'Treklus' aan de schuifdeur

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1137
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door WiSpi »

PaulBng schreef:
ma 06 jan 2020, 23:19
Ik doe de deur dicht tot ik de lus kan pakken. Deur staat dan nog een dm open, en staat stil.
Lus pakken, heel even naar links trekken om de deur in beweging te krijgen, maar dan direct de kracht lateraal naar binnen.

Van buitenaf: zelfde, maar voor de laatste dm hand achter tegen de deur.

Dit gaat aanmerkelijk stiller dan de bekende zwieper...
Ik ga het zo proberen Paul.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
KTManiac
Berichten: 3210
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 16:04
Locatie: Made

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door KTManiac »

10 pagina's.... ik ben de enige die zo'n lus nog nooit gemist heeft. :wink:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9173
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door gjvonk »

@ktmaniac: ik ook niet hoor, maar ga me de laatste jaren steeds meer ergeren en het kost me steeds meer moeite om de deur in 1 keer goed te sluiten...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door JTG »

Voeg daar in ons geval 2 kinderen bij die een lus (waarvan er 1 deze lus over het aanrechtblad heen niet zal kunnen 'pakken') en ik het handje bij dichtdoen aan de buitenkant liever niet om de deur heen zie gaan voor het laatste zetje :think: :DD
....dan blijft het een boel geld om de treklusfunctie te automatiseren maar wellicht toch wel de moeite waard.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door PaulBng »

Vraagje aan de schuifdeur experts..

Er is al het nodige gezegd/geschreven over het afstellen van de schuifdeur van een Sevel.

Als nou morgen blijkt, dat ik vind dat de deur mooi in lijn is etc, maar dat ik best wel van buitenaf moet duwen, of van binnen af hard aan de lus moet trekken..
Is er aan de sloten, aan de achterkant twee maal tuimelaar en pin, ook nog iets af te stellen? Bijvoorbeeld door de pennen een paar millimeter naar buiten te zetten? En moet daar dan de stijl voor open? Omdat er een moer achter zit?
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door veetee »

Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door joske501 »

PaulBng schreef:
di 07 jan 2020, 22:52

Is er aan de sloten, aan de achterkant twee maal tuimelaar en pin, ook nog iets af te stellen? Bijvoorbeeld door de pennen een paar millimeter naar buiten te zetten? En moet daar dan de stijl voor open? Omdat er een moer achter zit?
Beste,

Ja, het is zeer belangrijk dat de bovenste pen juist is ingesteld. Bij een gesloten deur mag daar maar weinig speling op zitten, dat kan je waarnemen door flink kracht te zetten langs de buitenkant op de plaats van het slot. Het slot mag niet al te veel speling vertonen en het slot mag bij indrukken niet in het slot springen, moet in het slot zijn bij dicht doen. De pen die op de stijl staat is gemakkelijk met een ringsleuteltje in te stellen, de plaatmoer zit aan de binnenzijde in een kooitje zodat deze er niet uit kan vallen bij volledig los draaien. Ook hier is het van belang om eerst de bestaande positie eerst af te tekenen met een fijn stiftje. Bij een slot die teveel speling heeft gaat de schuifdeur rammelen.
Sinds eind 2010 (dacht ik) zijn de sluitpennen (metalen pennen die in zadels vallen bij de B-stijl) vervangen door een gewijzigd model die veel beter functioneren. Ik heb ze op mijn 2009 voertuig ook al vervangen door de nieuwe en het gerammel is nu bijna onbestaande omdat de kunststof pennen nu mooi in een rubber zitting vallen. Ze zijn bij de modellen vanaf 2006 een op een te vervangen en bij een collega heb ik ze zelf al geplaatst op een 2003 model, maar dan moet de pen bovenaan voor een deel afgeslepen worden omdat er minder plaats is op de smallere deur, de zadels zelf passen een op een. Als je wilt kan ik de Citroën nummers door geven van deze onderdelen, kost iets van 40 euro.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door PaulBng »

Dank je wel, Joske.
Ik ga vandaag maar eens kijken..
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door PaulBng »

Deel 1. Afstellen schuifdeur. Ik heb hem aan de voorkant 2mm omhoog gehaald. De twee deurvangers half los gehaald zodat ze konden schuiven. Deur dicht, deur open en weer vast gedraaid.
De slotvanger aan de achterkant van de deur in de stijl een mm naar buiten, verder nergens aangezet en. Hij sluit ju iets netter en een fractie makkelijker.

Zijn dit al de nieuwe slotvangers?


Afbeelding
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door PaulBng »

Deel 2. Het Softlock systeem.
De stijl bekleding ziet er wat anders uit, die hap eruit halen met dat sjabloon is niet nodig. Op het filmpje kun je zien dat er aan de binnenkant een zwart kunststof plaatje opgelegd wordt. Aangezien daar in mijn bus al kunststof zit, kan ik dat plaatje wrs weglaten.

Wanneer ik de maatvoering in de montage pdf bekijk, hoeft er geen gat in de koelkast-kast.
De motor valt onder het keukenblad. Het zal een beetje pielen worden, maar ik denk dat de montage door het keukenblok heenkan, al zal het boren van het achterste gat een beetje een probleem worden, omdat het nogal dicht tegen de koelkast aan zit. Misschien dat gat van de andere kant..

In dat geval zou het keukenblok er niet uit hoeven, en dat scheelt nogal veel werk.

Ik vind het ding nog wel, voor wat je er voor krijgt, aan de prijzige kant. Maar ik gok dat er nogal wat ontwikkelingstijd in is gaan zitten.
Maar het is wel innovatief, een een charmante oplossing.

Dus hij gaat er komen.


AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door joske501 »

PaulBng schreef:
wo 08 jan 2020, 16:34


Zijn dit al de nieuwe slotvangers?


Beste,

Neen, dit zijn de oude, en zijn geen zak waard.

De nieuwe:
Afbeelding

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door PaulBng »

Joske,
Jij meldde eerder dat, sinds je de sluitpennen hebt vervangen, de deur niet meer rammelt...

Maar mijn deur rammelt niet......
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door joske501 »

Zo veel te beter hé, Paul.
Die van mijn rammelde wel als je op slechte wegen rijdt en dat hebben we in België wel. :bang: :lol:
Met de nieuwe deurvangers rammelt de deur niet meer maar belangrijker, hij sluit ook veel beter dan vroeger.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door AadenAnke »

Oké Paul, jij ga er dus voor. Ik twijfel nog, wil het eerst een keer in het echt zien. Dus als het zit ik hou me aanbevolen om een keer ergens te komen kijken :-B

Gr. Aad
Plaats reactie