Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc.

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc.



Bericht door JTG »

Misschien een gekke vraag, maar ik dacht er zijn vast mensen die al een oplossing hebben bedacht voor ons 'probleem'.

Even de situatie schetsen;
Bus, Ducato L4H2 recent model 2018. Gemonteerd is een VSR gordelbok en tussen de zijwand van de bus en de voet van de gordelbok is de dieselkachel geplaatst. De luchtinlaat 'kijkt' naar voren, richting dashboard. Zie foto in een vroege fase van de bouw hieronder:
IMG_8708.JPG
IMG_8708.JPG (141.26 KiB) 578 keer bekeken
Inmiddels zijn we natuurlijk een stuk verder. De zitting is inmiddels ook op de gordelbok geplaatst en aan de voorzijde daarvan loopt een plaat tot op de grond. De afstand tussen kachel inlaat en plaat is zoals in de handleiding beschreven. Toch zou ik de luchtinlaat graag 'verlengen', bijvoorbeeld door een 80mm flexibele APK buis op de inlaat te monteren en die dan voor het bankje langs richting de schuifdeur te laten lopen waar die in het looppad eindigt.

1 meter slang zou genoeg moeten zijn, maar toen bedacht ik mij; 'waarom zou ik de luchtinlaat beperken tot 80mm via een slang?' Ik zou namelijk net zo goed een vierkant kanaal kunnen maken van hout dat zou dan een veel groter volume hebben dan een 80mm slang.....
(dat hout zou uiteindelijk toch ook over de slang komen als soort dubbele vloer onder de dinette tafel zeg maar)

Heeft iemand ervaring met 1 van beide manieren om de luchtinlaat te geleiden? Is een groter kanaal beter dan een klein kanaal? Het vierkant kanaal zou een afmeting krijgen van 80mm breed en 110mm hoog.
Laatst gewijzigd door JTG op vr 27 dec 2019, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc



Bericht door hathi »

Volgens mij bedoel je niet de luchtinlaat ,maar de warmte uitstroom, ? en die krijgt juist door die 80 mm slang een bepaalde snelheid,welke je nodig hebt voor de afstand te overbruggen, en of je afstand moet overbruggen weet je zelf het beste ? Anders zal het veel langer duren,alvorens de bus overal egaal warm is/word ....en het is wel fijn als je de plek zelf kan bepalen door een gekozen aftakking op een slang?
Laatst gewijzigd door hathi op vr 27 dec 2019, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc



Bericht door JTG »

Nee ik bedoel wel degelijk de lucht inlaat, niet de uitstroom kant (die heeft ook een grotere diameter)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc



Bericht door hathi »

Dan heb ik het verkeerd,ik dacht dat een eberspacher buitenlucht aan zuigt dor de vloer?
Hans
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc



Bericht door JTG »

Dat klopt (ook) maar dat is de lucht welke nodig is voor de verbranding. Die lucht komt niet de camper in maar gaat via de uitlaat ook direct weer naar buiten.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc



Bericht door veetee »

Ik denk dat hier de luchtlaat van te verwarmen lucht bedoeld wordt, niet de verbrandingluchtinlaat. Die komt inderdaad van buiten, door de vloer, maar de te verwarmen (binnen) lucht kun je recirculeren. En dan is het niet zo’n gek idee om die wat verder weg te pakken. Zolang de diameter van dat kanaal maar groter is dan voorgeschreven, zie ik zo 1-2-3 geen probleem, de aangezogen lucht zal niet erg warm zijn dus hout is ook niet zo’n probleem, maár toch zou ik de binnenkant van dat kanaal bekleden, bijvoorbeeld met van die brede alu tape of iets dergelijks.
Edit: ik zie dat ik te langzaam tik. :wink:
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc



Bericht door Arie55 »

Bij een inlaat, van wat voor soort systeem het ook is, is een grotere opening altijd te prefereren. Geeft de minste weerstand. Uiteraard met zo min mogelijk bochten. Als het lukt, maak er dan een bell mouth van.
De uitlaat mag ook groter zijn, als de uitblaas opening dicht bij is. Anders de diameter nemen die het apparaat heeft. Dit is een werkplaats weetje. En ook weer met zo min mogelijk bochten en toestanden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19157
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc



Bericht door Aloys »

Zou het veel verschil maken?
Onze Webasto zit onder de bijrijdersstoel, zonder slangen. Zuigt de lucht uit de cabine en blaast die ongehinderd van rechtsvoor
naar linksachter, schuin de camper in. Bevalt prima, sinds 2002. Dit is onze tweede camper waarbij we het zo hebben gedaan.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc



Bericht door JTG »

Dank voor de reacties!
We zullen in elk geval iets moeten doen, anders moet de kachel het doen met alleen de lucht onder de bank zelf.
Twijfel nu wel of we een kanaal naar de schuifdeur toe moeten maken of simpelweg een gat wat net boven de verhoogde vloer onder de tafel uitkomt..... de laatste optie is natuurlijk binnen 5 minuten klaar (en 2 uur printen van een mooi rooster :wink: )

Volgens mij denk/dacht ik hier te moeilijk over. :-?

Het wordt (eerst) een gat boven de verhoogde vloer in de verticale plaat onder de bank. Daarna zien we wel of het voldoende is of dat er toch meer nodig is.
Arie55
Berichten: 5680
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc



Bericht door Arie55 »

Als je een rooster gaat printen, neem dan geen PLA. Dat gaat bij de uitstroom opening vervormen. Soms heeft het zin om het geprintte model 'uit te gloeien' in een oven. Anealing heet dat in het Engels. Niet alle filamenten hebben een goed resultaat. Zotrac-t schijnt wel beter bestand te zijn. Heb daar geen ervaring mee en vind het behoorlijk aan de prijs. Voor je 'huiswerk' zoek op youtube in het kanaal "cnc kitchen"

Aloys schreef:
vr 27 dec 2019, 16:26
Zou het veel verschil maken?
....
Veel zal het met die kleine machientjes niet uitmaken. Dat zal ook zo zijn met geluidsproductie. Laat ik zo zeggen, dat dit het uiterste van het spectrum is. Goed is goed genoeg, maar perfectie heeft ook wel iets.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc.



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben de Planar 2kw, de luchtaanzuiging uit het interieur gaat eerst door een 180 graden bocht daarna door een geluidsdemper en door een 90 graden bocht. Afstand 1.4 meter ongeveer. De aanzuiging voor de lucht verwarming voor het interieur komt bij ons van buiten de bankkast.
We hebben dezelfde diameter zoals deze op de Planar ingang zit gebruikt.
Tijdens een test weekje in december werkte dit goed.
Zou de ingaande kant wel verticaal plaatsen zodat er geen rommel in kan vallen.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Luchtinlaat Planar/Eberspaecher/Webasto etc.



Bericht door JTG »

@Arie55 better is the enemy of good :wink:
Ik print eigenlijk alles in PET-G dat gaat tot 60 graden C wel ok en vervormd ook niet na een tijdje bij de schroef/bout bevestigingen wat PLA nog wel eens doet door de plaatselijke druk op het materiaal.

Uiteindelijk gaat het hier om de luchtaanvoer en als die boven de 30 graden komt mag de kachel al een tijdje uit :D. Voor de lucht ‘blazers’ heb ik roostertjes in ABS die zijn nog iets temperatuur bestendiger.
Plaats reactie