'Treklus' aan de schuifdeur

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15364
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door Hoofdnoorman »

Hmm, ik denk niet dat ik daar aan ga beginnen, maar moeilijk is het ook niet. Het probleem zit altijd in de afwerking.
Het lijkt mij ook niet een goed idee om elektrisch te schuiven. Het laatste stukje dichtrekken kan wel.
Je zult rekening moeten houden dat alles werkt als er geen spanning aanwezig is.

Zelf heb ik mij al voorgenomen, mocht ik ooit een bus kopen, de deur er uit te halen en te vervangen door een vaste wand met daarin een deur. Het plaatmateriaal zal in Engeland wel leverbaar zijn.

Mijn eerste camper was een FIAT 238. Dat was pas een oplossing met dat ding. Twee deuren aan de zijkant en zonder stijl er tussen.
Die op de foto is een voorbeeld, de mijne was niet zo mooi.
Afbeelding
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 4:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door PaulBng »

Ik denk niet dat dat gaat werken, Jan.

Wanneer de deur in beweging is, wordt die door de inertia wel in het slot gegooid.

Wanneer je de deur langzaam dicht trekt, blijft ie half in het slot hangen. Wanneer ik dan probeer om hem het laatste stukje aan de lus dicht te trekken, dan lukt dat niet. Er is teveel kracht voor nodig.
Van buitenaf met twee handen stevig aandrukken lukt dan ook niet.

Het kan natuurlijk zijn dat de afstelling van mijn schuifdeur niet helemaal jofel is. Als anderen zo de deur het laatste stukje in het slot krijgen, dan hoor ik dat graag. Dan ga ik afstellen.

Ik denk dus dat die tuimelaar met een wormwiel en spindel om getrokken moet worden. Dan kan dat tandwiel na 360 (of 180) graden de tuimelaar weer vrijgeven om de deur te kunnen openen, en hem daarna opnieuw dicht te trekken.
En dat geheel moet dan in de deur zitten, of je moet een extra aanhechtingpunt verzinnen.

Ik ga daar toch eens verder over nadenken. Veronderstel dat het lukt, zouden aardig wat camperaars mee geholpen zijn!
Gorfel

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door Gorfel »

Zo iets?
Bijlagen
Leren-handgreep-cognac-Loftdeur-700x700.jpg
Leren-handgreep-cognac-Loftdeur-700x700.jpg (23.05 KiB) 253 keer bekeken
kampertjes
Berichten: 1201
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door kampertjes »

Paul; ik trek of duw m wel zo in het slot, dus zonder vaartje.
Toch maar es goed afstellen en smeren dus?!
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door PaulBng »

Goed om te weten. Werk aan de winkel. Nog meer
Is dat ook een Sevel?
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 4:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door PaulBng »

En nu wanneer je binnen bent, Jan..
Gebruikersavatar
Stratocaster
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 21:06
Locatie: Waddinxveen

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door Stratocaster »

Er is nu een mooie oplossing te koop, een electromotor die de deurpin naar binnen trekt.
AST Technik Softclose V1-0
https://youtu.be/spHVD5HjIk8
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4387
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door Transitje »

Er wordt steeds geschreven over het elektrisch sluiten maar het moet toch ook mogelijk zijn om de deur vrijwel dicht te schuiven en het in het slot trekken te doen door een soort van hefboom die je dan als het ware om de bocht trekt.
Die hefboom zou dan gewoon plat aan de deur komen en op het laatst deze om een vast punt aan de stijl heen duwen.
Iets als je ook wel hebt met raamvergrendelingen. Dit zou dan voor een klein bedrag kunnen.
Groeten

Klaas
Nugget1
Berichten: 491
Lid geworden op: vr 29 jun 2012, 15:27

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door Nugget1 »

Misschien iets te vinden in de categorie kist- en spansluitingen? Tevens inbraakbeveiliging.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22896
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door PaulBng »

@stratocaster Kijk, dat bedoel ik. Wiel is dus al uitgevonden. €450 is een heel ander bedrag.
Ik ga daar serieus naar kijken!

Misschien kunnen we quantum korting?
Laatst gewijzigd door PaulBng op vr 03 jan 2020, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 4:55, 1 keer totaal gewijzigd.
AadenAnke
Berichten: 13286
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: 'Treklus' aan de schuifdeur



Bericht door AadenAnke »

Hoofdnoorman schreef:
vr 03 jan 2020, 13:12
Hmm, ik denk niet dat ik daar aan ga beginnen, maar moeilijk is het ook niet. Het probleem zit altijd in de afwerking.
Het lijkt mij ook niet een goed idee om elektrisch te schuiven. Het laatste stukje dichtrekken kan wel.
Je zult rekening moeten houden dat alles werkt als er geen spanning aanwezig is.

Zelf heb ik mij al voorgenomen, mocht ik ooit een bus kopen, de deur er uit te halen en te vervangen door een vaste wand met daarin een deur. Het plaatmateriaal zal in Engeland wel leverbaar zijn.

Mijn eerste camper was een FIAT 238. Dat was pas een oplossing met dat ding. Twee deuren aan de zijkant en zonder stijl er tussen.
Die op de foto is een voorbeeld, de mijne was niet zo mooi.
Afbeelding
Ja die waren mooi Rudy motor tussen de voorstoelen. Mijn oude heer heeft altijd met VW busjes gereden, de eerste die ik mij echt kan herinneren had ook 2 van die openslaande deuren en een middenstijl in de voorruit.

Jammer dat jij niet de handschoen oppakt om een deursluiting te fiksen! Van fiets acculaders naar elektrisch deursluitingen is toch geen wereldreis voor jou?

Gr. Aad
Plaats reactie