slim gasgebruik verwarming

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
peet2222
Berichten: 379
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 20:56
Locatie: Flevoland

slim gasgebruik verwarming



Bericht door peet2222 »

Een goed camper jaar aan allen
Ik vraag me af wat slimmer is de kachel in de echt koude nachten op standje 1 laten staan of in de nacht kachel uit en in de ochtend gaan opstoken. Afgelopen twee weken goed koude nachten gehad en zet eigenlijk altijd kachel uit (soms in de vroege ochtend 6 graden in de camper met een prima raamdek isolatie. Wellicht beter om hem laag te zetten en zal ik dan uiteindelijk minder gas verbruiken ? ik kan het ook zelf uittesten maar wellicht is er al de nodige expertise . ik heb nu in twee weken twee 12 kg vullingen weg gestookt.
Excursieleider bij www.vogelbescherming.nl en natuurgids IVN
Dethleffs Advantage T6511

"a zero attitude with the mind in neutral"
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door 't Busje »

Wij zetten de temperatuur 's nachts op 12 graden, maar dat is alleen om niet in een steenkoude camper op te hoeven staan. Ik heb me nooit afgevraagd of dit zou schelen in het gasverbruik.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18104
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door Cee Pee »

Of het iets meer of minder gas verbruikt weet ik niet en dat vind ik ook niet echt interessant maar de kachel snachts op een laag pitje aan laten staan geeft wel veel meer comfort.
Thuis gaat de CV toch ook niet iedere avond uit.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Patrick1307
Berichten: 118
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door Patrick1307 »

Bovendien heb je geen kans dat je vorstbeveiliging open springt en al je water wegstroomt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door TestCase »

Over het algemeen geldt dat weer opwarmen minder energie verspilt. Is de verschiltemperatuur tussen binnen en buiten groter dan is het verlies ook groter.
Sweetpoint voor een nachtje in huis is +/- 15°C. https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/
In de camper zetten wij voor 'comfort' 's nachts 13°C en gaat een half uur voor opstaan naar 19°C (klokthermostaat). Dit omdat een camper nou niet bijster geïsoleerd is en er een dakraampje openstaat.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door jepebe »

Ik heb me laten vertellen dat dit vele verlies bij weer verwarmen niet opweegt tegen het verlies door continu meer verwarmen bij slechte isolatie (dus in een camper , niet doen)

In een goed geisol;eerd huis werk je met meer continue verwarming omdat dit minder energie kost dan opwarmen bij afkoeling.
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door TestCase »

Dat zeg ik ook, alleen voor 'comfort' kiezen we dan maar 13°C. Maar zuiniger in een camper is helemaal niet verwarmen 's nachts.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Camper_01

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door Camper_01 »

Vroeger hadden we thuis op de slaapkamers helemaal geen verwarming. Dus indien de kachel in de camper aan, dan maar wat gas of diesel indien de kachel op diesel werkt.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door Bob Diesel »

Zuinig met een camper :crazy:
dat ding kost zo veel iha ,dat een fles gas xtra er ook wel van af kan
liever ipv kou te genieten :bang:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door PaulBng »

Hangt denk ik van je camper af.
Bij een goed geïsoleerde camper kost het niet zoveel energie om hem op, zeg, 12gr te houden.

Maar bij, bijvoorbeeld, een fabrieks-buscamper, die slecht geïsoleerd is*, kun je hem beter uit zetten (of heel laag) en ''s morgens weer even opstoken. (Een half uur voor je eventuele wederhelft op wil staan, anders krijg je klachten )

*ik heb een fabrieks buscamper, en regelmatig stukken van de wand en dak open gehad. De isolatie is echt naadje. 1cm tempex.
Daar waar ik ben geweest, heb ik volgestopt met schapenwol.
Waar je veel warmte verliest, het dak, lukt echter niet, of ik moet de halve camper slopen... er zitten de nodige kunststof panelen in, en die krijg je er niet heel uit. Als ik ooit een maand niets te doen heb....
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door RobMG »

Goedemiddag, ik lees hier dat de truma combi wordt gebruikt zonder de boiler. Klopt het, dat dat alleen kan indien er een (extra) kraantje in de water aanvoer wordt aangebracht? Of is daar nog een andere truc voor? Groet Rob
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22717
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door PaulBng »

Rob,
Je kunt/mag de Truma combi kachel gebruiken, zonder dat er water in de boiler zit.
ECHTER...
Wanneer je dat doet, reageert de Truma nogal puberaal. Wanneer de thermostaat vindt dat er verwarmd moet worden, gaat ie vol aan de bak. Tot de gewenste temperatuur bereikt is, en dan stopt ie. Daalt de temperatuur, en gaat ie weer vol aan de bak met de nodige herrie. Warm/koud/warm/koud in de camper.

Wanneer de boiler gevuld is met water, gebruikt de Truma dat als een buffer. Het bijhouden van de temperatuur gaat veel gelijdelijker. De thermostaat vindt dat er verwarmd moet worden. Slaat aan, maar gebruikt daarna de warmte van het water in de boiler voor "na verwarming" met een rustig lopende ventilator. Minder herrie en een meer gelijdelijke temperatuur in de camper.

Althans, dat is mijn ervaring. Voor wat het waard is.
Gebruikersavatar
peet2222
Berichten: 379
Lid geworden op: di 11 nov 2008, 20:56
Locatie: Flevoland

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door peet2222 »

Bob Diesel schreef:
vr 03 jan 2020, 14:00
Zuinig met een camper :crazy:
dat ding kost zo veel iha ,dat een fles gas xtra er ook wel van af kan
liever ipv kou te genieten :bang:
Dank voor de reactie het gaat mij echter niet direct om zuinig of kosten. de vraag is of het slimmer is om de kachel laag aan te houden in de nacht ipv uitzetten en in de ochtend weer opstoken. Het is niet koud onder een goede dons is mijn ervaring maar ik vond twee flessen leeg in twee weken wel even iets om bij stil te staan. ik las in eerdere reacties wel over comfort en de thuissituatie. ik hoor onderweg best wel campers de hele nacht aanslaan en door hengelen met de kachel maar met een open dakluikje voor gezonde frisse lucht lijkt met dat ook wat onzinnig.
Excursieleider bij www.vogelbescherming.nl en natuurgids IVN
Dethleffs Advantage T6511

"a zero attitude with the mind in neutral"
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: slim gasgebruik verwarming



Bericht door AadenAnke »

TestCase schreef:
vr 03 jan 2020, 13:00
Over het algemeen geldt dat weer opwarmen minder energie verspilt. Is de verschiltemperatuur tussen binnen en buiten groter dan is het verlies ook groter.
Sweetpoint voor een nachtje in huis is +/- 15°C. https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/
In de camper zetten wij voor 'comfort' 's nachts 13°C en gaat een half uur voor opstaan naar 19°C (klokthermostaat). Dit omdat een camper nou niet bijster geïsoleerd is en er een dakraampje openstaat.

//Kees.
Kees een klokthermostaat? Plan je 's avonds Hoeilaart je opstaat in de camper, lijkt dat niet op werken?

Wij hebben een Webasto luchtverwarming. Als het te fris is in de camper doe diegene die het eerst wakker is deze aan zetten. Wij gebruiken de camper niet in de winter. Maar als dat in de toekomst wel zou gaan gebeuren gewoon de thermostaat op 18 of zo. Ik ga geen kou lijden!

Gr. Aad
Plaats reactie