Verwarming Mitsubishi L300 4x4

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Ydwer
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 nov 2019, 13:54

Verwarming Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Ydwer »

Ik weet dat er voorheen een soortgelijk onderwerp is geweest, maar dat is 4 jaar geleden. Vandaar even een nieuwe topic en hopelijk is er iemand die me op weg kan helpen.

Sinds kort ben ik in het bezit van een Mitsubishi L300 4x4 camper en heb ik mijn eerste trip naar Bretagne gemaakt. Alles gingen super goed alleen kwam ik er achter dat mijn verwarming (ventilator) niet optimaal werkt. De terugweg was best wel een fris ritje. Ik hoop dat ik via dit forum in de juiste richting geholpen kan worden om het probleem op te lossen.

Hier onder even wat gegevens:
- Het betreft een L300 met een L400 motor.
- De verwarming wordt wel warm maar blaast nauwelijks als ik de schakelaar naar rechts schuif.
- Zodra ik een bocht naar links doe, bijvoorbeeld op een rotonde begint hij harder te blazen.

Ik hoor graag wat jullie me kunnen vertellen en wat voor stappenplan ik door zou kunnen nemen om bij de oorzaak te komen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6327
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Verwarming Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Bas vd laar »

Misschien loopt je ventilator aan, als je een bocht maakt komt hij even vrij en draait weer normaal.
Ventilatorhuis open maken dus.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Verwarming Mitsubishi L300 4x4



Bericht door frank_h »

Il dacht ook aan een aanlopende kachelventilator. Of een los contact/slechte massa waardoor hij onvoldoende stroom krijgt. Dit zou je kunnen testen door rechtstreeks 12 volt op de contacten van de kachelventilator te zetten. Meestal zit de ze aan de bijrijderszijde onder het dashboard maar ik weet niet of dat bij een L300 ook zo is.
Ydwer
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 nov 2019, 13:54

Re: Verwarming Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Ydwer »

Ok, super. Ik ga dit even uitzoeken. Ik weet niet precies waar alles zit maar dat ga ik wel vinden op google.

Bedankt alvast! Mochten er nog meer suggesties komen dan zie ik het wel.
Gebruikersavatar
Guzzi
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 sep 2014, 9:36
Locatie: Oldenzaal

Re: Verwarming Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Guzzi »

Interessant probleem heb je daar, alleen de zin "De verwarming wordt wel warm maar blaast nauwelijks als ik de schakelaar naar rechts schuif" begrijp ik niet.
Volgens mij is dit de bediening

Afbeelding

Harder blazen doet hij met de ventilator.
Als eerste kan je de ventilatorsnelheden controleren (dat hoor je duidelijk)
Daarna schuif je de bovenste schuif heen en weer en kijk of de kleppen bewegen.
Het gebeurt wel eens dat de staalkabel bij de kleppen afbreekt.

succes
Jan
Ydwer
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 nov 2019, 13:54

Re: Verwarming Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Ydwer »

Hallo Jan,

Mijn bediening is nagenoeg gelijk. De snelheid van de ventilator is ook te bedienen met zo'n schuif en niet een draaiknop. Deze zit aan de linker kant van het geheel met daarboven de binnen en buiten schuif.

Ik heb net nog even getest en ik hoor duidelijk verschil in de snelheid van de ventilator bij stilstand. Ik was er toch echt van overtuigd dat er tijdens het rijden bijna niets uitkwam.

Het was erg koud op de terugweg en ik heb voornamelijk 's nachts gereden, dus nog kouder. Zou het kunnen zijn dat hij toch niet echt lekker warm wordt? En heeft dit te maken met de koelvloeistof? Er is namelijk wel vermeldt bij de aankoopkeuring dat de koelvloeistof op korte termijn ververst moet worden.

Al met al verklaart het mij nog niet waarom hij behoorlijk harder begint te blazen bij een scherpe linkse bocht. Dit is namelijk duidelijk hoorbaar en voelbaar.
Gebruikersavatar
Guzzi
Berichten: 44
Lid geworden op: wo 17 sep 2014, 9:36
Locatie: Oldenzaal

Re: Verwarming Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Guzzi »

Als de Koelvloeistof vervangen moet worden is dat omdat deze een te laag vriespunt heeft bv -5 graden terwijl verse koelvloeistof wel tot -30 kan.
Vervangen dus. Dit heeft verder niets te maken met het warm worden van de verwarming.
Als de motor warm is, het koelvloeistof niveau op pijl is, en de verwarming niet warm wordt, zou het kunnen zijn dat de kraan bij de verwarmingsradiator niet geheel open gaat.
Als je de ventilator op max hebt staan kan hij eigenlijk niet sneller draaien want dan staat er 12v direct op.
Draait hij nog sneller in de scherpe linker bocht naar links als de max stand?

Jan
Ydwer
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 20 nov 2019, 13:54

Re: Verwarming Mitsubishi L300 4x4



Bericht door Ydwer »

Hallo Jan,

Ok, dat klinkt logisch.

Bij een scherpe bocht gaat hij duidelijk harder blazen. Ik ga morgen even testen of hij bij het rijden net als bij stilstand blaast of dat hier tijdens het rijden iets verandert.

Alvast bedankt voor alle informatie.
Plaats reactie