Zonnepaneel set voor Pössl zoeken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Zonnepaneel set voor Pössl zoeken



Bericht door HJM »

Besten,
Hoewel ik heb geleerd dat je van stroom moet afblijven omdat het prikt en je ziet het niet aankomen 8-) toch besloten een solar setje te gaan kopen.
Nou ben ik al een aantal keren erg geholpen op dit forum en in door de panelen inmiddels het bos niet meer zie ::S maar de vraag aan meer ervaren Solarcampers gesteld: wat zouden jullie op een 2 Winn uit 2012 plaatsen? Volgens mij gebruiken we weinig, paar ledlampjes gsm opladen en tablet een keer maar de waterpomp lust vast wel wat. Mijn voorkeur gaat uit naar een set zodat ik daarin ook niets fout kan doen.
Wie weet het wel, leuke prijs en goede kwaliteit zijn mijn argumenten, koopadres erbij (pb) maakt me helemaal blij.
Dank alvast voor jullie hulp, groeten,
HJM

Deze heb ik gevonden maar??
https://www.camperpassie.nl/nds-blackso ... 115wp.html
https://www.sun-solar.nl/index.php/prod ... -incl-btw/
Laatst gewijzigd door HJM op ma 18 nov 2019, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Zonnepaneel set voor Pössl zoeken



Bericht door 't Busje »

Die waterpomp lust misschien wel wat, maar draait in het algemeen maar kort en zal dus toch niet veel stroom verbruiken. Dingen die langdurig aan staan, bijv. de TV, zijn de verbruikers.
Er zijn genoeg aanbieders die sets van zonnepane(e)l(en) met een bijpassende laadregelaar aanbieden. De prijs en het aanbod van gisteren gelden vandaag al niet meer. Dus echt zelf zoeken. Je moet beginnen te kijken naar de beschikbare ruimte op je dak, want daar zit vaak de bottleneck door rondingen, ongelukkig geplaatste dakluiken en antennes. Ook moet je rekening houden met de ribbels in het dak.

Ik heb in het voorjaar een andere set van NDS (met semi-flexibele panelen) geplaatst en die doet het na een half jaar nog steeds. Meer ervaring heb ik niet. Die set van Camperpassie heeft de adviesprijs van de importeur/groothandel. Daar kun je nog wel wat af krijgen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Zonnepaneel set voor Pössl zoekener zijn twee belangrijke vragen:



Bericht door Atoz »

1. Hoeveel wil je produceren in welk seizoen? Ook de hoeveel verbruik je vraag?
2. Hoeveel plek heb je op je dak?

De tweede vraag is eigenlijk de eenvoudigste. Dan kan je gaan zoeken wat er op je dak kan.

Maar je verbruik is laag, denk je, waarom wil je dan nu plots zonnepanelen installeren?
Want je laad waarschijnlijk wel bij als je camper rijd.

Verder zou ik die set zelf samenstellen. Vooral omdat je dan in de eerste plaats naar je dak kunt kijken.
Let op bij de chinese aanbieders, de laatste tijd zag ik daar zeer bizar kleine panelen met hoge vermogens.
Zelf kijk ik bv bij amazon.de
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Zonnepaneel set voor Pössl zoeken



Bericht door HJM »

Alvast dank,
We zullen idd. weinig stroom gebruiken en ook niet heel lang op een plekje blijven staan verwacht ik.
Een dag of 3/4 is waaarschijnlijk, dus eigenlijk begrijp ik dat de solar opbouw dan overbodig is?
De aanschaf zal ik dus maar even uitstellen totdat we een keer hha-leeg staan. Voordeel is dan dat je weer een ander plekje gaat beleven :thumbup: .
Groeten :wave: ,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Zonnepaneel set voor Pössl zoeken



Bericht door peter possl »

Wij hebben 2 hh-accu’s van 90 ah onder de bijrijderstoel. De verlichting is LED. We hebben geen tv, we kijken via wifi via wifi versterker en als er geen wifi is, dan lees ik een boek. De koelkast gaat op een CP op gas, in de zomer gebruik ik nauwelijks een kachel.
Wij hdden met de vorige bus wel een zonnepaneel, maar met deze bus hebben we dus gekozen voor een extra hh-accu. Tot volle tevredenheid en het scheelt ook gewicht. Succes met je keuze.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel set voor Pössl zoeken



Bericht door Kroppie »

het scheelt idd in gewicht maar welke kant op, ik denk dat een extra accu meer weegt dan een zonnepaneel met bevestiging, kabel en regelaar.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Zonnepaneel set voor Pössl zoeken



Bericht door peter possl »

Ik heb als 2-de hh-accu een identieke als de 1-ste hh-accu ,nl een 90 ah exp. Misschien gelijk is gewicht als setje , maar die accu kost minder dan 100 euro, en dat was voor tc ook belangrijk.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31858
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Zonnepaneel set voor Pössl zoeken



Bericht door Bob Diesel »

ik sta met 1 x 140ah HH-accu makkelijk 2 nachten vrij, kijk dan ook een uur of 2 tv via de omvormer

kijk ik 1 avond niet ,om dat er niets intressant op is staan we ook we 3 nachten

dat je daarna iets verder als 10 km moet rijden om hem weer goed vol te krijgen

we hebben echter ook een klein 60W solarkoffertje mee
schijnt de zon goed, zelfs al 10 dagen vrij gestaan ,met slechts 3 km vv rijden voor water/wc te doen

dus met 2x 90ah kan je aardig iets
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Plaats reactie