Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Inmiddels is alles gedaan wat afgesproken was plus multiriem, prima dus.
De dynamo zat inderdaad vast maar de oude was al afgevoerd omdat het een ruilsysteem zou zijn :eh:
Ik dacht dat er een nieuwe op zou komen, en dat er dus geen sprake van ruil zou zijn, maar we hebben dat niet van tevoren afgesproken.
Zal dit maandag nog eens navragen, ze waren nu aan het sluiten en ik had eigenlijk ook geen tijd.
Ik was er vanavond langsgefietst omdat mijn vrouw hem buiten had zien staan toen ze er langskwam.
Ze zetten 's avonds alles weer binnen dus hij stond al weer binnen en ingeparkeerd.

Echter bij het binnenzetten zou de hoofdzekering kapot zijn gegaan, hij had om te testen de kabel aan de andere kant van de zekering vastgemaakt en zodoende de zekering omzeild, de bus startte goed :-B .
Maar bij het demonstratief doormeten van de CAL5 zekering met multimeter op de werkbank leek er wel een verbinding te zijn. De Fluke schaalt echter automatisch en ik heb niet precies gezien hoeveel Ohm weerstand hij was. Zekering moest ie bestellen (het is een Bosch carservice garage).

Kun je bij het aansluiten van de nieuwe dynamo per ongeluk sluiting maken en deze zekering opblazen, misschien als je 'vergeet' de accu los te maken?
Het gaat me natuurlijk niet om de prijs van de zekering maar het verhaal zit me nog niet helemaal lekker.
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Foofer »

Het is heel normaal dat je bij aankoop van een nieuwe dynamo de oude moet inleveren bij de leverancier , zit statiegeld op. Dat geld wel voor meer producten.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3887
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door henk en lila »

Geen hoofdschakelaar? En de huishoudaccu leverde stroom! Die opmerking kreeg ik ook bij het vervangen van mijn startmotor.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door mMario »

Vond dit een leuk topic met 87 antwoorden / reacties en ook uiteindelijke oorzaak omschreven. Zo zie je maar wat het een moeite soms kan kosten om de oplossing te vinden. Achteraf is het altijd makkelijk praten. Zo kunnen de rekeningen door uren zoeken bij garages ook lekker oplopen, terwijl de man met de gouden handjes het probleem zo gevonden zou kunnen hebben.
De suggestie om de multiriem ff los te gooien was door ons allen niet bedacht. Dus leerpuntje.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Ruilsysteem voor nieuwe dynamo's dus. The Kapitein heeft wel gesuggereerd om de multiriem los te gooien, en ik geloof toch wel dat de dynamo vastzat.
Het besluit om de garage te laten repareren heb ik pas aan hun verteld nadat ze het probleem gevonden hadden, het had ze een half uur gekost.
Dit is de eerste keer in een jaar of twintig dat ze echt iets voor mij repareren tot nu toe deden ze alleen apk's, dus ze dachten dat ik hem na het vinden van de oorzaak, ook weer zelf zou willen maken.
Ik had ook met startkabels direct op de startmotor geprobeerd, dus ook deze zekering omzeild.

Geloof niet zo in toeval, maar deze zekering is de laatste tijd wel hoog belast natuurlijk.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door mMario »

Inderdaad, hulde aan The Kapitein.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door AadenAnke »

Fijn dat het is opgelost! Maar ik heb het nooit meegemaakt vandaar de volgende vraag. Als de dynamo vast staat en je trekt de motor rond met de startmotor dan hoor je toch iets vreemds piepen o.i.d. van de riem? Of ruik je de riem die dan dus ergens slipt en extreem warm word?

Gr. Aad
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door cor heku »

De motor ging niet rond en er was een spanningsval,(doordat de startmotor te zwaar belast werd) dus ,geen slip van de V-riem. dan ruik /hoor je niets.
cor
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

met nieuwe accu en startmotor ging ie wel weer langzaam rond, maar ik heb steeds maar heel kort gestart en de riem niet geroken of horen piepen.
Plaats reactie