Welke lader voor iManager?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
tjepkedevries
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 13 nov 2019, 22:29

Welke lader voor iManager?



Bericht door tjepkedevries »

Hallo,
Ik heb een 'NDS Imanager' aangeschaft en wil deze gebruiken in het volgende syteem.
-2 zonnepanelen van elk 100Wp met regelaar Victron MPPT 75/15
-2 huishoudaccus - 1 Gel accu 80Ah - 1 semi-tractie van 105 Ah.
- Huidige lader: Calira lader EVS 16/12 met een laadstroom van maximaal 12Ampere  (120Ah ).
Ik denk dat deze lader te licht zal zijn op het moment dat de 'Imanager' beide accu's tegelijk gaat laden dus overweeg ik een extra lader aan te schaffen voor het geval er een 230 volt aansluiting aanwezig is. Deze zou dan een vermogen moeten hebben van voldoende capaciteit, bijv. 20 of 25Ampère. (10% van totale accu vermogen). Van de Calira ontkoppel ik dan het laadgedeelte.

Nu mijn vraag:
Omdat de 'Imanager' voor zover ik begrijp zelf over een intelligente laadcurve beschikt, is het dan toch nodig dat ook de 230V lader over een bepaalde laadcurve beschikt, of kan ik volstaan met een eenvoudig type met voldoende vermogen. In de diverse beschrijvingen vind ik eigenlijk alleen informatie over het aansluiten van een (mppt) zonnelader.
Tjepke de Vries
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Welke lader voor Imanager



Bericht door veetee »

Je moet ook wat andere omstandigheden meenemen in die beslissing, zoals je verwachte dagelijkse verbruik, aantal uren rijden (laden per dynamo), reisdoel/tijd van het jaar (verwachte opbrengst zonnepanelenj.
Het kan best zijn dat je geen extra lader nodig hebt, en je met rijden en de zon de accu’s vol houdt, eventueel incidenteel gebruik van de huidige lader kan dan voldoende zijn (duurt dan misschien wat langer, maar dat maakt dan toch niet uit als je een nachtje aan de paal hangt).
Een energiebalans maken dus, inzicht in je verbruik, en wat er met rijden/zon/230-lader binnenkomt.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke lader voor Imanager?



Bericht door 't Busje »

Je moet je eerder zorgen maken over het feit dat een gel-accu een andere laadkarakteristiek nodig heeft dan een natte accu. Dat krijg je met één acculader niet makkelijk voor elkaar. Een acculader met weinig vermogen doet er lang over, maar kwaad kan dat niet. Een te hoog vermogen van je acculader is niet goed voor je accu's.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Welke lader voor Imanager?



Bericht door Atoz »

Verkeerde volgorde ....

Eerst lid worden van camperforum.nl
Dan heel veel lezen
Vragen stellen, wijzer worden
Dan pas aankopen

Nu ja, wat gebeurd is gebeurd, deden we ook wel eens.

Twee verschillende accutype's met elk een andere laadspanning, kan die i-manager dat?
Lees dus handleiding
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke lader voor Imanager?



Bericht door 't Busje »

Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Welke lader voor Imanager?



Bericht door Janpinz »

Dat is nou juist de kracht van dat ding!
Twee totaal verschillende accu’s aansluiten.
Allebei definiëren in de software, en gaan...
Idd: zoek en lees (!) eerst de gebruiksaanwijzing, het staat er allemaal in.
Of neem contact op met NDS, die leggen het je haarfijn uit!
Gebruikersavatar
Willem 310
Berichten: 237
Lid geworden op: wo 10 nov 2010, 16:59

Re: Welke lader voor Imanager?



Bericht door Willem 310 »

Citaat uit mijn eerdere post:
Werking zoals ik geconstateerd heb:
Bij stroomgebruik uit de accu's kijkt de manager naar de accu die het meest geladen is en koppelt die aan,
als de spanning daalt in die accu schakelt hij over naar de andere accu, zo houd hij de ontladingen een beetje gelijk in beide accu's.
Als er grote verbruikers zoals omvormers aangezet worden schakelt hij beide accu's parallel.
Bij het laden schakelt hij de accu's parallel en verdeeld de stroom van de lader over beide accu's tot de accu's 80% vol zijn, dan schakelt hij 1 accu af en laad de andere tot 100% om vervolgens de 1e accu te laden tot 100%.
Mocht er 1 accu bij het begin van het laden duidelijk minder zijn als de andere gaat alle laadstroom eerst naar de leegste accu totdat deze weer op niveau van de ander is en dan gaat het laden weer gelijk op.
Ook de SOC, spanning en laad en ontlaad stromen worden zeer nauwkeurig weer gegeven (nagemeten).

Heb 2 AGM 1 accu's van victron er op aangesloten, via een 30 A lader, als er dus 1 accu duidelijk minder is gaat eerst de volle 30 A naar die accu en vervolgens als ze weer een beetje gelijk zijn 15 A naar beide accu's ( op display gecontroleerd en nagemeten.)
Ik denk zelf dat de lader het laadvoltage bepaald en niet de imanager, het instellen van de verschillende accu's op de imanager heeft volgens mij alleen te maken met de uitlezing en niet dat er een ander laadprogramma door de imanager bepaald wordt, dit doet naar mijn inziens alleen de lader.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Welke lader voor iManager?



Bericht door 't Busje »

Op grond van de gebruiksaanwijzing, die aangeeft dat je elke aangesloten accu afzonderlijk het type moet invoeren, zou je verwachten dat de I-Manager iets (maar wat?) met het laadproces doet.
Naar mijn ervaring met een NDS zonnepaneelregelaar komt het gedrag van het apparaat in de praktijk niet helemaal overeen met de beschrijving in de gebruiksaanwijzing. Of dat bij de I-Manager ook zo is, weet ik niet. Het kan misschien ook liggen aan een niet-optimale vertaling van de gebruiksaanwijzing uit het Italiaans.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
tjepkedevries
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 13 nov 2019, 22:29

Re: Welke lader voor iManager?



Bericht door tjepkedevries »

Hallo,
bedankt voor de verschillende reacties. Ook voor de wat minder ter zake doende of van degenen die blijkbaar wel reageren maar het apparaat blijkbaar niet kennen.(bijvoorbeeld dat je verschillende type's accu's niet door elkaar kunt gebruiken. Dat is nu precies wat dit apparaat zo uniek maakt.Bedankt heer Janpinz)
Overigens heb ik de Imanager pas aangeschaft na grondige oriëntatie, m.n op dit camperforum, (ook zonder registratie kun je alles lezen), maar ook op Duitse en Franse fora. Op grond daarvan pas besloten tot aanschaf. De vraag die echter bleef hangen is, of er speciale eisen worden gesteld aan de 230V acculader. Daarover wordt in de diverse beschrijvingen en handleiding niks gezegd. Vandaar mijn vraag op dit forum.
De beschrijving van Willem 310 lijkt mij het meest accuraat. (...Ik denk zelf dat de lader het laadvoltage bepaald en niet de imanager...)
Ergens anders ben ik de opmerking tegen gekomen dat de Imanager niet de spanning omhoog kan brengen, maar wel kan doen zakken, bijv. om met een lader voor Gel accu's toch een loodzuur accu te kunnen laden. Mag hopen dat dit klopt.
Tenslotte, in de Nederlandse handleiding staan nog wel wat vertaalfouten (bijv. dat de service accu's geheel ontladen!? moeten zijn voordat de startaccu geladen zal worden). Andere zijn misschien wat minder makkelijk te herkennen, goed opletten dus.
Tjepke de Vries
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Welke lader voor iManager?



Bericht door jurgenc »

Overweeg ook sterk om deze imanager aan te schaffen. Staat in ieder geval op mijn shortlist. Zal je eeuwig dankbaar zijn ;-) als je laat weten hoe het toestel je bevalt als je het een tijdje hebt gebruikt.
H20
tjepkedevries
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 13 nov 2019, 22:29

Re: Welke lader voor iManager?



Bericht door tjepkedevries »

Hallo Jurgenc,
Heb op dit moment alles provisorisch aangesloten en begin een indruk te krijgen van de werking. Ga nu kijken waar ik de Imanager het beste kan plaatsen en welke kabels en zekeringen ik moet aanschaffen om het netjes en veilig aan te leggen.

Alvast een tip.
Ik heb gezien dat er blijkbaar een nieuwere versie is waar extra batterijgegevens op het display getoont worden. Ik weet niet of ik hier het bedrijf mag noemen waar ik de betreffende afbeelding gezien heb, maar kijk maar eens websites van de bekendere campertechniek bedrijven.


imanager nieuw.jpg
Mijn versie
imanager nieuw.jpg (26.21 KiB) 770 keer bekeken

imanager nieuw - kopie.jpg
Nieuwere versie
imanager nieuw - kopie.jpg (27.23 KiB) 770 keer bekeken
CasaGarage
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 17 nov 2019, 15:58

Re: Welke lader voor iManager?



Bericht door CasaGarage »

Voor de montage heb ik wel een tip.
Als het ding tussen de accu’s schakelt, en dat gebeurd best vaak, zijn duidelijk twee kliks te horen.
En m.n. als de zon gaat schijnen smorgens vroeg... 😱
Montage Liefst dicht bij de accu’s, natuurlijk. Wat bij ons resulteerde aan díe wand, waar 50 cm hoger mijn hoofd naast ligt :bang: Wist ik veel...ja, nú, onderweg voor langere tijd, nú weet ik het!
Nu wil ik iets proberen met dempers ertussen, of ergens anders plaatsen, en als ik niet gestoord wil worden,
Schakel ik naar “handmatig” bij het slapen gaan, en weer op “auto” als ik wakker ben.

En wat betreft de getallen in die nieuwe versie: in de auto stand komt een dergelijke situatie niet voor, want bij +2,5 A zou er al lang naar accu 1 geschakeld zijn..
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Welke lader voor iManager?



Bericht door jurgenc »

Enkele maanden later.
Ben ik juist als ik veronderstel dat de laatste foto, deze van die "nieuwe" imanager, van de NDS 3link is die bij de 3lion batterij hoort. Dus batterij 1 zou in dit geval de autobatterij zijn. En dat dzez dus niet dient om 2 hh batterijen te koppelen of samen te gebruiken.
Iemand enig idee?
H20
Janpinz
Berichten: 2012
Lid geworden op: zo 10 jun 2018, 10:00
Locatie: Mar de Pulpí, E

Re: Welke lader voor iManager?



Bericht door Janpinz »

Ja, enig idee heb ik wel..
Startaccu is die kleine bovenaan. Wordt alleen geladen als het niveau daar aanleiding toe geeft, én als hij is aangesloten! En met max 4A. Ik heb hiervoor een aparte draad getrokken, maar komt zelden in werking.
Voordeel is wel, dat je de status in de gaten kunt houden.
Met dit apparaat voel ik ook geen enkele behoefte, om er ook nog een bmv aan toe te voegen.

Accu 1 en 2 betreffen normaal gesproken de hh accu(‘s). 1 accu of 2 stuks maakt niet uit.

Maar volgens mij, sluit je nooit de startaccu aan op de terminals, bedoeld voor de hh-accu(‘s)!
Ps
Om bij de vraag te blijven..de soort accu’s bepalen het type lader, de imanager is een hulpmiddel.
Plaats reactie