Vermogen 230 1.9TD (2001)

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
mario1976
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 12:59

Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door mario1976 »

Wij zijn vandaag naar een camper wezen kijken, netjes droog, perfecte indeling voor ons, alles tiptop.
Het gaat om een Fiat 230 1.9TD uit 2001.
Alleen toen de proefrit, niet vooruit te branden. Kregen hem niet boven de 70. Volgens eigenaar liep hij voorheen altijd goed, 90-95.
De motor is 15.000 km geleden gereviseerd, rekeningen heb ik gezien. Nieuw zuigerwerk, lagerschalen ed.
Ook bij koude start geen pluimpje rook te zien.
Hij brengt hem nu naar de garage om te laten kijken wat er mis is.
Mijn vraag is hoe zo'n 1.9TD hoort te lopen, kun je er 100 mee rijden? En trekt hij daar redelijk vlot naartoe of duurt het allemaal lang?
Weet graag hoe hij moet lopen voor als hij gerepareerd zou zijn.
Gebruikersavatar
FJM
Berichten: 433
Lid geworden op: di 19 sep 2006, 21:37
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Vermogen 230 1.9TD 2001



Bericht door FJM »

Onze eerste camper was een 1.9TDI uit 1999.
Verwacht niet dat je de straatstenen eruit trekt bij een stoplichtsprint. Sterker nog: met twee volwassenen en twee kinderen (die gingen toen nog mee), bagage en vier fietsen was het bergop "afzien"... We kwamen wel boven, en de hele sliert auto's achter ons op hetzelfde moment.
Op de snelweg kregen we hem wel tot aan de 100, maar met een beetje tegenwind kon je beter achter ene vrachtwagen gaan hangen. Inhalen van een vrachtwagen was een drama.
Anyway: 70 km/h max is wel erg weinig!

Dus: als je geen verwachtingen hebt over vermogen en een "louzy-douzy" houding hebt is het te doen.
Who is General Failure? And why is he reading my harddisk?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vermogen 230 1.9TD 2001



Bericht door Bas vd laar »

De 1.9 TD is een PSA blok en heeft 90 pk, niet de snelste maar er is prima mee vooruit te komen.
Wat voor camper is het? Een buscamper, alkoof, integraal of halfintegraal.En wat weegt hij?
Ik had een halfintegraal met een leeggewicht van ong 2400 kg en met deze motor lag de top op ongeveer 130 km/pu in lege toestand.

Je moet wel flink gassen met dat ding, dus als je denkt bij 70 hem in z'n 5 te zetten dan gebeurt er niets.
Als hij warm is gewoon in z'n 3 naar 70 km/pu en in z'n 4 naar 90 km/pu.
Het nieuwe rijden is niks voor deze motortjes.

Ik heb meerdere 1.9 TD's gehad in alle uitvoeringen en allemaal gingen ze makkelijk over de 100, ook de alkoof versies.
durisotti
Berichten: 5211
Lid geworden op: do 16 okt 2008, 1:07

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door durisotti »

Veel te licht en zeker niet aan te raden ! Zo'n motor loopt altijd op vol vermogen en daardoor slijten ze snel.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door Bas vd laar »

Valt wel mee, dit betreft een PSA motor en die is een stuk sterker dan de 1.9TD van Fiat.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door Going »

Met die Peugeot motor 80000km gereden. Altijd iets hoog in de toerental bij opschakelen.
Maximum snelheid van 120km/uur op vlakke weg goed mogelijk. Het gebruikte geen drup olie.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
mario1976
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 12:59

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door mario1976 »

Het gaat om een halfintegraal met 2600 kg leeggewicht.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door Bas vd laar »

Een halfintegraal moet makkelijk over de 100 kunnen lopen.
mario1976
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 12:59

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door mario1976 »

Loopt het beter dan een 290 2.5d? Bergop en normaal. Die hadden we nml.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door Going »

Mijn was 2600 leeg met alkoof.
Altijd met de extra's overbeladen.
Op de A3 in Duitsland meerdere malen 120 gehad.
Nam wel langer dan mijn nu 3l
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8462
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door EasyBee »

Zo'n oude 2.5 D haalde af fabriek 75 PK bij 4200 rpm en 162 Nm bij 2200 rpm. Zo'n 1.9 TD 90 PK bij 4000 rpm en 196 Nm bij 2250 rpm.
Dus puur op getallen zou die nieuwere 1.9 TD beter moeten presteren dan zo'n oude 2.5 D.
Maar dat is af fabriek en niet na 10-20 of meer jaar trouwe dienst.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
mario1976
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 12:59

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door mario1976 »

Maar aangezien dat deze net een revisie heeft gehad zou hij dus meer moeten presteren dan onze oude. Thanx.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door Bas vd laar »

Ja, een 1.9 TD is wat vlotter dan de 2.5D, zeker wanneer de turbo inkomt kun je dat merken.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Vermogen 230 1.9TD (2001)



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben een Chausson Welcome 50 met Fiat 1.9TD bouwjaar 2000 gehad. Met gewone bepakking, niet extreem veel mee. Haalde je op de snelwegen 100 - 105 km/h, maar een beetje vals plat was al genoeg voor daling snelheid. Ook de acceleratie was als je 100 reed niet vlot, inhalen moest je de tijd voor nemen. We hebben de Alpen Dolomieten Trollstiegen bedongen, maar bergop meestal in zijn tweede versnelling. Met een persoonlijke file achter je aan. De motor is simpel, lawaaiig bij hogere snelheid, maar geen olie verbruik. Kortom een camper motor waar je heel rustig mee moet tuffen.
Plaats reactie