten op een warmtewisselaar (koelwater), waar dan de LPG van vloeibare vorm naar gas (damp) vorm wordt omgezet. Tenminste, dat was 35 jaar geleden zo, toen ik zelf nog op LPG reed. Ik neem aan dat dat niet veel veranderd is?
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door ducati 900 »

Daar heeft butaan weinig invloed, wordt van onderuit de tank gehaald, komt in vloeibare vorm in de verdamper aan, wordt daar verwarmd door het koelwater en verdampt en komt als gas in het inlaatspruitstuk.
Bij LPI blijft de LPG vloeibaar en wordt net als bij benzine injectie ingespoten, verneveldin het spruitstuk.
Maakt dus niet uit of het butaan of propaan is.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door Vmax-Idioot »

veetee schreef:
zo 05 jan 2020, 10:57
't Busje schreef:
za 04 jan 2020, 21:06
Als het daar zo koud is, zal er niet veel butaan in de getankte LPG zitten, want dan zou dat bij auto's die op LPG rijden ook problemen opleveren.
Hoe oud is de drukregelaar? Bij ons was het probleem verholpen met een nieuwe drukregelaar.
Als ik me niet vergis, komt LPG voor aandrijving in vloeibare vorm (dus als butaan/propaan mengsel) bij de verdamper in de motorruimte aan, die is aangesloten op een warmtewisselaar (koelwater), waar dan de LPG van vloeibare vorm naar gas (damp) vorm wordt omgezet. Tenminste, dat was 35 jaar geleden zo, toen ik zelf nog op LPG reed. Ik neem aan dat dat niet veel veranderd is?
Klopt als een bus, alleen gebruik je voor huishoudelijk gebruik geen vloeibaar gas. Dat zou fijne steekvlammen opleveren.
Het kookpunt van butaan ligt bij +4,5 graden Celcius, daaronder verdampt het dus niet meer en werkt je kachel, oven, kookplaat niet meer of niet meer goed.

Ik heb dit aan den lijve weer eens mogen ondervinden, twee weken geleden:
wij stonden bij Europapark Rust op de campingplaats en de goede oude Truma S5200 deed het nog maar nauwelijks.
In eerste instantie dacht ik aan een kachelstoring, omdat ik deze zomer twee nieuwe propaanflessen (gevuld en verzegeld) gekocht had.
Propaan heeft een veel lager kookpunt, ik dacht ergens bij -42 oid, dus zou dit gas gewoon moeten verdampen bij een buitentemperatuur van -4.
Toen ik aan de kachel niets vreemds kon ontdekken en mijn gasoven en de kookplaat ook raar begonnen te doen, heb ik de gasfles eens met een haardroger opgewarmd en warempel: alles werkte weer gewoon...
De gasboer heeft mij dus nog wat uit te leggen........
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Gas getankt: verwarming werkt niet meer



Bericht door veetee »

Dat zei ik dus al eerder...
veetee schreef:
za 04 jan 2020, 20:23
Was je tank/fles werkelijk leeg of zat er nog een gedeelte butaan in? Bij die temperaturen verdampt het butaan niet, alleen het propaan, en bij elke tankbeurt komt er dus meer butaan bij, wat bij temperaturen < 5C niet uit de fles wil.
Plaats reactie