Oyster Samy solar

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Oyster Samy solar



Bericht door larofly »

Kan je een Oyster Samy solar ook alleen gebruiken met het solar deel?
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oyster Samy solar



Bericht door Hoofdnoorman »

Ja, maar voorlopig werkt de sat ook nog goed.

Zonder schotel en met de juiste ruimte op het dak, kan er ook een groter paneel op. Dat gaat prima.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Oyster Samy solar



Bericht door larofly »

Rudy, hoe groot kan volgens jou dat paneel zijn 100 of groter.
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oyster Samy solar



Bericht door Hoofdnoorman »

Het ligt er natuurlijk aan hoeveel ruimte je hebt op het dak en het gewicht van het paneel.

Standaard ligt er een 50 Wp paneel op, maar dat is een gigantisch zwaar paneel. (Ik heb hem gedemonteerd gehad)

Ik heb zelf 100 Wp panelen die veel lichter zijn. 5,6 kg en de maat 51 x 101. Maar ik heb ook een 100 Wp paneel van mijn dak afgehaald. Deze was nog helemaal niet zo oud en trouwens verkocht, deze weegt meer dan 8 kg. en heeft de maat 54 x 120. Het "oude" 100 Wp paneel naast het nieuwe geeft/gaf 95 Watt en de nieuwe gaf 124 Watt.
Ik denk dat zelfs een compacte 150 Wp nog wel aangestuurd kan worden. Het probleem zal gaan komen in de bedrading. Deze zijn (uit mijn hoofd) 1,5mm². Dat kan net iets te dun zijn voor 150 Wp. Dan zouden er dus dikkere draden gelegd moeten worden. Op zich is dit geen probleem, maar de kap van de SamySolar is gekit, buiten de 3 schroefjes om. Overleg met de jongens van BM-Sat leerde mij dat "met de grootst mogelijke waarschijnlijkheid" de kap zal gaan scheuren bij het loshalen als het plastic verkleurt is. Dis is dan te zien waar de schotel zit. Als het daar veel witter is als aan de achterkant moet je hem niet los proberen te halen was het devies.

Hou er wel rekening mee dat, als de firmware niet van het laatste type is (Release 5 juli 2019), het solargedeelte niet (juist) zal werken. Dit komt omdat ook de SamySolar last heeft gehad van de Rollover van de GPS notatie, gelijk de navigatiesystemen. Er moet dus wel de nieuwste software op en daarmee werkt het ding ook gewoon feilloos om Astra 3 te vinden.

EDIT:
Net nog even gekeken, maar de kwaliteit van het signaal is ongeveer hetzelfde als ik 4 jaar geleden met mijn oude Oyster 65 had. Ik sta nu 500 meter van dezelfde plek als destijds in Albir. De Samy zal dus wel beeld blijven geven tot aan Almerimar, maar ik wil nog een Inverto Black Ultra aanschaffen want de huidige LNB heeft aardige verwering in de afdekkap. Wellicht wordt het signaal dan nog beter. Maar dat zien we volgende week. Skyler alhier zal hem wel hebben en daar sta ik bijna in de achtertuin.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Oyster Samy solar



Bericht door larofly »

Rudy zo als gewoonlijk bedankt voor je advies en uitleg. De nieuwe software past die op alle samy’s Ik kan er 1 overnemen waar de update kaart aan de zijkant van het bedieningspaneel paneel in gaat. Ik ga hem trouwens alleen gebruiken als solar volg systeem,

Ik heb begrepen dat hij een eigen regelaar heeft, kan ik daar omheen. Ik heb al Eem mppt 30 amp en denk dat ze elkaar tegen werken. Hebb jij een technische beschrijving van het ding. Kan het nergens vinden?
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oyster Samy solar



Bericht door Hoofdnoorman »

De SamySolar met het paneeltje waar de SD kaart ingaat, is een Versie 2. Deze heeft geen ingebouwde solarlader, slechts twee draadjes rechtstreeks van het paneel naar buiten.
Vrijwel alle handleidingen over de SamySolar betreft Versie 1. Dit type moet altijd bij de dealer geupdate worden. Zal rond de 50 euro kosten. Maar maak je geen ilusies, de update met SD kaart van de laatste software lukt ook niet met een SD kaart. Deze zal ook bij de dealer aan de computer moeten. Ligt waarschijnlijk aan het gedeelte van de GPS rollover. Een normale update van transponders etc, zou wel lukken.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
larofly
Berichten: 1174
Lid geworden op: di 08 jun 2010, 16:59
Locatie: Hellevoet

Re: Oyster Samy solar



Bericht door larofly »

Oké dat er geen solar regelaar in zit is dus voor mij een plus. Dat updaten komt goed. Breng hem wel bij bm sat
Rapido 9090DF
We keep on going forward as we cannot find reverse.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oyster Samy solar



Bericht door Hoofdnoorman »

Overigens heb ik de beschrijvingen wel, maar die liggen thuis.

Ik ben ergens de goede beschrijving tegen gekomen ik zal vanavond nog wel even proberen te kijken waar ook alweer.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 239
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Oyster Samy solar



Bericht door Willem 310 »

Citaat : "Ik heb zelf 100 Wp panelen die veel lichter zijn. 5,6 kg en de maat 51 x 101"

Ben zelf ook bezig me te oriënteren mbt de aanschaf van zonnepanelen, zou ik ook mogen weten wat dit voor panelen zijn en waar te koop ?
Willem
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oyster Samy solar



Bericht door Hoofdnoorman »

Jazeker wel,

Ik heb er 11 stuks gekocht hier:
https://www.eco-worthy.com/products/eco ... nel-module

Ik zie dat de prijs omhoog is gegaan. Ik heb iets van 64 euro per stuk betaald en daarbovenop nog 10% korting nadat ik via Facebook mijn aankoop bevestigde.

De panelen zijn werkelijk uitstekend. Let op ze hebben 5 busdraden per segment en de "vingers" heel dicht op elkaar.
Unsere Solarzelle nimmt Entwurf 5BB an. Je mehr Gitterlinien vorhanden sind, desto höher ist die Umwandlungseffizienz der Zelle. Das heißt, je mehr Strom erzeugt wird, desto mehr Silberpaste wird für den Gitterdraht der Zelle verwendet, wodurch der Widerstand wirksam verringert und die Leitfähigkeit verbessert werden kann.
Ze schreven zelf al ergens dat de panelen een rendement zouden hebben van 22%. (ik kan het even niet vinden). In ieder geval had ik er 1 op mijn zonnevolger en toen kwam ik (onbelast) aan 124 Watt.
Nadat ik eigenlijk dat resultaat zag en even ging rekenen, besloot ik alle panelen op mijn camper te vervangen voor deze nieuwe. Er liggen er 11 stuks van op mijn dak. Maar, tot op heden heb ik er 4 op het voordak aangeschakeld en de SamySolar. Accu's zijn snel vol.

Mocht ik wat op te merken hebben? Ja, dat heb ik dus wel. De panelen zijn erg licht in gewicht. Het frame is opgebouwd uit dubbel 0,5mm dik aluminium. Op zich wel stevig genoeg maar toch torderen ze een beetje als je de steunpunten niet goed hebt. Bij mij is dit prima voor elkaar maar tijdens de montage heb ik wel moeten wrikken. Ik zag een heel klein vochtspoortje tussen de lagen van een paneel. Ter plekke heb ik even wat MS polymeer er in gewreven. Als ik straks weer thuis ben, ga ik wel even alle panelen bekijken en eventueel ietsje beter sealen. Maar het is mijn eigen schuld want ik ben er nogal mee aan het wrikken geweest.


Hier, via Ebay zijn ze voordeliger: https://www.ebay.de/itm/ECO-100W-Solarm ... EG0VbhSJHg
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie