Wel of niet een roetfilter?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Wel of niet een roetfilter?



Bericht door twente1946 »

graag wat info over een roetfilter.
is voor een vw tdi 2,5 2002
nuttig of niet meer?
waar eventueel te laten en wat zijn ong. de kosten?

alvast bedankt
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: roetfilter



Bericht door pwhooftman »

Waarom wil je een roetfilter laten plaatsen? Ik vraag het omdat het geen verschil zal maken of je een milieuzone in mag.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: roetfilter



Bericht door Hermes »

In Duitsland mag je dan nog wel in de millieuzone mits je de groene sticker op het raam hebt. In Nederland niet,hier wordt naar het bouwjaar gekeken.
Foofer
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 08 nov 2019, 20:32

Re: roetfilter



Bericht door Foofer »

https://www.milieustickervoorduitsland.nl/

Voertuigen met een dieselmotor die voldoen aan uitlaatgasnorm Euro-3 en daarna een roetfilter ingebouwd hebben gekregen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8258
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: roetfilter



Bericht door hurktoilet »

Ook in Frankrijk maakt het niet uit. En ik meen te weten in België evenmin, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6301
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: roetfilter



Bericht door Bas vd laar »

Je kunt ook gewoon een nepsticker kopen, goedkoper dan een roetfilter.
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: roetfilter



Bericht door twente1946 »

frankrijk en nederland is bekend, maakt niets uit, gewoon frankrijk 2 en nederland hangt van de stad af.
duitsland krijg je dan een groene sticker en zijn de mogelijkheden wat ruimer.
twente1946
Berichten: 559
Lid geworden op: do 31 okt 2013, 12:31

Re: roetfilter



Bericht door twente1946 »

Bas vd laar schreef:
vr 15 nov 2019, 18:22
Je kunt ook gewoon een nepsticker kopen, goedkoper dan een roetfilter.
ook niet verkeerd, waar?
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6301
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: roetfilter



Bericht door Bas vd laar »

ook niet verkeerd, waar?
Je lokale stickerboer is misschien wel behulpzaam :wink:
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: roetfilter



Bericht door nico4sen »

Vraag me af of ze in Duitsland controleren. Als ze dit wel doen, is de volgende vraag wat de sanctie voor fraude is...

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: roetfilter



Bericht door de Jonckheer »

Ik ben nu al zo vaak in Duitsland door milieuzones gereden, ze kijken niet eens, laat staan dat ze je staande houden. In Keulen met een politieauto naast me, ik dacht nu ben ik aan de beurt, maar nee hoor, ze reden gewoon door zonder ons een blik waardig te keuren. Ze werken daar niet met camera's dus er is in principe niks aan de hand. En mijn personenauto heeft niet eens een sticker terwijl dat best kan en ook daar is nog nooit wat van gezegd.
oud beestje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 15:57

Re: roetfilter



Bericht door oud beestje »

Hallo,
Ik heb een ducato van 1998 met een katalysator origineel van fabrikant ingebouwd.
Deze zit tussen U uitlaat en houd roetdeeltjes tegen door een soort van steen met hele kleine gaatjes om de uitlaatgassen er door te blazen.
Na iedere ?? Aantal kilometers wordt er diesel ingespoten zodat de katalysator warm wordt en alles verbrand en weer zuiver is !
Ik heb die bij mij verwijderd !! Gewoon de uitlaat klein deel demonteren en langs de bovenkant heb ik mijn katalysator open geslepen en met een hamer en beitel het soort steen er uit gekapt. Mooi terug dicht gelast en er weer ondergeveze.
Iets meer pk ( minder weerstand ) en op de technische controle geen enkel verschil !
Of dit bij een camper met computers lukt ??
Naar verhalen zou je beter de turbo horen en een dieper gegrom van de motor ?
Ik hoor het niet !! Kan ook aan mijn oren liegen ? :-B
Ik mag ook niet in Antwerpen of in grootsteden in Duitsland waarom dan al die brol meesleuren ?
De nieuwe generatie auto's worden gewoon verstikt door alles dicht te draaien, en zou het nu zoveel verschil uit maken ?
Dit is al veel jaren te laat ! Maar nu moet alles en mag niks meer.
Groeten Michel.
pwhooftman
Berichten: 1822
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: roetfilter



Bericht door pwhooftman »

Het proces van verbranden van roetdeeltjes (regeneratie) zoals je beschrijft zal bij een ducato van 1998 niet plaatsvinden. In 1998 was euronorm 2 van kracht, en de ducato zal het motormanagement systeem ontberen om elke 200-1000 km het roetfilter schoon te branden. Het zal een 'half-open' roetfilter geweest zijn, wat niet schoongebrand hoeft te worden, maar wat ook minder effectief geweest zal zijn (30% minder roet) dan de moderne filters (90% minder roet). De moderne gesloten filters moeten inderdaad regelmatig schoongebrand worden om niet verstopt te raken, het zogenaamde regeneren. Deze moderne motoren slibben niet dicht door het roetfilter (dat komt door de EGR), al geldt altijd wel: hoe meer ingewikkelde regelingen op een motor, hoe meer er ook kapot kan gaan.

Het is nogal kortzichtig om te roepen 'nu mag niks meer'. Alsof het een kwestie van autorijder pesten is. Denk je eens in dat er de afgelopen tientallen jaren niets aan de emissie eisen was gedaan. Dan had ons hele land er uitgezien als New Delhi, en hadden we de hele dag lekker asbest van de koppelingsplaten en remblokken kunnen opsnuiven.
Wellicht is het hypocriet dat ik gewoon doortuf met mijn auto's, maar dit zijn zaken die je m.i. als overheid moet afdwingen.

Je moet voor de grap eens 'Pakistani Truck' op Youtube opzoeken. Daar reviseren ze accu's door ze op straat leeg te gieten, open te maken, en met de blote handen de loden platen te vervangen door nieuwe. Dan hebben wij de afgelopen jaren toch veel geleerd over milieuvervuiling...
.
61000_119505_5YnbmZ.jpg
61000_119505_5YnbmZ.jpg (47.03 KiB) 509 keer bekeken
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Wel of niet een roetfilter?



Bericht door mMario »

HJS roetfilters. City filter

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie