Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Arie55 »

Beste Christiaan, ik weet niet in hoeverre je technisch bent onderlegd, de 12V en 220V voorziening zijn gescheidde systemen. Enige waar die twee samen komen is in de EBL99 (controleer dit, kan ook een ander type aanduiding hebben). Dat is een blauw kastje waar de 220V heen gaat.
De EBL99 is een centraal punt. Het verbind bij lopende motor woon- en startaccu en kan daardoor ook de koelkast voeden met 12V. Bij stilstaande motor zijn de twee verbroken.

Huiswerk:
Zoek in de gebruiksaanwijzing het schema op van de EBL99 -> hier vind je een aantal verbindingen die naar verscheidene onderdelen gaan: koelkast, tv, pomp, paneel met schakelaars en meters e.d.
Zoek uit welke zekering waarvoor dient, maak aantekeningen
Zoek uit waar de 220V binnenkomt en waar de draden heen gaan/hoe ze lopen (doe dit wel spanningsloos, dus geen 'walstroom')

Meer in detail:
Je vind hier en daar in kastjes (hangkast, keukenkast) een verdeelblok. Waar dient deze voor en waar komen en gaan de draden heen.
Wat betekenen de kleurstellingen blauwe- en bruine draden (hoop niet voor je dat de kleur onderweg verschieten van kleur -> prutser bezig geweest)
Maak voor jezelf heel veel technische foto's

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Christiaan1968
Berichten: 95
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 19:32

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Christiaan1968 »

Cee Pee schreef:
do 07 nov 2019, 13:38
Jullie hebben gelijk, het was geen gepaste opmerking, zeker niet bij iemand die net zijn eerste camper heeft gekocht en ook pas kort lid is op het forum.
Sorry.
netjes van je :clap:
Christiaan1968
Berichten: 95
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 19:32

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Christiaan1968 »

Don Esteban schreef:
do 07 nov 2019, 13:48
Christiaan, onderstaand wat info voor een beginner:
De standaard stroomvoorziening in de meeste campers is 12 volt. Verlichting, ledlampjes, waterkranen, radio, TV, enz. Je kan het allemaal gebruiken ook als je niet op een camping of campingplaats aan de paal (220 volt) staat. Wil je toch over 220 volt beschikken heb je dus een omvormer nodig. Zo'n ding zit er standaard niét in. Vraag is: hoeveel watt moet hij leveren? Gaat het alleen om het opladen van een laptopje, smartphone of misschien je electrische tandenborstel? Dan is een lichte omvormer voldoende. Ik heb er een van 350 watt. Een licht dingetje dus. Voor 9 tientjes heb je er tegenwoordig al een van 600 watt en de zware jongens van 1500 en meer wat kosten een paar honderd euro.

Echter!! Zo'n omvormer krijgt zijn stroom dus van de huishoudaccu en hoe meer 220 volt jij gaat gebruiken, des te sneller de huishoudaccu leeg raakt. De huishoudaccu laadt je weer op tijdens het rijden, of met 220 volt stroom óf met een zonnepaneel. De camperaars die veel in het vrije staan weten beter dan ik hoeveel dagen je vrij kan staan voordat je met een lege accu staat. Wijzelf staan veelal 'aan de paal' maar zouden het 1 a 2 dagen kunnen uithouden zonder 220 volt aansluiting. Misschien wel 3 dagen maar dat proberen we liever niet uit. Zonder 220 volt werkt onze koffie zetter niet, zo ook de kook-inductieplaat niet en de e-bike-accu's verlangen ook een 220 voltpunt. En zonder elektrisch kacheltje zouden we op gas moeten stoken. En met de verwarming op gas is de fles in no time leeg. Als de koelkast niet op 220 staat, staat hij ook op gas. Dus niet op 12 volt (tenzij je aan het rijden bent) want bij stilstand trekt de koelkast al snel de accu leeg. Ook een aandachtspunt!

Ik weet niet hoe handig je bent met Google maar alle informatie over omvormers en meer vind je met de juiste trefwoorden terug via Google.
Uit welk jaar is je Hymer 644?
ok duidelijk verhaal dan zou ik dus een lichte omvormer nodig hebben want gaat alleen om een tandenborstel en laptop :-B
de hymer is van 1995
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door veetee »

Dan wel een zuivere sinus omvormer, anders gaat de boel stuk.
Maar alleen voor laptop en tandenborstel zou ik geen omvormer nemen, die kun je ook op 12V adapters laten werken.
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door 't Busje »

Wij hebben Oral-B tandenborstels met AA-batterijen speciaal voor in de camper. Je doet minstens een maand met de batterijen.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Christiaan1968
Berichten: 95
Lid geworden op: za 10 aug 2019, 19:32

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Christiaan1968 »

Arie55 schreef:
do 07 nov 2019, 14:09
Beste Christiaan, ik weet niet in hoeverre je technisch bent onderlegd, de 12V en 220V voorziening zijn gescheidde systemen. Enige waar die twee samen komen is in de EBL99 (controleer dit, kan ook een ander type aanduiding hebben). Dat is een blauw kastje waar de 220V heen gaat.
De EBL99 is een centraal punt. Het verbind bij lopende motor woon- en startaccu en kan daardoor ook de koelkast voeden met 12V. Bij stilstaande motor zijn de twee verbroken.

Huiswerk:
Zoek in de gebruiksaanwijzing het schema op van de EBL99 -> hier vind je een aantal verbindingen die naar verscheidene onderdelen gaan: koelkast, tv, pomp, paneel met schakelaars en meters e.d.
Zoek uit welke zekering waarvoor dient, maak aantekeningen
Zoek uit waar de 220V binnenkomt en waar de draden heen gaan/hoe ze lopen (doe dit wel spanningsloos, dus geen 'walstroom')

Meer in detail:
Je vind hier en daar in kastjes (hangkast, keukenkast) een verdeelblok. Waar dient deze voor en waar komen en gaan de draden heen.
Wat betekenen de kleurstellingen blauwe- en bruine draden (hoop niet voor je dat de kleur onderweg verschieten van kleur -> prutser bezig geweest)
Maak voor jezelf heel veel technische foto's

Arie
Bedankt voor de reactie en ga van het weekend op onderzoek uit, ja de gebruiksaanwijzing is er helaas niet meer bij maar geb wel 1 van een y584 gevonden en die lijkt er heel veel op dus die ga ik van het weekend is even doorspitten
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Don Esteban »

Mede vanwege waarschuwingen over gemodificeerde sinus omvormers en zuivere sinus omvormers in deze draad ben ik eens gaan googelen en kwam deze pagina tegen:
https://omvormer-12v-230v.orienteer.nl/ ... r-verschil
Je leest er in jip-en-janneke-taal een uitstekende uitleg over de verschillen tussen gemodificeerde en zuivere sinus omvormers. Tevens een lijst met items die je wel of niet op de gemodificeerde omvormers kan aansluiten.
Christiaan, aangezien jij waarschijnlijk nog een omvormer moet kopen en gebruik maakt van een elektrische tandenborstel lijkt me de keuze erg gemakkelijk.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door TestCase »

Grappig die uitleg maar ver van de realiteit van verschillen tussen de twee typen omvormers. Het verschil is nl. niet alleen een filter.
Ook las ik dat gemod. sinus omvormer voor laptop mogelijk wel werkt maar voor e-bike zeker niet? Zit technisch geen verschil in deze laders volgens mij.
Maar een waarschuwing voor het gebruik van gemodificeerde sinus omvormers is altijd op zijn plaats.

//Kees.

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door awaza »

Ik ben nog geen enkel apparaat tegengekomen, dat niet goed werkt op mijn gemod. sinus omvormer.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Cee Pee »

Er zijn er toch al verschillende genoemd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Hymscanhuub
Berichten: 45
Lid geworden op: wo 15 nov 2006, 22:28
Locatie: Nijmegen

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door Hymscanhuub »

Ik ga een omvormer monteren waar al een omschakelrelai in zit en een acculader.
Moet ik nu de acculader die in de ELB zit uitschakelen of kan die aangesloten blijven.
DonCamillo
Berichten: 157
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 9:41
Locatie: Epe

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door DonCamillo »

Ook voor de Oral B is er een 12V lader, kost bij Aliexpress een paar euro. Voor de laptop is die er ook en voor de e-bike ook, maar daar zul je waarschijnlijk wel even naar moeten zoeken.
Je moet jezelf dus afvragen of je meerdere aparte laders wilt kopen, of dat je een omvormer koopt waar alles op kan. Wij hebben het eerste gedaan en daar nog geen spijt van, maar dat hoeft voor jou niet te gelden.
AndreO
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 22:11

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door AndreO »

Ik weet niet of dit de juiste is, maar misschien heb je er iets aan. Voor mijn C644 uit 1995 klopt hij aardig, ook hier is een extra 1100W omvormer geplaatst voor onderweg, deze staat uiteraard niet in het schema.

Groet,
Andre
Schema Hymermobil C 644.JPG
Schema Hymermobil C 644.JPG (123.92 KiB) 1683 keer bekeken
Fiat Ducato 290L - Hymer/zelfbouw
Citroen Jumper 230 - Hymer C644
Gebruikersavatar
froos
Berichten: 130
Lid geworden op: wo 19 aug 2009, 18:38

Re: Uitleg stroomvoorziening Hymer 644?



Bericht door froos »

Hier nog het schema van een Hymer B544 uit 1991

Afbeelding
Plaats reactie