Een vraagje aan de gebruikers van LPG

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1006
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Een vraagje aan de gebruikers van LPG



Bericht door hans51 »

Wat is jullie ervaring in de winter met LPG om te verwarmen/koken? problemen bij koud weer en vorst of geen problemen?
Of is het beter om in de winter propaan te tanken in de lpg installatie als dit mogelijk is, ook andere tips indien nodig zijn welkom.
Ik lees graag jullie ervaringen :thumbup:

Groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
adamfryslan
Berichten: 553
Lid geworden op: zo 29 sep 2013, 15:33
Locatie: in de buurt van leeuwarden friesland

Re: Een vraagje aan de GEBRUIKERS van Lpg



Bericht door adamfryslan »

Ik heb geen problemen met lpg in de winter, ook bij min 9 en stevige koude wind geen problemen met verwarmen en koken...enige probleem is dat de lpg sneller op gaat...4 dagen op 1 fles lpg is ong. 22 liter heb dus 2 flessen met buitenvuller.
Hymer 574 van 2003
ad & anne marie
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Een vraagje aan de GEBRUIKERS van Lpg



Bericht door Cee Pee »

Er zijn natuurlijk plaatsen waar je puur propaan kunt tanken maar ik zoek er niet naar.
Wij hebben onder de camper een 85 liter LPG tank hangen en in de gaskast staat een aluminium LPG fles.
De fles staat minder koud dan de tank dus mocht om wat voor reden de tank niet meer leveren dan wordt er automatisch overgeschakeld op de fles door de duocontrol maar dit heb ik nog nooit zien gebeuren vanwege kou, wel als de tank echt leeg is natuurlijk.
In theorie zou je dus wat butaan over kunnen houden maar zo lang is de winter nu ook weer niet en zomers gaat dat beetje extra butaan er wel weer doorheen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Een vraagje aan de GEBRUIKERS van Lpg



Bericht door seth_space »

In dit kader is dit wel interessant.
viewtopic.php?t=8466884
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Een vraagje aan de GEBRUIKERS van Lpg



Bericht door appellover »

Lpg is combi van butaan en propaan ,voor zo ver mij bekend ,hoe kouder hoe hoger het propaangehalte.


Met vriendelijke groet
Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Een vraagje aan de gebruikers van LPG



Bericht door Marco Polo »

Komen net terug uit Beieren.
Gaat even wat LPG doorheen maar hebben het 6 dagen uitgehouden met 2 flessen van 27 liter met lichte tot matige vorst in de nacht en net boven nu; op de dag.
5 liter per dag met koelkast ook op LPG en zonder uitgebreide cabine afdekking.
(Koelkast op gas scheelt een liter heb ik vanmiddag van Appelliefhebber Ron geleerd ;-))
Totaal 35 liter op 6 dagen.

Als je op de wintersport gaat en langer ergens blijft staan is propaan waarschijnlijk aan te raden.
Als je regelmatig voorbij een tankstation komt kan LPG ook nog steeds.

De mengverhouding maakt wat uit als de flessen heel koud staan maar bij diverse campers worden ze toch ook wel wat vorstvrij gehouden door de warmte vanuit de wagen.
Bij onze eerste wagen stond de kachel er vlak naast en die flessen stookte je zonder problemen vrijwel leeg.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Een vraagje aan de gebruikers van LPG



Bericht door 't Busje »

Als er 21 liter LPG in de fles gaat, denk ik dat ik hem aardig leeg heb kunnen stoken en dat het restje butaan er dan ook wel grotendeels uit is.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Een vraagje aan de gebruikers van LPG



Bericht door ducati 900 »

Tot nu toe geen problemen gehad, heb ook al eens een weekend gehad met bijna 20 graden vorst.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Een vraagje aan de gebruikers van LPG



Bericht door macfocus »

Een deel van de truuk is om niet met LPG die je zomers tank naar de wintersport te gaan.
De mengverhouding verschilt nl. per seizoen (net als vroege zomer en winterdiesel)

Winter LPG bevat meer (of alleen maar) propaan)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Een vraagje aan de gebruikers van LPG



Bericht door Sandor Gora »

Zelfs dichterbij dan de wintersport. Ik heb vorig jaar Kerst gewoon in Nederland een stookprobleem gehad met het laatste restje zomer-LPG uit Spanje. Na weer volgetankt te hebben, was het probleem over.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Een vraagje aan de gebruikers van LPG



Bericht door Cee Pee »

Dat is een dingetje, als je weet dat er nog een deel butaan in zit moet je winterdaags niet op het laatste beetje vertrouwen maar bijtijds de tank vullen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Een vraagje aan de gebruikers van LPG



Bericht door Sandor Gora »

Al doende.... :idea:
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1108
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: Een vraagje aan de gebruikers van LPG



Bericht door WiSpi »

Maar niet alle LPG stations hebben in het begin van de winter al 'winter LPG', heb ik helaas moeten ondervinden. Ik denk dat je wel beter op zoek kunt gaan naar een LPG station waar veel klanten komen, dus niet een LPG station in een afgelegen dorpje of zo.

Vraag: als het kouder dan 5 graden is, dan doet het butaandeel niet meer mee. Maar het propaandeel doet het wel. Stel je hebt de camper lekker op temperatuur gestook met het propaandeel, gaat het butaandeel dan ook weer gezellig meedoen?
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Een vraagje aan de gebruikers van LPG



Bericht door Zwerfsteen »

Wanneer de omgevingstemperatuur en de fles daardoor opgewarmd wordt wel.
In al die jaren dat wij lpg gebruiken hebben we nog nooit last gehad van het niet verdampen van butaan, het is hierboven al geschreven, tijdig tanken.
Mocht het toch eens gebeuren heb ik een verwarmingslint klaar liggen wat ik om de fles kan wikkelen.
Groet,
Leny en Pieter
Plaats reactie