drie afvoerslangetjes onder chassis

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
solange
Berichten: 59
Lid geworden op: za 14 apr 2018, 21:19

drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door solange »

Hallo,
Ik heb vorige week onze camper 'winterklaar' gemaakt en al het water laten weglopen, kranen opengezet, boiler ook laten leeglopen enz...Aangezien dit onze eerste keer was heb ik daarvoor heel veel opgezocht op internet en dan ben ik wel eens horrorverhalen tegengekomen van kapotte leidingen en boilers die stuk gaan enz enz...
Vandaar hier een aantal vraagjes aan kenners :-)
1. Onder onze camper heb ik drie afloopslangetjes gezien...De eerste met zwarte dop is voor de zuiver-watertank te laten leeglopen. Het tweede is, als je de hendel op minimum waterstand opzet, dan loopt daar het water uit als de tank te vol zit...maar waarvoor is dat derde slangetje ? Foto bijgevoegd !
2. We willen volgend weekend toch nog naar een zone waar de temperatuur onder de 7 graden zit. Dat wil zeggen dat normaal gezien onze vriesbeveiliging van de boiler het water gaat laten lopen. Als we stilstaan kunnen we stoken maar onderweg hebben we gewoon de chauffage van de cabine. Gaat het water dan onderweg uit de boiler lopen als het aan de achterzijde van de camper minder dan 7 graden is ? Of is daar een oplossing voor ?
3. Wij hebben in de zomer onze boiler niet gebruikt (koud water was ok voor ons). Wat is echter de ideale temperatuur om hem nu in de winter op te zetten ? En kan dat zonder gevaar voor de extreme verschillen met buitentemperatuur ?
Alvast bedankt en groeten !
Solange
Bijlagen
slangetjes.jpg
drie afloopslangetjes onder chausson
slangetjes.jpg (94.59 KiB) 608 keer bekeken
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door camilo »

Boiler? Leidingen? Mijn Hymer heeft maar liefst vier slangetjes: verswater, boiler, leidingsysteem, overloop/ontluchting verswater.
Gebruikersavatar
Patrick1307
Berichten: 118
Lid geworden op: za 21 mar 2015, 15:29

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door Patrick1307 »

Ontluchting voor je vuilwatertank misschien.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door Cee Pee »

Vorstbeveiliging
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
solange
Berichten: 59
Lid geworden op: za 14 apr 2018, 21:19

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door solange »

vorstbeveiliging zit denk ik helemaal achteraan, onder de boiler...
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door Cee Pee »

..........Als we stilstaan kunnen we stoken maar onderweg hebben we gewoon de chauffage van de cabine. Gaat het water dan onderweg uit de boiler lopen als het aan de achterzijde van de camper minder dan 7 graden is ?.........
Als je rijdt kun je toch ook gewoon stoken, daar is hij voor gemaakt hoor.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
solange
Berichten: 59
Lid geworden op: za 14 apr 2018, 21:19

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door solange »

ah ok. . . Bedankt voor de tip !
groetjes,
solange
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door isoplus »

Onderweg gaat de motorkachelwarmte toch de cabine in, dan hoef je niet extra te stoken met de gaskachel.
Als je voor vertrek de boiler opwarmt tot 40 graden dan gaat echt de vorstbeveiliging er niet uit, mits de boiler in je leefruimte opgesteld is en dat is meestal zo.
Moet je ergens heel lang parkeren dan zet je de gaskachel aan op een laag pitje, meestal zit de vorstbeveiliging in de buurt van de gaskachel en zal die niet aanspreken als de temperatuur 7+ is.
solange
Berichten: 59
Lid geworden op: za 14 apr 2018, 21:19

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door solange »

heel erg bedankt voor deze uitleg !
groetjes,
solange
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door Cee Pee »

De motorkachel is ontworpen voor de cabine die krijgt de hele camper niet warm lijkt mij, of je zit peentjes te zweten voorin en achterin is het nog fris.
de Ducato voor personenvervoer heeft niet voor niets ook achterin luchtuitblaas mondjes
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door isoplus »

Ja , bij de meeste modernere campers is het Fiatsysteem gewoon gekoppeld met het systeem van de Trumaverwarming .
Bij onze vorige Hymer van 2007 bleef de hele camper en dubbele bodem zo prima warm.
Bij ons nieuwe busje is het al helemaal geen probleem, daar zet ik bij lang parkeren de Truma op 10 graden en blijft de vorstbeveiliging keurig dicht.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door jansloos »

Bij onze Vito komen er ook twee slangen in de overlooppot uit.
Dat zijn overloopslangen. Een uit de schoonwater- en de ander uit de grijswatertank.

Zijn bovenin de tanken geplaatst.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
solange
Berichten: 59
Lid geworden op: za 14 apr 2018, 21:19

Re: drie afvoerslangetjes onder chassis



Bericht door solange »

ja, zou inderdaad de grijswatertank kunnen zijn.

Bedankt nog voor alle andere tips en uitleg !
Groetjes,
Solange
Plaats reactie