Werking vlamstart

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Werking vlamstart



Bericht door 309T16 »

viewtopic.php?t=8458014

Hierin staat nuttige info over dit systeem.

Vandaag met de camper weggeweest en voor het eerst de vlamstart in werking gehad (1 graad Celsius).
De gloeispiraal ging branden (nog nooit eerder gezien de afgelopen 2 maanden). Na een tijdje geknipper met een hoop "getakketak".
In die fase gestart. Meteen lopen. Uiteraard ook rook.

Alleen is het lampje dan ook meteen uit. Terwijl ik lees, dat hij nog een tijdje door knippert.

Vraag mij dus af of het dan nog kouder moet zijn hiervoor?
Ontario
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 05 jun 2009, 10:32
Locatie: Veluwe

Re: Werking vlamstart



Bericht door Ontario »

Heb dank. Als je, zoals ik, van techniek houdt leer je hier nog heel wat interessante oplossingen. Ook wanneer ze al weer ingehaald zijn door andere voorzieningen.

Henk
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Werking vlamstart



Bericht door Bas vd laar »

Normaal gesproken zie je het een fractie van een seconde oplichten als je het contact erop zet, je kunt dan direct starten.
Als het koud is, zoals nu, brandt het lampje bij mij een seconde of 2 a 3 en gaat dan uit, dan start ik. Het blijft niet naknipperen of zo.
Mijn camper is wel ouder maar het systeem is volgens mij precies hetzelfde.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Werking vlamstart



Bericht door javanes »

Bas vd laar schreef:
do 05 dec 2019, 19:36
Als het koud is, zoals nu, brandt het lampje bij mij een seconde of 2 a 3 en gaat dan uit, dan start ik. Het blijft niet naknipperen of zo.
Bij een vlamstart die werkt gaat het lampje wel knipperen en dan kun je starten.
Bij een systeem met 4 gloeibougies gaat het lampje branden en als het uit gaat kun je starten.

Hier mijn huisvlijt voor een een handmatige vlamstart.
Zelf gemaakte vlamstart.jpg
Zelf gemaakte vlamstart.jpg (51.82 KiB) 1814 keer bekeken
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Werking vlamstart



Bericht door Bas vd laar »

Bij hoeveel graden gaat het lampje knipperen dan?
Ik heb dat nog nooit gezien namelijk.
Gebruikersavatar
javanes
Berichten: 24441
Lid geworden op: wo 25 aug 2004, 19:11
Locatie: Zeeuwsch Vlaanderen

Re: Werking vlamstart



Bericht door javanes »

Als de vlamstart inschakelt en het oranje lampje gaat branden. Dus afhankelijk van de temperatuur. Tuseen de +2 en -2 graden.
En aangezien het dan weer wel en dan weer niet werkte bij die temperaturen heb ik hem gewoon handmatig gemaakt.
Groeten,
Jacques


Hymer B584 uit 1994(model '95) op een Fiat Ducato 230 met een 2.5TDI.
Afbeelding
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Werking vlamstart



Bericht door 309T16 »

Dus bij niemand, dat het lampje na het starten nog brandt/knippert. Zal dan wel zo horen.
De voorgloeifase duurde gisteren de eerste keer wel langer dan 10 seconden. Dat wijt ik aan de accu. Die is aan zijn einde.

Had wel wat diesel op de grond. Normaal nooit. Zal dus ergens lekken bij de injector.
Blijf mij er wel over verbazen hoe mooi het blok na de start rond loopt. Zelfs bij 0 graden.

Liet mijn vrouw dat Youtube filmpje van de vlamstart zien. Zeer verbaasd. "Beetje fikkie stoken vlak voor het starten" :-B
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Werking vlamstart



Bericht door 309T16 »

Oh ja, Jacques.

Het plaatje van jouw "vlamstart setup" heb ik opgeslagen. Je weet maar nooit!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Werking vlamstart



Bericht door Kroppie »

doet me denken aan jaren terug, bij erge kou een mandje voor de inlaat van een diesel met daarin een in diesel gedrenkte dot poetskatoen, aansteken wachten tot het goed brand, en dan starten, werkte ook.(idee voor noodgeval)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Werking vlamstart



Bericht door Zijspan »

Ik zie mezelf al een diesel doek in brand steken om te starten, de vrouw schiet dan in de stress denk ik!
Ether gebruiken dat kan ik me wel herinneren.

Wat er dan nu op onze Fiat 2800 zit om koud op gang te gaan als het onder nul is?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Werking vlamstart



Bericht door Kroppie »

gloeistiften in de kop, die gaan gloeien en als ze roodheet zijn dan spuit de diesel die ingespoten word in de verbrandingskamer tegen zo,n gloeiende stift en ontbrand meteen.

en ja die gaan wel eens stuk en dan start de auto bij kou heel slecht, ook gaan ze wel eens er heel moelijk uit als het nodig is, tja het blijft toch altijd tobben met die auto,s :wtf: :wtf:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Werking vlamstart



Bericht door 309T16 »

Net zoals bij mensen: nukken, grillen en slijtage :-B
Gebruikersavatar
Campergeluk
Berichten: 176
Lid geworden op: do 26 aug 2010, 15:24
Locatie: Sittard

Re: Werking vlamstart



Bericht door Campergeluk »

javanes schreef:
do 05 dec 2019, 19:50
Bas vd laar schreef:
do 05 dec 2019, 19:36
Als het koud is, zoals nu, brandt het lampje bij mij een seconde of 2 a 3 en gaat dan uit, dan start ik. Het blijft niet naknipperen of zo.
Bij een vlamstart die werkt gaat het lampje wel knipperen en dan kun je starten.
Bij een systeem met 4 gloeibougies gaat het lampje branden en als het uit gaat kun je starten.

Hier mijn huisvlijt voor een een handmatige vlamstart.

Zelf gemaakte vlamstart.jpg
@javanes
Heb afgelopen weken veel last gehad van de Vlamstart die t niet doet als je m nodig hebt…
Wil m nu ook handmatig maken, zie ik t goed op de tekening dat de ‘relais gewoon’ is toegevoegd? En waar moet ik nog op letten? Zou n korte beschrijving v d veranderingen kunnen geven?
Gr Chrit
Eura Mobil 665 XXl op Fiat Ducato 230 2.5 TDIntercooler 1994 (model 1995)
Plaats reactie