Trumatic S3002 werkt niet: rode led knippert

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Trumatic S3002 werkt niet: rode led knippert



Bericht door gercovandijk »

Ik heb begin november een Ford camper met riviera opbouw aangeschaft. In de camper zat een Trumatic S3002 kachel (met 12v ontsteking) met een truma-vent ventilator daarop aan gesloten aan de achterkant. Daarachter ligt op de grond de boiler. Ik kan alleen nog niet achterhalen welk type dit is. De vorige eigenaren hebben de camper zo'n 2,5 jaar gehad en zelf de kachel nooit gebruikt. Of de kachel daarvoor wel is gebruikt wist hij niet.
Nu zag ik al wel diverse handleidingen waarin beschreven stond hoe je de kachel + trumavent schoon kan maken. Maar kan ik deze na het schoonmaken gewoon testen of moet ik nog op andere zaken letten?
En is het nog verstandig om de boiler te gebruiken als deze jaren niet gebruikt is? + hebben jullie een tip hoe je het beste bij je boiler kunt om sowieso te kijken of er geen water lekt. Moet dan de gehele kachel eruit?
Laatst gewijzigd door gercovandijk op za 07 dec 2019, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Joske
Berichten: 2509
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Veilig om trumatic S3002 + Trumavent + Boiler te testen? (camper uit 1995)



Bericht door Joske »

Werkt eea nu wel? Met name de boiler kan door vorstproblematiek schade hebben.
Verder zou ik de uitlaten (laten) controleren op lekkage koolmonoxide.
Hoe en wat te controleren op waterlekkage, moet je volgens mij zelf uitzoeken. Elke camper is anders.
Misschien kan je er een krant onder schuiven?
Maar....meestal merk je een lekkage snel genoeg (als je daar aandacht voor hebt).
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Veilig om trumatic S3002 + Trumavent + Boiler te testen? (camper uit 1995)



Bericht door myway »

Hoor je of de bougie van de kachel vonkt?
Zo ja dan de gaskraan open en proberen te ontsteken.
Lukt dat na 30 seconde niet weer ff 5 minuten wachten.
Doe je dat niet komt er een behoorlijke hoeveelheid gas in de kachel die plots kan ontsteken met een explosie tot gevolg die de kachel onherstelbaar kan beschadigen.
Daarna weer 30 seconden proberen.
De kachels met een 12 volt ontsteking zijn maar een paar jaar gemaakt en van die ontsteking zal het heel moeilijk worden om daar nog onderdelen van te vinden.
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Veilig om trumatic S3002 + Trumavent + Boiler te testen? (camper uit 1995)



Bericht door gercovandijk »

myway schreef:
zo 24 nov 2019, 14:22
Hoor je of de bougie van de kachel vonkt?
Zo ja dan de gaskraan open en proberen te ontsteken.
Lukt dat na 30 seconde niet weer ff 5 minuten wachten.
Doe je dat niet komt er een behoorlijke hoeveelheid gas in de kachel die plots kan ontsteken met een explosie tot gevolg die de kachel onherstelbaar kan beschadigen.
Daarna weer 30 seconden proberen.
De kachels met een 12 volt ontsteking zijn maar een paar jaar gemaakt en van die ontsteking zal het heel moeilijk worden om daar nog onderdelen van te vinden.
Bedankt voor je reactie en tips. Ik heb de kachel tot op heden niet durven testen dus weet niet of de bougie vonkt. Wilde eerst even de tips/aandachtspunten op dit forum afwachten voordat ik zometeen na het testen mijn camper af zie branden.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Veilig om trumatic S3002 + Trumavent + Boiler te testen? (camper uit 1995)



Bericht door myway »


Ik neem aan dat er een gaskraan in de leiding van de kachel zit.
Deze dicht laten en de kachel bedienen, dan kun je horen of de ontsteker vonkt.
Ik begrijp dat je dat niet geprobeerd hebt.
Als hij vonkt kun je het testen op de manier zoals ik heb aangegeven.
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Veilig om trumatic S3002 + Trumavent + Boiler te testen? (camper uit 1995)



Bericht door gercovandijk »

Er zit inderdaad een gaskraan op de leiding. Deze staat tot nu toe dicht. Ik had de ontsteking inderdaad nog niet getest. Ik wist niet of het een groot risico was om een trumatic kachel te testen die jaren niet in gebruik was geweest, vandaar eerst even de vraag op dit forum. Aanstaande zaterdag maar eens testen of er nog leven in zit.
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Trumatic S3002 werkt niet. Rode led knippert



Bericht door gercovandijk »

Vandaag de kachel helemaal schoon gemaakt en hem geprobeerd aan de praat te krijgen. Dit is helaas nog niet gelukt. Wanneer ik de draaiknop indruk en draai hoor ik wel getik en gaat de rode led knipperen. Ik zie alleen geen vonkjes in het glaasje en ook springt de kachel niet aan.
Ik las op dit forum verschillende berichten dat de rode led te maken kan hebben met een te lage spanning. Nu heb ik vanwege het grote onderhoud deze winter de huishoudaccu eruit gehaald en aan een druppelaar gelegd. De accu zelf heb ik op de 230v aangesloten tijdens het klussen. Qua spanning kan het dus in ieder geval niet aan de accu liggen. Hebben jullie nog een ander idee wat het probleem kan zijn?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Trumatic S3002 werkt niet: rode led knippert



Bericht door Cee Pee »

Die rode led die knipperd bij een lage spanning zit op de bedienings thermostaat bij een Truma-Combi kachel.
Dit is een ander type volgens mij.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Trumatic S3002 werkt niet: rode led knippert



Bericht door myway »

Als je hem hoort tikken springt er ergen een vonk over.
Maar dat moet natuurlijk wel bij de brander van de waakvlam.
Soms zit er een breukje in de isolatie van de kabel naar de bougie en dan springt de vonk ergen anders over maar zal de waakvlam niet aangaan.
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Trumatic S3002 werkt niet: rode led knippert



Bericht door gercovandijk »

myway schreef:
za 07 dec 2019, 19:27
Als je hem hoort tikken springt er ergen een vonk over.
Maar dat moet natuurlijk wel bij de brander van de waakvlam.
Soms zit er een breukje in de isolatie van de kabel naar de bougie en dan springt de vonk ergen anders over maar zal de waakvlam niet aangaan.
Kan dit probleem ook de knipperende rode led veroorzaken?
myway
Berichten: 15535
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Trumatic S3002 werkt niet: rode led knippert



Bericht door myway »

Ik kan mij helaas niet meer het systeem herinneren van de 12 volt ontsteking, die zijn maar heel kort gemaakt.
Bij de batterij en piëzo ontstekingen zit daar geen lampje op.
Anders ff bellen met de Td van Gimeg
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7490
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Trumatic S3002 werkt niet: rode led knippert



Bericht door ducati 900 »

Als de rode led knippert dan is de ontsteking in werking.
Maar LET OP heb je de Truma er uit gehad?
Is dan de bruine O Ring van de rookgas afvoer wel vervangen?
Dit is absoluut noodzakelijk anders heb je zo koolmonoxide vergiftiging.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
gercovandijk
Berichten: 44
Lid geworden op: za 23 nov 2019, 19:22

Re: Trumatic S3002 werkt niet: rode led knippert



Bericht door gercovandijk »

Inmiddels ben ik weer iets verder. Uit een andere handleiding bleek dat de rode led gaat knipperen als de spanning te laag is. Vanwege langdurig onderhoud aan de wanden en bodem had ik de huishoudaccu uit de camper gehaald. Na terugplaatsing heeft de rode led niet meer geknipperd.
Ik heb alleen ook nog steeds geen werkende kachel. Na een minuut de knop ingedrukt te hebben gaat het rode led continu branden = storing. In de handleiding staat alleen niet vermeld wat de storing zou kunnen zijn. Twee vragen:
1. Heeft iemand een tip waar het aan zou kunnen liggen?
2. ik zie in het venster waar je volgens mij normaal gesproken de vlam/vonkje zou moeten kunnen zien, niets gebeuren. Ik hoor de kachel wel tikken als ik hem aan zet. Hoor je standaard al een vonkje te zien in het raampje?
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 872
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Trumatic S3002 werkt niet: rode led knippert



Bericht door cor heku »

Door mayway al gemeld, de vonk kan ergens anders overspringen maar niet op de juiste plek. controleer de bedrading eerst, er is wel ergens vonk anders hoor je het niet tikken. De gasklep kan, door lang stilstaan, vasthangen. Dan komt er geen gas. Klop voorzichtig op de gasklep(blokje) om het (misschien) los te maken.
Er zit een sensor nabij de brander die het branden "proeft". Als de kachel niet werkt maar wel actief is door bv aansteken ,of de kachel brand en gaat tijdens werking uit, zal deze sensor, na een periode, melding geven van storing.
cor
Plaats reactie