130PK: voldoende vermogen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Marybel
Berichten: 19
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 20:40

130PK: voldoende vermogen?



Bericht door Marybel »

Zie veel halfintegraal campers op de markt die 130PK hebben. Is 130PK ook voldoende om met gemak door bergachtig terrein te rijden? Nu rijd ik een VW met 150PK die me eenvoudig door bergachtig terrein heen loodst..
jacfocke
Berichten: 64
Lid geworden op: do 10 jan 2019, 12:45

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door jacfocke »

Ik heb er één met 128pk die vliegt door de bergen nee grapje. Maar is wel sterk genoeg hoor. Deze zomer een berg gehad van 12 procent en ging met gemak.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door gjvonk »

Eens met Jac: het vermogen is groot genoeg. Ik maak me vaker zorgen om de remmen: uit ervaring weet ik dat met name het remwerk van het 'light chassis' aan de magere kant is voor over het algemeen zwaar beladen campers. Ik heb nu een heavy variant die max 3.500 kg mag wegen; die remt net als een personenauto en aanzienlijk beter dan mijn vorige 'light' variant, die 3.300 kg mocht wegen...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door Arie55 »

ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer. Dan rijdt de camper ietsjes soepeler, maar echt merken doe ik het niet.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Marybel
Berichten: 19
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 20:40

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door Marybel »

Bedankt voor de reacties. Wat kost het tunen?
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door Marco Polo »

Onze vorige wagen was een semi van ongeveer 3300kg (beladen gewicht) met 130 pk motor.
Was - ruim - voldoende voor alle bergweggetjes.
Huidige wagen is een kilo of 3 a 400 zwaarder met 150pk.
Enige verschil is dat ie - nog - iets makkelijker steile bergwegen op komt.
Maakt geen wereld van verschil.
In de bergen rem je met name op de motor en de cilinderinhoud is gelijk dus dat maakt verder geen verschil qua motorisering.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6296
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door Bas vd laar »

reinolt
Berichten: 3892
Lid geworden op: ma 25 aug 2003, 19:16
Locatie: Amstelveen
Contacteer:

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door reinolt »

Kun Adria Coral is een 130 pk Fiat 2.3. De Max 3500 kg zit er wel in. Het is een light chassis. In de bergen gaat dat soepel en zonder probleem omhoog. Klimt makkelijk dus.
Ik vind de remmen zelf geen probleem. Wat ik wel vind is dat het afremmen op de motor door een lage versnelling te kiezen wat beperkt is. Het lijkt dan wat door te douwen.
Er is mee te leven en ik ben nog altijd met ‘harde’ remmen beneden gekomen.
Trotse bezitter van een Adria Coral S 660 SL
I amsterdam AJAX de passie die in je zit
Afbeelding
Marybel
Berichten: 19
Lid geworden op: di 14 apr 2009, 20:40

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door Marybel »

Bedankt voor alle reacties, superfijn
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door Bob Diesel »

Marybel schreef:
zo 29 dec 2019, 12:53
Bedankt voor de reacties. Wat kost het tunen?
Als je nog kopen moet xroll
koop wat je will hebben
en niet gelijk met kunstgrepen beginnen
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

130PK, voldoende vermogen?



Bericht door Marco Polo »

Wat me bij de upgrade naar 150pk erg tegen viel waren de prestaties op de snelweg en doorgaande wegen.
Al bij vrij lichte hellingspercentages moet je al behoorlijk schakelen om vlot te blijven rijden.
Tot en met de 4e versnelling gaat het allemaal prima - trekt een 150 pk als een beest - maar daar boven is het crisis.
(Tenzij je goed de vaart - en de toeren - erin houd)
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door Eura1 »

Vergelijk het gewicht eens van de VW en van de beoogde half integraal .
Grtz
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8448
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: 130PK, voldoende vermogen?



Bericht door EasyBee »

Marco Polo schreef:
zo 29 dec 2019, 13:28
Wat me bij de upgrade naar 150pk erg tegen viel waren de prestaties op de snelweg en doorgaande wegen.
Al bij vrij lichte hellingspercentages moet je al behoorlijk schakelen om vlot te blijven rijden.
Tot en met de 4e versnelling gaat het allemaal prima - trekt een 150 pk als een beest - maar daar boven is het crisis.
(Tenzij je goed de vaart - en de toeren - erin houd)
Ben je nou te zwaar beladen of wil je te hard een bultje op?
We hebben een 2.5 TDI met af fabriek 116 Pk en (echt veel belangrijker dan die PK's) toch wel 245 Nm koppel.
Daar is met behulp van DT plunjers en goed afstellen wat aan gedaan. Hoeveel er precies bij gekomen is weet ik niet, maar het werkt wonderbaarlijk goed. Met lange overbrenging liep hij 145 km op de GPS op de vlakke snelweg.
Ons camper(tje) heeft sinds 2 jaar een korte overbrenging, want met de lange overbrenging kun je niet lekker over de binnenwegen tokkelen in zijn 5 vanwege net te weinig toeren om die 5e versnelling heel te houden. Nu met korte overbrenging loopt hij plankgas door naar 125 km op de GPS. Dat doen we dus nooit. Als we al op d snelweg rijden, houden we het op 90 - 100 km.
Maar gewoon rustig rijdend pakt hij probleemloos tot 5% stijging in zijn 5 met 90 km per uur. We wegen in volle reisuitrusting tussen de 3400 en 3500 kg, afhankelijk van de hoeveelheid schoon en vuil water in de tanks.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27440
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

130PK, voldoende vermogen?



Bericht door Marco Polo »

Sorry,
ik ben even uitgegaan van de moderne Ducato Multijet II 2,3 liter 130 en 150pk motoren.
Voorzien van een 6 bak.
Had ik er even niet bijgezet ;-)
Die 150pk heeft 105Nm meer koppel dan de motor waar jij het over hebt.
(Maar ook minder CC’s wat ook wel verschil uit maakt)
En dat koppel vertaalt zich positief op de steile bergwegen wat ik ook al aangegeven heb.
Onze wagen is riant onderbeladen overigens ten opzichte van zijn constructietechnische mogelijkheden.
Plaats reactie