Ventilatie vraag

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Ventilatie vraag



Bericht door NAWM »

Hoe vaak en hoe lang zou ik moeten ventileren met een ventilator?

Onze woonruimte heeft een inhoud 2,5 x 2 x 6 = 3 m³
We wonen er in met 2 personen.
Hoe lang en hoe vaak zou ik ‘n ventilator moeten laten draaien om de boel droog te houden binnen? En helpt een hygrometer daarbij om hét in de gaten te houden?
Laatst gewijzigd door NAWM op zo 22 dec 2019, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ventilatie vraag



Bericht door Kroppie »

een hygrometer laat in ieder geval zien of ontvochtigen nodig is en of de genomen maatregelen effect hebben, dus lijkt mij een 1e vereiste.
hoelang en hoe vaak je moet ventileren, kan ik je niet vertellen, dat hangt denk ik van heel veel specifieke en persoonlijke omstandigheden af, succes

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op zo 22 dec 2019, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Ventilatie vraag



Bericht door appellover »

Is niet te hopen dat je met 2 personen in 3 kubike meter moet leven ,wel heel veel ventileren.
Moet 30 kuub zijn denk ik.


Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Ventilatie vraag



Bericht door NAWM »

3 m³ is ongeveer een ⚰️
30 m³ is inderdaad onze woonruimte. :cheers:
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Ventilatie vraag



Bericht door henk en lila »

Als je met 2 personen stil zit, is 1 à 2 keer per uur genoeg. Dus 30 à 60 m3 per uur. Natte handdoeken en koken, vooral op gas, maken de zaak tijdelijk anders.
Hygrometer helpt wel maar er is meer dan vocht hè. Zuurstof is ook wel nuttig.

Groet, Henk

Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Ventilatie vraag



Bericht door TestCase »

Gewoon proberen met kiertje en meten, onder 50% relatieve luchtvochtigheid is optimaal.
Goedkoop metertje, ws. niet erg nauwkeurig maar dat is niet belangrijk.

https://www.dx.com/p/zhaoyao-htc-1-elec ... 16815.html


//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ventilatie vraag



Bericht door AadenAnke »

Ventileren is gewoon verversen van lucht. In de af toevoeren lucht gaat vocht mee naar buiten. Je kunt een flinke afzuig installatie gebruiken maar zal ook de toevoer van lucht moeten regelen. Het liefst zover mogelijk uit elkaar. Om te ontvochtigen een keer of 3 de inhoud van de ruimte per uur. Dat is in de meeste gevallen niet nodig. Met raampjes tegen over elkaar een stukje open heb je eigenlijk geen ventilator nodig

Gr. Aad
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8593
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ventilatie vraag



Bericht door seth_space »

Dat is ook afhankelijk van de luchtverplaatsing van die ventilator natuurlijk.

Ik zie helaas bij veel ventilators dat gegeven nergens vermeld.
https://www.ventilators.nl/
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
NAWM
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 01 aug 2006, 10:59
Locatie: Hilversum

Re: Ventilatie vraag



Bericht door NAWM »

3 x de inhoud van de ruimte per uur = 3 x 30 = 90 m³ moet de ventilator verplaatsen.
En meten met een hygro dingetje.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1118
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: Ventilatie vraag



Bericht door Karelkaywa »

Bij ons draait de MaxxFan meestal op de laagste stand. Luchtverplaatsing op de hoogste stand is 26m3/min. (Opgave leverancier.) Tijdens het koken staat hij meestal op stand 4 (van de 6). Tijdens niet gebruik van de camper op stand 3 en de dieselkachel op 8 graden. Nooit last van condens en geen bevroren ramen.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Gorfel

Re: Ventilatie vraag



Bericht door Gorfel »

De lucht die we uitademen bevat 100 keer meer CO2 bevat dan de lucht die we inademen. Om in onze woning gezonde lucht te hebben, moeten we dus 100 liter verse lucht aanvoeren per liter uitgeademde lucht.

Aangezien een volwassene gemiddeld 0,5 liter lucht inademt aan een frequentie van 12 tot 15 keer per minuut (zittend, zonder inspanning), komen we tot volgende som:

0,5 * 12 * 60 = 360 liter per uur.

Het luchtvolume zou dan zijn:

360 * 100 = 36.000 l/u, of 36 m3 per uur per persoon

Uiteraard gaat het hierbij om een theoretische waarde.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19099
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ventilatie vraag



Bericht door Aloys »

Als je bij de winterdag elk uur 3 x de complete inhoud aan lucht in je camper ververst, heeft een kachel
dan nog nut? Die kan dat toch nooit bijhouden?

In de winter?
ik schat de inhoud van onze buscamper op 2m x 2m x 4,5m = 18m3 maximaal. Daar slapen wij in, met zijn
tweetjes. 's Nachts staat er dan één uitzetraam op de ventilatiestand (kan nog geen pink tussendoor).
HOOGSTENS. Want als het flink vriest of hard waait, dan vergeten we dat ook nog. Gaat al 30 jaar goed.

's Zomers staan dakluiken en uitzetramen open. Ook op de camperplaats (hoewel mij daar opvalt dat de
meesten erg bang zijn voor inbraak en overval en dus álle ramen hermetisch gesloten houden...)
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Ventilatie vraag



Bericht door TestCase »

Aloys, je vergeet misschien dat in de cabine van alles open staat? Ventilatie, pedalen,....

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ventilatie vraag



Bericht door AadenAnke »

Ach even de deuren open en je hebt voor een 1/2 uur de lucht ververst. Is de vochtigheid laag hoef je alleen wat zuurstof aan te voeren. Eigenlijk is het al snel zichtbaar, condens op ramen e.d. is een teken dat je ventileren moet. Hou je de ramen droog dan gaat het wel

Gr. Aad
Plaats reactie