Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Jeroen_Hanomaf schreef:
wo 27 nov 2019, 20:22
Heb ik ja, hoezo?
Bij het posten van dit soort links laat ik het aan de ts zelf om eruit te filteren wat relevant is. Dat kan ik niet beoordelen.
Groeten, Jeroen
Jeroen bedankt.
Ik had die link inderdaad gelezen. Moeten de andere ook eens doen, alvorens te reageren. Maar bij deze:

Hallo Hajo [ een Duitse forum reageerder ];
Ich habe mir einen 316 NCV ,BJ 2013,als reinen Benziner,voriges Jahr zugelegt. Mittelhoch und Mittellang.Schaltung
Der Wagen hatte 30000 km Laufleistung und wurde gewerblich genutzt.
Der MB wurde dann auf Wohnmobil umgerüstet und mit einer LPG-Anlage bestückt.
Die Anlage funktioniert gut ,schaltet zügig um und hat Euro 5.
Der Sprinter reißt zwar keine Löcher aus dem Asphalt ,kommt aber gut aus dem Knick.
Ich belasse es bei max 120 Kmh,was dann 3400 u/Min sind. Bei 100 Kmh sind es 3000 U/Min.
Wer es braucht, kann laut Fahrzeugschein auch mit 158 Kmh über die Bahn fräsen.
Das Geräuschniveau ist angenehmer,wie im Diesel. Habe beruflich drei Jahre den NCV Vorgänger mit 130
und 160 Ps gefahren, als Diesel mit Automatik. Hauptsächlich in der Stadt und im Umland.
Verbrauch der Diesel lagen zwischen 12 L min bis 20 Liter max.
Der Motor verbraucht auf Benzin 12-13 Liter bei 110-120 Kmh auf der Bahn.
Mit LPG zwischen 16 und 18 Litern bei o.g Geschwindigkeit.
Habe jetzt 4000 km mit LPG gefahren. Der Sprinter läuft ruhiger und kräftiger auf LPG Betrieb.
Mechanisch gibt es keine Probleme ,auch noch keinen Rost,von unten sieht noch alles jungfräulich aus.
Wenn der Motor kalt ist, läßt sich der MB bockig schalten. Hauptsächlich der 1 Gang ist unwillig.
Wenn das Getriebe warm ist, flutscht die Schaltung gut. Soll aber ein Sprinter Phänomen sein,und ist nicht auf den Benziner begrenzt.
Der Motor ist der 1,8 Liter Kompressor mit 156 Ps und 240 NM.
Ich denke aber, das ein wenig an der Peripherie geändert wurde. Motoröl-Wechsel braucht 8 Liter .Ich nehme an, bei der C-Klasse sind es 2-3 Liter weniger.Kühler müsste auch größer sein, als C-Klasse.
Ob die Steuerkette durchhält ? Ich bin da guter Dinge.

Maar we kijken nog wat verder in de rondte. Wie weet wat er voorjaar 2020 op ons pad komt :wave:
Houden het (tot op dit moment) op een 'Face-lift' Sprinter L1-H2 met automaat van 2009 - 2018, nog even zonder motorisering x:)
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Mercedes Sprinter 216/316 benzinemotor!



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Afgelopen zaterdag bij een Duitse "bestelbussen"-handelaar proef gereden met een 316, welke zowel op LPG als benzine rijdt (omschakelbaar).
Viel niet tegen. met name de rustige (en vooral aangenaam stille) loop van de 1,8 liter 16 klepper.
Oké busje (een L2H3 rolstoelbusje :sick: ) was verder leeg, maar pakte in verhouding tot een (eerder gereden) 313 CDI vlot op en accelereerde verbazend snel. Inderdaad (zoals al andere opmerkten), er moet flink geschakeld worden. Maar daar had de 7 traps automaat geen enkele moeite mee. Schakelde zelfs rustiger als bij een CDI uitvoering. Maar dat zal mede door de 'stille' loop van de benzine motor komen.
En om eerlijk te zijn. Met dezelfde (proef!) rijstijl was het in de 313 CDI ook flink werken met de hand versnellingsbak.

Zijn nog niet overtuigd tov een 313 CDI, maar nemen deze optie wel mee in onze zoektocht. En het is een zoektocht! Of, zoals de handelaar vertelde, alleen in een 'Umwelt-zone' is er een markt voor deze benzine/LPG motorisering.

P.S. Ook met Sprinter 319, met een 3,0 liter diesel V6 (191 pk), een rondje gereden. Man-O-Man, wat een beestachtig vermogen brengt deze op de weg. Ehhhhhhh, een AMG-Sprinter :wink:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Plaats reactie