Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
LMC2000

Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?

Bericht door LMC2000 » za 02 nov 2019, 18:53

Onze in augustus aangeschafte camper (LMC Liberty 545 '00) bleek na de hitte en de natte periode niet zo droog als gedacht. Sterker nog een hoek van de camper is verrot.

Ten eerste lekte het Tethford toilet water, eigenlijk pies dus. In eerste instantie gedacht dit urinesteen was, het afsluitrubber nagekeken. Helaas bij inspectie bleek er in het service luik reeds schade door de nattigheid ontstaan was. Dit was pas zichtbaar nadat een paneel dat als dubbele voer diende wegnam. Gezien de extra schroeven was dit iets wat voorheen eerder losgehaald was. Daar kwam ik erachter dat er gedurende lange tijd waterschade had.

https://photos.app.goo.gl/xMdr9kWzr76954JH8

Na enig rond pulken met vingers en mijn sleutel zag het er zo uit.

https://photos.app.goo.gl/FgYitDfh5DEeSzUL9

Duidelijk dat de vloer en laten vernieuwd moeten worden. Ik vraag me af hoever ik de bodemplaat en de balken moet losmaken en maak me zorgen over de stevigheid.
Ik hoop dat jullie mij tips willen geven.
Laatst gewijzigd door LMC2000 op zo 03 nov 2019, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Zwerfsteen

Re: Waterschade aan bodem en camper hoek: hoe te herstellen?

Bericht door Zwerfsteen » za 02 nov 2019, 19:31

Oei! dat is niet zo best.
Met de camper van dochterlief en schoonzoon hetzelfde meegemaakt.
Leek het in eerste instantie een kleine plek te zijn, bij verdere inspectie en na verwijderen van onderdelen bleek het erger te zijn dan gedacht.
Natuurlijk zaten we met de handen in het haar en dachten, wat nu?
Zonder enige ervaring zijn we maar begonnen en leerden steeds meer, enkele zaken hebben we uitbesteed.
Het hele verhaal is hier te lezen.
Alles is gelukkig goed gekomen
Succes!
Groet,
Leny en Pieter

Het is met een camper vaak net als met voedsel:
Je realiseert je niet wat er allemaal in zit en voordat je het weet ben je te zwaar.

LMC2000

Bericht door LMC2000 » za 02 nov 2019, 19:56

Zo die van jullie lijkt flink aangepakt te zijn!! Ik zie wel wat aanknopingspunten, maar het vervangen van de latten en de vloerdeel bij de hoeklijst dat stuk lijkt net te ontbreken. Na het door kijken van jouw schade denk ik dat ik dit zelf deze winter ga herstellen. Hopelijk hoeft het interieur niet zo grondig uit elkaar gehaald te worden. Ik hoop dat het beperkt blijft tot de wc ruimte.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 03 nov 2019, 12:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.

Zwerfsteen

Bericht door Zwerfsteen » za 02 nov 2019, 20:06

We hebben de wagen helemaal leeg gemaakt.
Alle binnenwanden, meubels, keuken en koelkast e.d. verwijderd.
Het dak gestut en aangeboden bij een caravan schadebedrijf.
Die hebben het kapotte hout vervangen.
Omdat we zelf het slopen en inbouwen hrbben gedaan, wat het meeste arbeidsintensief was, bleven de kosten beheersbaar.
Achteraf hadden we het houtwerk wellicht ook zelf kunnen doen.
Ik zou zeggen: ga gewoon beginnen.
Groet,
Leny en Pieter

Het is met een camper vaak net als met voedsel:
Je realiseert je niet wat er allemaal in zit en voordat je het weet ben je te zwaar.

pwhooftman

Bericht door pwhooftman » za 02 nov 2019, 21:26

Het is heel moeilijk te zeggen hoe groot het gedeelte is dat is aangetast. In mijn camper was de plek die ontdekte 30 bij 30 cm, maar lag de oorzaak een meter verderop bij de verdeelstukken in de slangen. Kijk dus goed waar de lekkage vandaan komt/kwam. Uiteindelijk heb ik ca 2 vierkante meter vervangen.....
Op de foto's is het moeilijk te zien, de vloer onder het toilet lijkt ook verrot? Dan zal het toilet er uit moeten en waarschijnlijk ook het meubel waar het aan vast staat. Daarna zal je vloerbedekking (vinyl waarschijnlijk) er aan moeten geloven, als je dat er af haalt kun je pas zien hoe ver het verrotten zich heeft verspreid. Hopelijk kun je het deel van de vloer wat vervangen moet worden, beperken tot een compartiment, bijvoorbeeld omdat er een drempel tussen de wc/douche en de leefruimte is, of een zijwand tussen de wc en het slaapgedeelte. Dan kun je de vloerbedekking tot daar wegsnijden en later opnieuw tot die grens aanbrengen. Dan valt het minder op dat je in de wc andere vloerbedekking hebt.

Succes, het is een kwestie van stap voor stap afpellen en weer opbouwen.

kowa

Bericht door kowa » zo 03 nov 2019, 12:01

Ik hoor niemand die aan je vraagt "Hoe zit het met de garantie" heb je de camper particulier gekocht of via een handelaar/dealer.
Ik zou in deze situatie terug gaan naar de vorige eigenaar.

Fred
Onderweg naar (t)huis

DHM

Bericht door DHM » zo 03 nov 2019, 14:27

Merk en type zou ook handig zijn.

LMC2000

Bericht door LMC2000 » zo 03 nov 2019, 17:32

Ik dacht er zijn zoveel smaken. Maar het is idd handig en aan oorspronkelijke bericht toegevoegd.
LMC Liberty 545 '00
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 04 nov 2019, 9:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Liever NIET quoten wanneer je direct op iemand reageert!

Plaats reactie