In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door veetee »

Kroppie schreef:
za 30 nov 2019, 13:41
Leonardus66 schreef:
za 30 nov 2019, 12:48
Joop
Omdat in de notitie wordt aangeven dat de accu in ieder positie geplaatst kan worden kan dit tot misverstanden leiden als dit inderdaad niet geheel correct blijkt te zijn. Daarom heb ik de informatie hierover die Kroppie eerder op het forum plaatste direct hierbij geplaatst. Ik ga er hierbij vanuit dat dit feitelijke informatie is en het geen mening betreft. Als dit hier een mening betreft hoort dat hier niet inderdaad niet thuis ik ben ervan uitgegaan dat dit feitelijke informatie is.
als je de mensen van dat forum die die mening delen een beetje kent , dan weet je dat dat geen persoonlijke mening is , maar een advies gebaseerd op door accu fabrikant geleverde informatie, vandaar dat ik het doorgegeven heb, en het kost niets om er rekening mee te houden dus waarom niet, vind iemand het onzin of achterhaald, vooral geen rekening mee houden dan. .

jos
Bron is de info op de website van de fabrikant/leverancier (Winston). Lijkt me dan evident om die adviezen voor waar aan te nemen en op te volgen.
Bron: https://www.ev-power.eu/blog/Winston/Pr ... cells.html
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door JoopBrekken »

Dat had ik niet gezien, maar helemaal mee eens!

Leonardus:
nee, ik ga het niet zo laten. Als we weer terug zijn uit Spanje dan gaat de stoel er weer af en kijk ik of ik de schuimbodem iets kan verdiepen zodat onze PowerXtreme X75 rechtop kan staan. Misschien zitten er ook wel Winston cellen in?
Laatst gewijzigd door JoopBrekken op za 30 nov 2019, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door seth_space »

Leonardus66 schreef:
za 30 nov 2019, 12:48
Joop
Omdat in de notitie wordt aangeven dat de accu in ieder positie geplaatst kan worden kan dit tot misverstanden leiden
Dat is NIET wat er in het stuk staat!
Daar wordt aangegeven op welke wijze accu geplaats kan worden. Dat is ook conform de door Kroppie geplaatste info.Goed lezen!

Daat staat:
Vooralsnog wordt er vanuit gegaan dat een LFP-accu in vrijwel elke stand gemonteerd kan worden. Staand, liggend op de lange zijkant waarbij alle cellen de grond raken.
Laatst gewijzigd door seth_space op za 30 nov 2019, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door JoopBrekken »

Ik weet dus niet hoe de cellen in onze accubak geplaatst zijn.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door veetee »

Ja, en in de installatie handleiding staat:
Winston schreef:Proper position of the LiFePO4 cells

The LiFePO4 should be always mounted with the terminals facing upwards. Installations with the terminals on the side is not supported. The cell operation in such a possition may result into a hazardous situation, such as the internal short circuit, buring or fire.
Dus...?
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door seth_space »

Ik heb geen idee wat buring is.. maar als een fabrikant zelf twijfels heeft over zijn batterij dan lijkt me dat je altijd die aanwijzing volgt.
Ik vermoed overigens dat ze banger zijn voor sluiting door een veelheid van connecties aan een zijkant waar veel meer risico is op contact en niet zozeer over de chemische problematiek bij verkeerd geplaatste cellen.
may result into a hazardous situation,
Blijft staan wat er in het stuk staat klopt voor degene die goed leest.
Als een fabrikant zelf andere montageinstructies geeft zou ik die altijd volgen.
Zo kan een lifepo4 batterij met cylindrische cellen in elke stand geplaatst worden, zelfs op zijn kop als je wilt.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door veetee »

seth_space schreef:
za 30 nov 2019, 16:43
Ik heb geen idee wat buring is..
Ik ook niet, zou er niet gewoon ‘burning’ (een typo) bedoeld worden?
seth_space schreef:
za 30 nov 2019, 16:43
Zo kan een lifepo4 batterij met cylindrische cellen in elke stand geplaatst worden, zelfs op zijn kop als je wilt.
Dat lijk me gezien de constructie van de electoden in zo’n cylindrische cel ook zeer plausibel. Dit in tegenstelling tot de platenconstructie (en daardoor andere, niet symmetrische geometrie) van zo’n Winston cel:
.
B64F800F-3F77-4E46-AC58-D1F20A234877.jpeg
B64F800F-3F77-4E46-AC58-D1F20A234877.jpeg (117.66 KiB) 431 keer bekeken
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8596
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door seth_space »

Dat was reeds bekend voordat Kroppie die link plaatste en vandaar ook de gekozen tekst in het kennisbank artikel.
Jammer dat er verwarring ontstaat doordat men het artikel niet goed leest.

Als je een accu met cylindrische cellen op zijn kop plaats creer je wel een nieuw ricicovlak doordat de aansluitingen op een ongewonen plek zitten. Dat lijkt me ook de reden van de waarschuwing die eerder geplaatst is. Extra gevaar waar je in de montage rekening mee moet houden.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Leonardus66
Berichten: 192
Lid geworden op: zo 27 sep 2015, 12:24

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door Leonardus66 »

seth_space schreef:
za 30 nov 2019, 16:24
Leonardus66 schreef:
za 30 nov 2019, 12:48
Joop
Omdat in de notitie wordt aangeven dat de accu in ieder positie geplaatst kan worden kan dit tot misverstanden leiden
Dat is NIET wat er in het stuk staat!
Daar wordt aangegeven op welke wijze accu geplaats kan worden. Dat is ook conform de door Kroppie geplaatste info.Goed lezen!

Daat staat:
Vooralsnog wordt er vanuit gegaan dat een LFP-accu in vrijwel elke stand gemonteerd kan worden. Staand, liggend op de lange zijkant waarbij alle cellen de grond raken.
Ongeacht of je van mening bent dat de tekst wel of niet tot misverstanden kan leiden vind ik het altijd de voorkeur hebben om zaken te verduidelijken. Daarom de aanvullende informatie gegeven. Een verdere discussie of te originele tekst wel of niet correct was vind ik niet zo zinvol , het voegt niets toe.
Globecar Campscout 2015
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door veetee »

Ik “ben erg van de plaatjes”, dus ik vind zo’n illustratie altijd zeer verhelderend en een welkome aanvulling op de - wat die installatiepositie beteft, wel summiere - tekst... :wink:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door Kroppie »

een goed verstaander heeft............nodig

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door 309T16 »

Half woord of een heel plaatje :-B
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door veetee »

Voor mij liever ‘n heel plaatje dan een half woord... :mrgreen:
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: In de Kennisbank: informatie LiFePO4-accu's



Bericht door hathi »

Maar mij lijkt het wel van belang,!....

hoeveel accu’s er op hun zij of kop gemonteerd zullen gaan worden,volgens mij een te verwaarloos aantal,en ook bijna nooit noodzakelijk .....dus eigenlijk een overbodige discussie,maar dat is mijn mening?
Hans
Plaats reactie