Van de zomer hebben wij een Boxer uit 2010 omgebouwd(en nog steeds aan het bouwen) naar buscamper.
Voorheen was het een bouwbus van een voegbedrijf en heeft heeft wel eens wT meegemaakt met belading.De aanslagrubbers zijn er volledig vanonder gereden en in de schotelvormige houders zitten deuken van de veerstroppen.
Nu kwam ik een setje bijna nieuwe voor en achterveren tegen voor een prijs waarvoor ik het niet kon laten liggen.
Maar het valt me nog niet zo mee om uit te zoeken wat ik nu werkelijk heb gekocht(waar het van onder komt)
De spiraalveren voor zijn ca. 17mm en de huidige zijn ca. 16,3mm(kan ook de coating zijn)
De bladveren zijn 22mm bij de asbevestiging en de huidige zijn 17mm. Ook hebben ze nog een extra strip van 15mm tussen de as en de bladveer.
Zou ik deze strip gewoon kunnen verwijderen? Ik ga ervan uit dat het een steviger veerpakket is, misschien wel gunstig voor camper gebruik, maar hoef ook van achter niet perse meer omhoog dan noodzakelijk.
Ik heb al verschillende sites doorzocht ook e-per maar kom er niet uit wat de verfcodes betekenen.
Boxer 250 (2010) veren indentificeren
Boxer 250 (2010) veren indentificeren
- Bijlagen
-
- 38862FE5-0FD7-47AA-8ACF-FC1460D91B78.jpeg (152.08 KiB) 187 keer bekeken
-
- 5FBB74AB-C3EC-4A9C-A604-22C2AA2C6B34.jpeg (154.41 KiB) 187 keer bekeken
-
- 00627B31-A070-4983-A72D-5EFDE62D31E5.jpeg (150.91 KiB) 187 keer bekeken
Re: Boxer 2010(250) veren indentificeren
Ik kan maar 3 foto’s toevoegen? , hier nog 2 met nummers
- Bijlagen
-
- C7F913A0-7A72-4B09-B562-A98988AA727F.jpeg (170.04 KiB) 181 keer bekeken
-
- 8F8367F7-5DBB-40F2-AAFC-3A1EA978A331.jpeg (160.96 KiB) 181 keer bekeken
-
- Berichten: 2601
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: Boxer 2010(250) veren indentificeren
Stevigere veren zijn niet hoger, ze kunnen meer vracht hebben voor je camper achterover gaat hangen.
Ik lees op het labeltje een fiat onderdeelnummer, ga daar eens informeren, de kleurcodering is bij de meeste leveranciers wel anders denk ik.
Ik lees op het labeltje een fiat onderdeelnummer, ga daar eens informeren, de kleurcodering is bij de meeste leveranciers wel anders denk ik.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: Boxer 2010(250) veren indentificeren
Ok, steviger hoeft niet perse hoger te zijn, kwestie van proberen.
Maar zou dat stripje er vanonder kunnen, is het puur ophoging? Of zou het ook iets met krachtverdeling of vlakheid op de as te maken kunnen hebben.
De fiat dealer is nog niet zo behulpzaam mrt dit soort zaken en heb heg gevoel dat er soms ook meer kennis hier op het forum is
Maar zou dat stripje er vanonder kunnen, is het puur ophoging? Of zou het ook iets met krachtverdeling of vlakheid op de as te maken kunnen hebben.
De fiat dealer is nog niet zo behulpzaam mrt dit soort zaken en heb heg gevoel dat er soms ook meer kennis hier op het forum is
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Boxer 2010(250) veren indentificeren
Dat stripje moet blijven zitten.
Hier zit een nokje op.
Dit heeft de functie van wat men vroeger de ""torenbout" noemde in een veer pakket.
Dit valt in een uitsparing van de as.
En dan wordt dit vast gezet met de veerstroppen.
Dan ben je ervan verzekerd dat de as recht onder je camper zit.
Hier zit een nokje op.
Dit heeft de functie van wat men vroeger de ""torenbout" noemde in een veer pakket.
Dit valt in een uitsparing van de as.
En dan wordt dit vast gezet met de veerstroppen.
Dan ben je ervan verzekerd dat de as recht onder je camper zit.
Re: Boxer 2010(250) veren indentificeren
Ik snap de functie van dat nokje, maar ik zou ook de torenbout uit m’n huidige veren kunnen overzetten. Daar zie ik niet zo’n probleem in
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Boxer 2010(250) veren indentificeren
Dat is nog maar de vraag.
Er zijn ook vele veerbladen die een nokje op het veerblad hebben zitten.
En die hebben geen boutje er in zitten.
Maar als je dat plaatje er tussen uitlaat zijn dan je veerstroppen niet te lang.
Of hebben deze dan niet te weinig draad.
Krijg je dan niet te weinig rek op je veerstrop, dit kan weer veerbreuk opleveren.
Of wordt het draagvlak op de as te klein wat ook weer veer breuk op kan leveren.
De fabrikant heeft er wel een reden voor om dit zo te doen.
Er zijn ook vele veerbladen die een nokje op het veerblad hebben zitten.
En die hebben geen boutje er in zitten.
Maar als je dat plaatje er tussen uitlaat zijn dan je veerstroppen niet te lang.
Of hebben deze dan niet te weinig draad.
Krijg je dan niet te weinig rek op je veerstrop, dit kan weer veerbreuk opleveren.
Of wordt het draagvlak op de as te klein wat ook weer veer breuk op kan leveren.
De fabrikant heeft er wel een reden voor om dit zo te doen.
Re: Boxer 2010(250) veren indentificeren
Nou dat was min of meer ook m’n vraag over deze plaatjes, of dat er een dieper liggende gedachte achter zit of dat het simpelweg verhoging strippen van 15mm zijn.
Stroppen en torenbouten zie ik geen probleem in.
Stroppen en torenbouten zie ik geen probleem in.