Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Vanmorgen startte mijn Ducato 250 (2009) niet dus ik dacht accu kapot, nieuwe gehaald (profi automaterialenzaak hier in de buurt), en nog steeds hetzelfde :(
Hij had een paar weken stilgestaan maar dat doet ie wel vaker. Hij gooit slecht rond en na een paar keer niet meer, alleen wat kreunen.
Licht gaat zwakker branden en (ik heb alleen bij de nieuwe gemeten) spanning daalt tot 8 volt.
Hopelijk hebben ze de nieuwe accu nog niet geladen(?), ik heb er nu een paar uur mijn kleine Lidl ladertje aangehangen en het net nog eens geprobeerd; het is een beetje beter maar hij gooit nog niet rond.
Nu duimen voor morgen en anders verder zoeken; startmotor misschien?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Nieuwe accu en start nog niet Ducato 250 2009



Bericht door Kroppie »

of eens naar de diverse massa kabels/verbindingen kijken, is vaak een oorzaak bij de wat ouder voertuigen.

heb je startkabels? zo ja probeer dan eens met een startkabel van de min van de accu direkt op een stevig stuk metaal aan de motor, gaat het dan beter?, massa probleem.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Aloys »

Of de startmotor stuk, daar lijkt het ook op...
Je had de startaccu eigenlijk even moeten laten testen, voor je een nieuwe kocht.
En als je een oude accu zélf naar de oudijzerboer brent levert ie nog geld op. Ik kreeg recent € 40 voor een kapotte huishoudaccu!
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Peter LMC »

En als de accu toch leeg blijkt te zijn.
Leen een goede accu lader.
Met zo'n lidl ding krijg je hem echt niet vol.
Die laden maar 1 amp of zo.

Maar beter is. Eerst even meten wat er aan de hand is voordat je hoge kosten maakt
en het blijkt bv maar een massakabel te zijn die slecht contact maakt.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door henk en lila »

Waar heb je die 8 Volt gemeten? Op de accupolen of tussen die plus onder de motorkap en het motorblok?
Het laatste was bij mij het geval en de oorzaak was toen die gevlochten massakabel (maar bij mij ging het licht niet zwakker branden). Op de accupolen zelf had ik nog wel ca 12,5 V.
Ook de aansluitingen aan de startmotor kunnen ge-oxideerd zijn.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door DJSmiley »

Als je startkabels hebt kun je 'm ook eens proberen via de motorruimte te starten.
Dan sluit je iig de massakabel tussen accu en chassis uit.

Uiteraard kan ook de kabel van/naar je startmotor slecht zijn (of de startmotor zelf).


Dat Lidl ladertje: Dat kan best ff duren, zeker als ie maar 1-2A is en de accu goed leeg is. In de 250 zit (iig bij mij) een 95Ah accu. Als die leeg is en je zeg pak m beet 40Ah moet bijladen, dan duurt dat met een 2A lader al zo'n 24 uur.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

lader heeft er tot nu opgestaan en was afgeslagen stond op 12.9 v.
Starten en hetzelfde gooit langzaam rond, 8 v op de accupolen.
Moet volgens mij sluiting in de startmotor zijn toch?
Lage weerstand, hoge stroom en daardoor daalt de accuspanning.
Hoge overgangsweerstanden, lage stroom, zou de spanning toch niet inzakken?
Morgenvroeg voor de zekerheid even beide accu's laten testen, en dan ga ik hem de brug op worstelen met trekkertje en tirfor :sick: :problem:
Dank alvast voor de ondersteuning tot hier.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Bas vd laar »

Ik denk dat je gewoon een slechte nieuwe accu hebt gekregen.
Als hij wel goed start met startkabels dan ligt het aan je accu.
En zet er wel goede startkabels op, die dunne prutsdingen geven nauwelijks stroom door.
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Startmotor zit voorop, ikke blij, dan haal ik hem er zo wel onderuit hoeft niet op de brug.
Wil wel graag nog even nadenken (met jullie) of het nog iets anders zou kunnen zijn?
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

Startkabels heb ik wel maar de klemmen die eraan zitten zijn maar zozo.
Probleem is dat ik geen gegarandeerd goede accu heb.
Onze andere auto is Panda :bow: , met klein accuutje.
trekker accu is wel 88A, maar ook versleten.

Startmotor ziet er wel erg klein en licht uit voor zo een grote motor :wtf: dus dat lijkt me nu een stukje waarschijnlijker.
Ik twijfel alleen nog even of ik de accu eerst even laat meten bij de leverancier, hij heeft een oudere echte ballastmeter en een of andere moderne die de accu niet echt belast.
Met die laatste heeft ie de accu gecontroleerd voordat ie hem opgeladen meegaf.

Misschien dat er even iemand iets inhoudelijks kan zeggen over mijn 19:31h post?

Edit: juist even accu belast door groot licht en remlicht aan te zetten, paar minuten.
Spanning loopt langzaam terug tot 12.0v en als ik dan licht uitzet klimt ie weer meteen tot 12.4v.
Lijkt me dat de accu dan toch niet erg slecht is?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door DJSmiley »

Als de accuspanning tot 8v terugloopt op de polen van de accu zelf dan is mijn vermoeden dat de accu defect / slecht is.

Als het een slechte massaverbinding oid zou zijn dan zou op de polen wel de juiste spanning moeten zijn (dan is het verlies in de kabel/overgangen)

Een startmotor die zwaar loopt en dus een aanzienlijk hoger verbuik heeft zou in theorie kunnen, maar dan had de zekering wel eruit geklapt. De 250 ducato heeft een CAL5 zekering direct op de accupool zitten. Die kan 8 sec lang 800A leveren volgens de specs voordat ie klapt. Dat is al een faktor tig groter dan de startmotor normaliter trekt. (Startmotor is 2.5kW ofzo, dat is 200A). Het is nu buiten niet bijzonder koud, dus de accu heeft het ook niet extreem moeilijk.

De 95Ah die in een ducato zit heeft iets van 800A CCA. Dat betekend dat die 800A kan leveren bij -18, en bij de huidige temperaturen nog wel veel meer. Om dan in te kakken tot 8V moet je accu toch echt brak zijn...

Hang m aan die trekker met startkabels, laat de motor (iets verhoogd toerental) draaien en probeer t dan eens (dus je ducato accu, en met startkabels via de trekker accu). Best kans dat ie dan wel aanslaat.

Mijn gok is iig dat je gewoon pech had met de vervangende accu (of die zo leeg was doordat ie al lang op het schap lag dat ie daaraan overleden is)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Erik750SF
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 26 aug 2018, 16:34
Locatie: Zuid oost Brabant

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Erik750SF »

:bow: :bow: dat is geweldige info, bedankt voor je reactie, ik ga morgen eerst met de accu terug want dat is voor mij minder werk dan de trekker uit de schuur halen.
Ik laat weten hoe het afloopt.
willem5
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 29 mar 2015, 14:09

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door willem5 »

heb hetzelfde probleem gehad accu vernieuwd geen resultaat toen de stertmotor vervangen en hij start weer als een personenwagen
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Nieuwe accu en Fiat Ducato 250 start nog niet (2009)



Bericht door Peter LMC »

Als men nu eerst eens even (voordat er met trekkers gewerkt wordt) precies uitzoekt
wat er precies loos is.
En als je dat zelf niet kunt haal er dan een monteur bij.
Dadelijk doet hij het weer en sta je onderweg in verweggiestan weer met het zelfde.
Eerst storing zoeken en dan pas repareren.
Niet zomaar van alles en nog wat vernieuwen zonder dat je de oorzaak van de storing weet.
Plaats reactie