Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Christiaan1968
Berichten: 98
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 19:32

Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Christiaan1968 »

Hallo
We zijn sinds 2 november eigenaar van onze eerste camper een hymer 644.
Mijn vraag is kan iemand mij bijpraten over de 12 en 220 v voorziening?
Ik heb al begrepen dat er rechts voorin een stroomblok zit met zekeringen.
Maar als ik bijv een 220v tv en laptop onderweg wil gebruiken moet ik dan nog een losse omvormer aanschaffen of zit er al een voorziening in de hymer, er hangt nl al een tv in.
Hoop dat iemand mij kan uitleggen hoe het werkt.

Gr
Christiaan
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Uitleg stroomvoorziening hymer 644



Bericht door Bas vd laar »

Je zult een omvormer moeten hebben.
Misschien zit hij ergens ingebouwd, misschien is hij er uit. Even kijken dus.
Of de vorige eigenaar bellen
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Uitleg stroomvoorziening hymer 644



Bericht door 't Busje »

Er zijn TV's die rechtstreeks op 12 volt werken en er zijn laptopvoedingen die op 12 volt werken. Je hebt dus niet persé een omvormer nodig.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Uitleg stroomvoorziening hymer 644



Bericht door isoplus »

In een Hymer zit al een 12 volt voorziening voor de tv.
Je vragen kan je zelf het makkelijkst beantwoorden, zet het boordpaneel aan en controleer de stopcontacten.
Als je geen omvormer hebt zijn de 220 contactdozen spanningsloos, in een Hymer zit standaard meestal geen omvormer 12/220 volt.
Dat heeft ook een reden immers je accucapaciteit moet voldoende zijn en je hebt dan meestal zonnepanelen op het dak.
Vraag het de verkoper of de vorige eigenaar, hier moeten wij er maar een beetje naar gissen.
Hoe ouder de camper hoe meer er meestal aan gerommeld is dus...
Gebruikersavatar
winor
Berichten: 279
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 13:54
Locatie: leeuwarden

Re: Uitleg stroomvoorziening hymer 644



Bericht door winor »

Standaard is de 644 niet voorzien van een omvormer van 12/230v
voor je tv die meestal een voeding heeft van 12v moet deze aanwezig zijn in de 644
als je tv alleen geschikt is voor 230v zul je aan de paal moeten staan of een omvormer gebruiken
met een voldoende accu capaciteit
Het is niet met zekerheid te zeggen als je je hoofdschakelaar aan zet en je stopcontacten gaat controleren en daar geen spanning hebt dat er geen omvormer aanwezig is mogelijk moet deze dan handmatig nog ingeschakeld worden
voor je laptop kun je via de 12v een step up gebruiken al naar gelang wat voor voeding de laptop nodig heeft
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Uitleg stroomvoorziening hymer 644



Bericht door Cee Pee »

Weer typisch een geval van iets kopen maar helemaal niet weten wat je nu eigenlijk koopt.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Christiaan1968
Berichten: 98
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 19:32

Re: Uitleg stroomvoorziening hymer 644



Bericht door Christiaan1968 »

Bedankt voor de reacties ga ermee aan de slag
Christiaan1968
Berichten: 98
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 19:32

Re: Uitleg stroomvoorziening hymer 644



Bericht door Christiaan1968 »

Cee Pee schreef:
do 07 nov 2019, 10:47
Weer typisch een geval van iets kopen maar helemaal niet weten wat je nu eigenlijk koopt.
Heb de camper bij een handelaar gekocht en die heeft mij een beknopte uitleg gegeven en dan kom je thuis en ga je dingen tegenkomen zo'n man kan ook niet alles weten.
En wou je persoonlijk bedanken voor je geweldige bijdrage :clap:
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1728
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Uitleg stroomvoorziening hymer 644



Bericht door Sandor Gora »

Christiaan1968 schreef:
do 07 nov 2019, 12:01
kom je thuis en ga je dingen tegenkomen
En dat blijft zo, hoor Christiaan. Thuis én onderweg... Ik heb afgelopen reis nog kastjes gedemonteerd op zoek naar de defecte stroomkabel van de TV. En haast elke reis kom ik wel thuis met verbeterpuntjes.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Uitleg stroomvoorziening hymer 644



Bericht door Aloys »

Cee Pee schreef:
do 07 nov 2019, 10:47
Weer typisch een geval van iets kopen maar helemaal niet weten wat je nu eigenlijk koopt.
Wat ons allemaal overkwam, toen we onze eerste camper kochten. De meesten weten niet
eens wat een omvormer is, of een EBL of scheidingsrelais.

Christiaan is gelukkig niet zo gauw op zijn tenen getrapt! :thumbup:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Cee Pee »

Jullie hebben gelijk, het was geen gepaste opmerking, zeker niet bij iemand die net zijn eerste camper heeft gekocht en ook pas kort lid is op het forum.
Sorry.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Bas vd laar »

:thumbup: Netjes van je
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5663
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Camperic »

:thumbup:
Dit vind ik inderdaad een logische vraag van een nieuwe camperaar.
Schroom niet om een volgende te stellen!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1084
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Don Esteban »

Christiaan, onderstaand wat info voor een beginner:
De standaard stroomvoorziening in de meeste campers is 12 volt. Verlichting, ledlampjes, waterkranen, radio, TV, enz. Je kan het allemaal gebruiken ook als je niet op een camping of campingplaats aan de paal (220 volt) staat. Wil je toch over 220 volt beschikken heb je dus een omvormer nodig. Zo'n ding zit er standaard niét in. Vraag is: hoeveel watt moet hij leveren? Gaat het alleen om het opladen van een laptopje, smartphone of misschien je electrische tandenborstel? Dan is een lichte omvormer voldoende. Ik heb er een van 350 watt. Een licht dingetje dus. Voor 9 tientjes heb je er tegenwoordig al een van 600 watt en de zware jongens van 1500 en meer wat kosten een paar honderd euro.

Echter!! Zo'n omvormer krijgt zijn stroom dus van de huishoudaccu en hoe meer 220 volt jij gaat gebruiken, des te sneller de huishoudaccu leeg raakt. De huishoudaccu laadt je weer op tijdens het rijden, of met 220 volt stroom óf met een zonnepaneel. De camperaars die veel in het vrije staan weten beter dan ik hoeveel dagen je vrij kan staan voordat je met een lege accu staat. Wijzelf staan veelal 'aan de paal' maar zouden het 1 a 2 dagen kunnen uithouden zonder 220 volt aansluiting. Misschien wel 3 dagen maar dat proberen we liever niet uit. Zonder 220 volt werkt onze koffie zetter niet, zo ook de kook-inductieplaat niet en de e-bike-accu's verlangen ook een 220 voltpunt. En zonder elektrisch kacheltje zouden we op gas moeten stoken. En met de verwarming op gas is de fles in no time leeg. Als de koelkast niet op 220 staat, staat hij ook op gas. Dus niet op 12 volt (tenzij je aan het rijden bent) want bij stilstand trekt de koelkast al snel de accu leeg. Ook een aandachtspunt!

Ik weet niet hoe handig je bent met Google maar alle informatie over omvormers en meer vind je met de juiste trefwoorden terug via Google.
Uit welk jaar is je Hymer 644?
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Plaats reactie