Winterbanden: ja of nee?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Winterbanden: ja of nee?



Bericht door Ontario »

Oef, dat is even schrikken voor de bandenhandel! Een recent Engels onderzoek haalt de noodzaak om winterbanden te laten monteren flink onderuit. Die banden werken in sneeuw dan wel het best maar volgens het onderzoek geldt dat zeker niet voor de andere weercondities. Volgens een verkeerspsycholoog (zojuist om 18.30 uur op radio 1) gaat het wat betreft de keuze van banden al jaren om een hype, een vorm van producten aansmeren zonder terechte onderbouwing. Echte veiligheid door winterbanden wordt niet zozeer daardoor beslist maar veel meer door rijstijl en nog andere omstandigheden. Een discussie hierover terug te luisteren via radio 1.

Henk
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door Bob Diesel »

die het niet gehoord heeft ,weet het niet
de rest is het tot de volgende nieuwjaarsborrel weer vergeten
en kwikshit/profile gooit er nog een reclame tegen aan
en terug naar de orde v,d dag
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1804
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door doov »

Ik rij vaak in de sneeuw en weet dat winterbanden noodzaak zijn.
Bovendien kosten ze nix. Voorwaarde is wel dat je een beetje uitkient dat 2 sets banden aan hey einde van hun profiel zijn als je je auto inruilt
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9166
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door gjvonk »

Psychologie of niet, we hebben ook te maken met wetgeving en verzekeringsmaatschappijen die zich daarop beroepen. Daarom gebruik ik onder mijn camper ook 4 seizoenen banden met de sneeuwvlok op gestileerde berg: zomer en winter officieel toegestaan en daardoor in heel de EU zomer en winter ook door de verzekeringsmaatschappijen gedekt...

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
marcel-m
Berichten: 894
Lid geworden op: wo 03 feb 2010, 22:59
Locatie: middelburg

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door marcel-m »

Bij toeval nu winterbanden onder mijn auto.
Nou das ff wennen en eerlijk gezegd bevalt het helemaal niet.
Zal niet zeggen dat het bij sneeuw geen verschil maakt maar zoals nu bij lagere temperaturen en natte wegen presteren ze naar mijn gevoel veel minder als de banden die ik hiervoor had.
Voor mij een reden om ze zo snel mogelijk te wisselen naar normale banden.
Als het sneeuwt pas ik me wel aan zoals ik de afgelopen 35 jaar in de winter ook al probleemloos heb gedaan.
na gedane arbeid smaakt een goudgele rakker altijd!
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door iSonic »

https://www.ad.nl/auto/winterbanden-heb ... t~a2d80ed0

Voor de duidelijkheid: winter banden hebben enkel voordeel op sneeuw daar werken ze erg goed. De geclaimde voordelen bij 7 graden en lager en bij nat weer zijn er niet. De all season banden scoren in de omstandigheden beter.
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 1010
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 19:40
Locatie: Ponte de Sor Portugal

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door hans51 »

Gewoon een A merk 4 seizoen banden met sneeuwvlok er op d'r opleggen ,met de camper worden meestal te weinig km's gereden dat de banden niet verslijten van het rijden maar er na 6/7 jaar wel van af moeten voor de verzekering.
En wat betreft niet prettig rijden met winterbanden is m.i. inbeelding .

Groet hans51
Bij ons valt niets te erven.
Want we reizen tot we sterven
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door hathi »

Voor Nederland hebben winterbanden weinig nut,er word immers direct gestrooid,en is het meer voor de gemoedrust,als je zomerbanden hebt is men in de praktijk voorzichtiger,bij winterbanden,is men geneigt meer risico te nemen,verder is bewezen,dat de grootste fijnstof verspreider,de banden,en remblokken zijn,meer zelfs dan de Uitlaat..........

........https://www.amt.nl/techniek/artikel/201 ... 1539336960
Hans
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8674
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door seth_space »

Onderzoekers onderzoeken de onderzoeken van onderzoekers en komen tot een andere conclusie: wetenschap heet dat.
Of vrij naar John Ioannidis
Why Most Published Research Findings Are False. 'Er is groeiende bezorgdheid dat de meeste gepubliceerde onderzoeksresultaten fout zijn', luidde de eerste zin.
De praktijk van vele miljoenen KM die ik heb wijst anders uit.

Winterbanden zijn veel comfortabeler bij temperaturen onder de pakweg 7 graden. Dat heeft ook te maken met de specifieke samenstelling van zomerrubber dat zorgt voor het gevoel van vierkante wielen bij veel banden merken.
Goede winterbanden hebben voldoende grip in elke situatie voor een ervaren chauffeur. Op droge weg is de remweg inderdaad langer. Maar veel minder lang dan de remweg van een zomerband bij gladheid.
Winterbanden zijn superieur aan zomerbanden bij gladde ondergrond die bevroren is ( veel zachter rubbermengsel)
Bij sneeuw is het helemaal een no brainer, op plekken waar je met zomervanden niet eens kunt komen blijft een winterband presteren.

Het is niet slim om winterbanden op te rijden in de zomer. daar zijn ze niet voor gemaakt.
Het is net zo slecht om met winterbanden in de zomer te rijden als met zomwebanden in de winter.

Kosten is niet echt van toepassing. Immers de km die je maakt op winterbanden spaar je de zomerbanden. Als je in de levensduur van je auto toch meerdere sets zou verslijten zijn er behalve wisselen en opslag geen extra kosten.

En zoals ik al begon.,, het blijft vaak een stammenstrijd tussen voor en tegenstanders.
Wil je het niet dan moet je het niet doen en pas je het rijgedrag bij gladheid aan.
Een winterband is geen vrijbrief voor gevaarlijk weggedrag, de natuurkundige wetten van massatraagheid los je er niet mee op.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door iSonic »

Jaren marketing betaald zich toch terug!
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door Bob Diesel »

kijk maar naar de kreet
camper pneu :crazy:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door jurgenc »

Gelukkig zijn al die testen van anwb, consumentenbonden, adac ... waardeloos en zijn deze testen de enige die tellen. ???? (Verwijs naar de testen in Finland door de mannen van tyrereview).
H20
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door tonic »

Jaren geleden al eens een Duitse test gezien, daarin hadden ze 50 winterbanden getest met daar tussen 5 zomerbanden van een A- merk.
Als je goed naar de uitslag keek dan kwam je tot dezelfde uitkomst als deze test.
De zomerbanden stonden bij alle testjes in de top 10 behalve bij sneeuw. Bij sneeuw zijn winterbanden beter omdat ze lammeletjes hebben zodat de sneeuw lost uit het profiel.
Op ijs (ijzel) kun je met geen 1 band rijden alleen schaatsen :-B

Ik vind het al jaren grappig dat mensen er zomerbanden onderuit gooien met een profieldiepte van 7mm. En er een bijna versleten setje winterbanden onder schroeven. En dat alles voor de veiligheid :lol3:

De Engelse Bovag is een aantal jaren geleden in Nederland komen kijken. Ze wilde weten hoe wij het voor elkaar kregen dat 70% van onze voertuigen op winterbanden rijdt zonder dat daar een wet of verplichting voor is. Het antwoord? MARKETING.
Dus hier gaan de winterbanden er alleen om als het sneeuwt. En dat doet het de laatste jaren bijna nooit. dus ze liggen te verstoffen :-B
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Winterbanden, ja of nee



Bericht door Cee Pee »

Daarom heb ik ze ook niet. :lol3:
Sta al jaren op vier seizoenen banden van Maxxis met sneeuwvlok en M+S.
Ook heel goed op nat gras👍
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie