Even starten

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Even starten



Bericht door Transitje »

Gelezen onder "Wheelsaver, nuttig of overbodig":
gjvonk schreef:
di 31 dec 2019, 13:43
Dan wordt een stalling helemaal onbetaalbaar: vaak moet er in stallingen gerangeerd worden omdat caravans en campers deels achter elkaar opgesteld worden en ze bijna nooit in de omgekeerde volgorde van brengen ook weer door de eigenaren opgehaald worden...
Hier schrik ik echt van. Afgezien van het feit dat er ongezien iemand anders met de camper rijdt vind ik het heel slecht voor de dieselmotor om steeds even te draaien, de uitlaat wordt nat van binnen zonder echt weer droog te worden door opwarming van de draaiende motor. Ik heb het geluk dat de bus naast het huis staat maar zo'n stalling zou voor mij echt de allerlaatste optie zijn. Als ik de bus al even verplaats dan rij ik een stuk zodat de motor ruim op temperatuur komt, even de A1 op en bij de afslag Harderwijk weer terug.
Groeten

Klaas
Will
Berichten: 3552
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Even starten



Bericht door Will »

Steeds meer stallingen hebben aparte loodsen voor campers gescheiden van de caravans.
Eenmaal maal staan is staan meest in oktober en mag de camper pas in maart weer opgehaald worden.
Zo voorkomt je heen weer geschuif en schade .
Maar hoezo slecht voor de auto, je prive auto start en verplaats je toch ook de hele winter door.
Het blijft wel een voertuig je kan beter je eigen voeten warm houden.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Even starten



Bericht door Kroppie »

ook geen gebruik is slecht voor de motor, en niet alleen daarvoor.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Even starten



Bericht door Transitje »

Als ik de andere auto weg zet nadat hij even heeft gelopen dan duurt het hooguit een paar dagen voor hij weer wordt gestart, de camper staat vaak weken achtereen stil.
Ik heb nu al een paar keer de sensor ergens in het uitlaatsysteem moeten laten vervangen doordat er roest op zat, kosten ruim 300 Euro.
Volgens de Fiatmonteur was het hoogstwaarschijnlijk, vrijwel zeker zelfs, doordat de auto even loopt en niet op bedrijfstemperatuur komt, daardoor de uitlaat, en dus de sensor, nat blijft en voor roestproblemen kan zorgen.
Daarom rij ik om de paar weken de auto even goed op temperatuur, dat is goedkoper dan weer een nieuwe sensor.
Groeten

Klaas
Dutch Traveler
Berichten: 100
Lid geworden op: za 29 dec 2018, 19:27

Re: Even starten



Bericht door Dutch Traveler »

Of dat goedkoper is moet je nog maar afwachten.
Als je hem even lekker warm rijd, kun je ook betrokken raken bij een aanrijding,
of door een kuil rijden, of met uitwijken een stoeprand raken. Of...Of...Of...
Heel mooi dat je zuinig bent op je camper maar, het is wel een gebruiksvoorwerp.
Ik reis en kampeer in afwachting van wat komen gaat, bewust rond in een zuinige mini camper.
Doordat hij op benzine rijd en een hoogte heeft van 1.90 mtr. ben ik zonder beperkingen overal welkom.
Nu ben ik in afwachting van de hopelijk later dit jaar uitkomende basisauto, voor mijn eerste vol elektrische camper.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Even starten



Bericht door AadenAnke »

Dan is hij dus lekker warm en droog in de uitlaat. Koelt dan af en trekt condens aan die dan oxideert denk ik.
Natuurlijk is het niet het beste voor een motor om koud te draaien maar je moet ook niet overdrijven. Moet je een keer kijken hoe de roll-on roll-off schepen worden gelost. Dan wil je geen nieuwe wagen meer als je bang bent voor koud vol belasten en daarna direct weer stil zetten.

Gr. Aad
Zijspan
Berichten: 2591
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Even starten



Bericht door Zijspan »

Met onze camper word in de stalling niet gereden, ik heb de sleutels zelf thuis.
De start accu is los gekoppeld, we staat gewoon tussen de caravans.
Wel staat de camper tegen de muur, zodat er geen reden is om die te verplaatsen.
De caravans daar worden wel verzet door het personeel, alleen als daar een reden voor is anders niet.

De stalling was opgezegd, maar we mogen nog een maand langer.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: Even starten



Bericht door Transitje »

Allemaal helemaal waar maar de tijd dat het mijn bus niet was heb ik geen invloed op, wel op de tijd nu en het gebruik.
Die bus moet vaak best hard werken en we ontzien hem echt niet maar waar mogelijk probeer ik wel onnodige kosten te voorkomen. In de paar jaar dat ik hem niet meer koud weg zet is het niet nodig gebleken de sensor te vervangen en ik ga er voorlopig maar even van uit dat toch de oorzaak van het vervuilen van de sensor lag aan het koud wegzetten en dan een lang(ere) periode stilstaan.
Groeten

Klaas
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Even starten



Bericht door Arie55 »

@Transitje
Ik vind dat ook een gruwel. Mijn stalling is pas opgeheven en (nog) niet direct zoekende naar wat anders. Dat "sleutel afgeven en wij plaatsen de camper" vind ik al helemaal niks.
Heb nu meer de intentie om meer van de camper als 'voor van alles' te gebruiken. Uiteraard met afstanden waar de motor warm wordt.

@Will
het is HET middel om je motor te vervuilen. En de extra kosten komen jaren nadien als je turbo dermate verkoolt is, dat die vervangen moet worden. Voordat dat zover is, heb je al allerlei vaagheden die slecht herleidbaar zijn. Gedoe waar ik teveel ervaring intussen heb verkregen; duur leergeld.
Of je dient na pakweg 100.000 km de turbo uitnemen om te controleren en te ontkolen. Dan is het ook wel handig om meerdere zaken te controleren en zeker niet afgaan op de 'stroop' die de garagist je denkt te kunnen vertellen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Even starten



Bericht door ducati 900 »

Dat de uitlaat er op achteruit gaat valt bij een diesel wel wat mee omdat de uitlaat behoorlijk vettig is van binnen maar voor de motor geldt dat ELKE koude start gelijk staat aan 800 km rijden.
Dus tel uit je winst.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Even starten



Bericht door AadenAnke »

@Arie55. Jij zit toch in Barendrecht? Is de Hoekse Waard een optie voor je? Ik denk dat er nog wel plek is. Buiten stalling en vanuit Barendrecht met de bus berijdbaar.
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Even starten



Bericht door ben19 »

Zo als Ben ducati 900 het verwoord heb ik het vroeger voor mijn monteurs opleiding ook geleerd.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Even starten



Bericht door Arie55 »

AadenAnke schreef:
wo 01 jan 2020, 18:01
@Arie55. Jij zit toch in Barendrecht? Is de Hoekse Waard een optie voor je? Ik denk dat er nog wel plek is. Buiten stalling en vanuit Barendrecht met de bus berijdbaar.
Dat klopt. Met de e-fiets kom ik tegenwoordig ook een heel eind. Heb je aanwijzing gevolgd door daar te zoeken. Verscheidene had ik al eerder voorbij zien komen. De recreatiestalling in Strijen zit vol. D.... caravan stalling is precies hetgeen wat ik NIET wens, het beheer van stallen is in hun beheer. De recreatiestalling Numansdorp heeft een halen en brengen formulier op de site :wtf: met heel-heel veel sluitingstijden. Die aan de Charloise lagedijk wordt ik nog! pissig om, vanwege de ofzo goede onderhoud. :sick: Daar heb ik, voldoende in verkapte woorden al over verteld.

Wat nu zo lastig maakt is, is dat ik door de stalling die ik had zo verwend ben geraakt. Water tappen bij het op pad gaan, aflaten van grijs- en zwart water. Knutselen wanneer het mij uitkwam. Camper halen en brengen wanneer het mij uitkwam (zelf op de plek zetten). Ook al was dat midden in de nacht op zon- en feestdagen. Heb ik welliswaar geen gebruik van gemaakt, maar het kon. Zucht...

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Even starten



Bericht door Kroppie »

ja ja het leven is zwaar met een camper. :D

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie