Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 14 okt 2010, 14:06
Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
Hallo camperaars,
Mijn koppakking begint te lekken (olie in het koelwatertankje) en wil hem deze winter op mijn klussenlijstje zetten. Zelf doen dus.
Camper is uit 2004.
Motor heeft 175.000 km gelopen, is rookvrij en verbruikt geen olie. Graag julli advies over onderstaande zaken;
---Ik overweeg om de kop te laten reviseren voordat hij er terug op gaat.
---Oude injectoren er weer terug op?
---Ik overweeg om de zuigers te laten voor wat ze zijn omdat ik geen olieverbruik heb.
---Ik ga natuurlijk wel nieuwe tandriem monteren. Dan kan ik er weer even tegen.
Ben benieuwd wat jullie ideeen zijn daarover. Ik weet niet hoeveel kilometer een JTD mee gaat.
Verder sta ik open voor tips.
Charles
Mijn koppakking begint te lekken (olie in het koelwatertankje) en wil hem deze winter op mijn klussenlijstje zetten. Zelf doen dus.
Camper is uit 2004.
Motor heeft 175.000 km gelopen, is rookvrij en verbruikt geen olie. Graag julli advies over onderstaande zaken;
---Ik overweeg om de kop te laten reviseren voordat hij er terug op gaat.
---Oude injectoren er weer terug op?
---Ik overweeg om de zuigers te laten voor wat ze zijn omdat ik geen olieverbruik heb.
---Ik ga natuurlijk wel nieuwe tandriem monteren. Dan kan ik er weer even tegen.
Ben benieuwd wat jullie ideeen zijn daarover. Ik weet niet hoeveel kilometer een JTD mee gaat.
Verder sta ik open voor tips.
Charles
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
minimaal kop laten vlakken, injectoren laten testen, gloeistiften in ieder geval demonteren en bij gebleken goed, met wat kopervet weer monteren, kop is nu toch los
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
Heb je een idee wat de oorzaak is van de lekke koppakking? Een koppakking gaat zelden gewoon zomaar lek en bouwjaar en kilometerstand is niet echt oud en veel dus vraag ik me dan af waarom? Te warm geweest? Is dat verholpen? Het is zonde al na het vervangen van de koppakking het weer mis gaat.
Gr. Aad
Gr. Aad
-
- Berichten: 1807
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
Heeft de 2.8JTD toevallig een oliekoeler waar ook het koelwater doorheen gaat? Dan lijkt me dat de eerste verdachte.
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
De 2,8 heeft inderdaad een oliekoeler waar koelvloeistof door loopt ze gaan niet snel kapot maar is niet onmogelijk
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn H9436 met Tapatalk
- Bas vd laar
- Berichten: 6228
- Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
- Locatie: Prachtig Brabant
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
Koppakking gaat ook niet vaak stuk, ik zou met het simpelste beginnen.
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
Die oliekoeler kan ook flink aan de prijs zijn. Je zou de koelwaterslangen van de koeler los kunnen halen en doorverbinden.
Koelsysteem spoelen en ontvetten. daarna opnieuw vullen en kijken of er weer olie in komt.
dan weet je zeker of het de koppakking is of de koeler.
Koelsysteem spoelen en ontvetten. daarna opnieuw vullen en kijken of er weer olie in komt.
dan weet je zeker of het de koppakking is of de koeler.
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
Kop zou ik niet direct reviseren kijk eerst hoe die eruit ziet.
klepsteelrubbers zou ik wel ff doen.
klepsteelrubbers zou ik wel ff doen.
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
Wat betreft olieverbruik; niet de zuigers maar de klepsteel keerringen zorgen voor de meeste olieverbruik. Die keerringen worden hard na verloop van tijd en dichten dan niet meer af waardoor er olie langs de klepstelen in de verbrandingsruimtes komt.
Als je wilt weten hoe het met de zuigers is moet je kijken of er carterdruk is. Dat doe je door bij warme draaiende motor de olie vuldop weg te nemen en dan wat gas te geven. Komt er dan een flinke walm uit heb je carterdruk en is het tijd voor een revisie. Let wel, een beetje oliedamp is normaal maar het mag geen wolk zijn.
Als je wilt weten hoe het met de zuigers is moet je kijken of er carterdruk is. Dat doe je door bij warme draaiende motor de olie vuldop weg te nemen en dan wat gas te geven. Komt er dan een flinke walm uit heb je carterdruk en is het tijd voor een revisie. Let wel, een beetje oliedamp is normaal maar het mag geen wolk zijn.
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
Wat betreft olie verbruik ...... waar staat nou dat de motor olie verbruikt ??
Volgens mij staat er dat de motor GEEN olie verbruikt
Voor de rest olie koeler gewoon even er af halen en controleren of deze inwendig lekt
Volgens mij staat er dat de motor GEEN olie verbruikt
Voor de rest olie koeler gewoon even er af halen en controleren of deze inwendig lekt
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
Het kan nooit kwaad om te controleren of de motor wel of geen carterdruk heeft. Was bedoelt als informatie, niks meer en niks minder.
-
- Berichten: 9
- Lid geworden op: do 14 okt 2010, 14:06
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
Allemaal bedankt voor de reacties...
Ik ben er indmiddels achter dat de troep in mijn tankje geen sludge is op oliebasis maar meer lijkt op een kalkhoudende prut.
Ook zat er blauwe koelvloeistof in het systeem. Wellicht G11. Volgens de garage moet er G12 in.
Volgens het instructieboekje moet er Paraflu 11 in......wat dat is weet ik niet. Kom er ook niet achter op internet.
Ga alles goed spoelen met een of ander goedje en er G12 (moet goed zijn....) in doen. Ook ga ik mijn oliekoelertje even afpersen volgens tip van een van jullie.
Groet.
(het is winter dus tijd genoeg.....)
Ik ben er indmiddels achter dat de troep in mijn tankje geen sludge is op oliebasis maar meer lijkt op een kalkhoudende prut.
Ook zat er blauwe koelvloeistof in het systeem. Wellicht G11. Volgens de garage moet er G12 in.
Volgens het instructieboekje moet er Paraflu 11 in......wat dat is weet ik niet. Kom er ook niet achter op internet.
Ga alles goed spoelen met een of ander goedje en er G12 (moet goed zijn....) in doen. Ook ga ik mijn oliekoelertje even afpersen volgens tip van een van jullie.
Groet.
(het is winter dus tijd genoeg.....)
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44
Re: Fiat 2.8JTD koppakking vervangen
paraflu is de officiele fiat koelvloeistof, dus een fiat produkt, maar gewoon vervangbaar door een ander merk geschikte kvscharlesjjdevos schreef: ↑wo 13 nov 2019, 15:44Allemaal bedankt voor de reacties...
Ik ben er indmiddels achter dat de troep in mijn tankje geen sludge is op oliebasis maar meer lijkt op een kalkhoudende prut.
Ook zat er blauwe koelvloeistof in het systeem. Wellicht G11. Volgens de garage moet er G12 in.
Volgens het instructieboekje moet er Paraflu 11 in......wat dat is weet ik niet. Kom er ook niet achter op internet.
Ga alles goed spoelen met een of ander goedje en er G12 (moet goed zijn....) in doen. Ook ga ik mijn oliekoelertje even afpersen volgens tip van een van jullie.
Groet.
(het is winter dus tijd genoeg.....)
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything