Laat gloeibougies controleren
- de Jonckheer
- Berichten: 12663
- Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
- Locatie: Berkhout
Re: Laat gloeibougies controleren
Dat inspuiten met wat dan ook is onzin, dat werkt niet want dat spul komt echt niet tussen dat schroefdraad. Wat vaak wél helpt is "schrikken", dus een klap met een hamer of, zoals hoofdnoorman aangeeft, eerst een beetje vaster. Met een hamer zul je er niet bij kunnen komen maar eerst even rechtsom en dan pas linksom is het proberen waard.
Tja, preventief. Dan kun je ze ook elk jaar er even uit draaien, een lik kopervet er op en weer terug erin, nietwaar?
Tja, preventief. Dan kun je ze ook elk jaar er even uit draaien, een lik kopervet er op en weer terug erin, nietwaar?
Re: Laat gloeibougies controleren
als de fabriek met montage wat vet/pasta er aan zou doen zou er geen probleem zijn , net wat nico zegt 1x per jaar er even uit , schoonmaken invetten en er weer in, kun je makkelijk bij de verstuivers?, dan een zelfde behandeling, en al kun je er niet makkelijk bij dan is het nog aan te bevelen.
maar laat ieder doen wat hem/haar goeddunkt, houden de garages ook werk.
jos
maar laat ieder doen wat hem/haar goeddunkt, houden de garages ook werk.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Peter LMC
- Berichten: 10104
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Laat gloeibougies controleren
Ik zou de gloei bougie's zeker niet vaster draaien. Ze worden niet voor niets met ongeveer 20 nm vastgezet.Hoofdnoorman schreef: ↑zo 27 okt 2019, 0:21Het grote probleem met deze reparatie is steeds weer het gevolg van het proberen om zaken los te draaien.
Dit geldt ook voor gloeibougies.
Ja, men spuit alles in. Ja, men laat het soms een dag weken. Ja, men gebruikt zelfs de DeBlock oil van Innotec.
Maar bij dit soort zaken, en vele andere, is het van belang het eerst even vaster proberen te draaien alvorens men gaat lossen. In 99% van de gevallen gaat het dan prima.
Dit is maar een heel laag moment. Als je de constructie bekijkt dan begrijp je waarom. Het is meteen knak.
Ook het losdraaien met een moment sleutel is daarom aanbevolen.
Als je over het aangegeven moment komt (ook bij losdraaien) is de kans op afbreken zeker aanwezig.
Het zijn best breekbare dingen. Alles moet kleiner en lichter tegenwoordig.
De bougie's in een personenauto zijn ook al van die kleine dunne dingen met sleutel 14 mm.
Re: Laat gloeibougies controleren
Er rijden nog veel Ducatobussen rond waarbij de modificaties niet doorgevoerd zijn, oorzaak is vaak niet dealeronderhouden of onderhoud door de camperdealers zijnde geen Fiatdealer.
Bij deze Ducato's loopt het regenwater nog vrolijk over de kop en dus ook in de bevestigingsgaten van verstuivers en gloeibougies.
Dat veroorzaakt corrosievorming en het heeft dan geen enkele zin iets preventief te vervangen omdat je altijd te laat bent en dus gewoon pech hebt.
Een bekend kwaaltje waarbij dus eerst de waterlekkage opgelost zou moeten worden alvorens nieuwe gloeibougies te plaatsen.
Bij deze Ducato's loopt het regenwater nog vrolijk over de kop en dus ook in de bevestigingsgaten van verstuivers en gloeibougies.
Dat veroorzaakt corrosievorming en het heeft dan geen enkele zin iets preventief te vervangen omdat je altijd te laat bent en dus gewoon pech hebt.
Een bekend kwaaltje waarbij dus eerst de waterlekkage opgelost zou moeten worden alvorens nieuwe gloeibougies te plaatsen.
Re: Laat gloeibougies controleren
Ik heb ze net bij mijn Renault Megane vervangen. Kwamen soepel los. De nieuwe ingesmeerd en met moment sleutel vast zetten. Moment is echt heel laag nog lager dan handvast.
- ducati 900
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Laat gloeibougies controleren
Bij zo'n zelfde motor in een Trafic kunne. Ze wel vreselijk vast zitten omdat daar net als bij Ducato altijd regenwater bij komt.
Inspuiten en geduld wil best wel helpen maar soms ontkom je er niet aan om een bedrij in de arm te nemen om ze ultrasoon te verwijderen en ha dan ben je zo 'n € 650 extra kwijt.
Maar altijd nog beter dan de kop te demonteren om de oude uit te boren.
Zit je op € 1900 extra.
Maar eigenlijk is het gewoon een puntje onderhoud en zouden ze om de grote beurt losgehaald moeten worden en met wat koperpasta weer gemonteerd.
Ben
Inspuiten en geduld wil best wel helpen maar soms ontkom je er niet aan om een bedrij in de arm te nemen om ze ultrasoon te verwijderen en ha dan ben je zo 'n € 650 extra kwijt.
Maar altijd nog beter dan de kop te demonteren om de oude uit te boren.
Zit je op € 1900 extra.
Maar eigenlijk is het gewoon een puntje onderhoud en zouden ze om de grote beurt losgehaald moeten worden en met wat koperpasta weer gemonteerd.
Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Laat gloeibougies controleren
Bij veel moderne dieselmotoren zouden het dan hele dure beurtjes worden .
Er moet bij sommige modellen ontzettend veel verwijderd worden voor je ook maar bij de gloeispiralen kunt komen.
Gloeistiften gaan trouwens vastzitten door koolafzetting aan de binnenzijde. De gloeistiften van een moderne direct ingespoten diesel zijn erg lang en tussen de gloeibuis en de kop gaat kool zitten. Daarom altijd proberen de gloeistiften te vervangen bij een hete motor.
De aangekoekte roetdeeltjes kunnen dan vaak wat zachter zijn. En als laatste heeeeeel veel geluk hebben. Daarom is een prijsopgave vooraf moeilijk of voorzien van mitsen en maren.
Gloeistiften gaan tegenwoordig wat vaker kapot omdat ze niet alleen tijdens het starten gebruikt worden.
Er moet bij sommige modellen ontzettend veel verwijderd worden voor je ook maar bij de gloeispiralen kunt komen.
Gloeistiften gaan trouwens vastzitten door koolafzetting aan de binnenzijde. De gloeistiften van een moderne direct ingespoten diesel zijn erg lang en tussen de gloeibuis en de kop gaat kool zitten. Daarom altijd proberen de gloeistiften te vervangen bij een hete motor.
De aangekoekte roetdeeltjes kunnen dan vaak wat zachter zijn. En als laatste heeeeeel veel geluk hebben. Daarom is een prijsopgave vooraf moeilijk of voorzien van mitsen en maren.
Gloeistiften gaan tegenwoordig wat vaker kapot omdat ze niet alleen tijdens het starten gebruikt worden.
Re: Laat gloeibougies controleren
als je het te duur vind, niets aan laten doen, het is geen voorschrift, of zelf doen.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- ducati 900
- Berichten: 7472
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
- Locatie: Garyp
Re: Laat gloeibougies controleren
De reactie van Tonic laat zien waar het probleem zit.
Bij veel motoren moesten ook de kleppen worden gesteld waarbij ook veel moet worden gedemonteerd maar toch gebeurt dat.
Ben
Bij veel motoren moesten ook de kleppen worden gesteld waarbij ook veel moet worden gedemonteerd maar toch gebeurt dat.
Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Re: Laat gloeibougies controleren
en toch willen een hoop mensen graag zo,n modern ding, laat ze.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Laat gloeibougies controleren
Als die goed in elkaar gezet worden maken ze een bizarre hoeveelheid draaiuren zonder noemenswaardig onderhoud die een ouwe korporaal-machinist zich ongetwijfeld niet voor kan stellen
Re: Laat gloeibougies controleren
maar bij goed in elkaar zetten hoort een beetje vet met de montage, maar dat is ws te moeilijk om die robots aan te leren.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- JoopBrekken
- Berichten: 4251
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Laat gloeibougies controleren
yes, op hms roermond, mijnenveger (1968-1970)
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything