scheur in douchebak

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1121
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

scheur in douchebak



Bericht door WiSpi »

In onze Adria Twin buscamper (2007) zit een schuifdeur. Op zich ben ik daar niet zo blij mee, en afgelopen vakantie is dat ook gebleken.

Deze schuifdeur hangt niet aan een rail, maar staat (en schuift) in een gootje van de douchebak. Nu blijkt dat in dat gootje een scheur is ontstaan.
Foto1_deur met scheur.jpg
Foto1_deur met scheur.jpg (80.03 KiB) 1009 keer bekeken
.
Ik verwacht dat onder dit gootje geen mooie ondersteuning zit, maar zeker weten doe ik dat niet. Enerzijds kan dat slijtage zijn, maar het kan ook van een verkeersdrempel komen, dan kan hij wat omhoog springen en daarna weer in dat gootje vallen. Een combinatie kan ook.

De hele douchebak verwijderen zie ik (nog) niet zo zitten. Het toilet zit er ook aan vast.

Hoe te repareren?
Reparatie met epoxy leidt er (denk ik) toe, dat die glijgoot niet meer zo vlak zal zijn, zodat de deur er soepel overeen zal schuiven. Maar al zal dat wel lukken: de kans is groot dat de onderkant van het gootje niet goed ondersteunt wordt en dan bestaat de kans dat hij toch weer gaat ontstaan, vanwege het doorzakken. Ik heb de volgende opties bedacht. Wie denkt er met mij mee?

Optie 1
Dit kitvoeg tussen douchebak en wand opensnijden en kijken of je er zo bij kunt. Blijkt dat te lukken en zit daar geen ondersteuning onder de goot, dan eerst een ondersteuning maken en daarna de scheur in de goot met epoxy dichtmaken en goed gladschuren en weer afkitten.

Optie 2
Ik zou een opening/werkluikje (bijvoorbeeld:10cm x 10 cm) vlakbij de scheur kunnen maken, zodat ik wel goed onder deze scheur kan kijken en zo nodig met chirurgische precisie deze goot te ondersteunen en daarna de goot met epoxy dichtmaken en goed glad schuren. Als dat gelukt is, ondersteun ik het werkluik en maak het met een luikje op het gat. Mooi grijs schilderen en demontabel (klittenband, o.i.d.) bevestigen. Misschien heb je het in de toekomst nog nodig.

Optie 3
Verwijder deze deur. Het blijft een onding en maak een scharnierende houten deur (ben timmerman, moet lukken). Bijzonderheid is dan wel dat de deur iets gebogen moet worden.

Zelf denk ik eerst aan optie 1. Als dat niet leidt tot resultaat, kan altijd nog optie 2 of optie 3 worden overwogen
Hebben jullie tips, andere opties. Is epoxy wel het juiste reparatiemiddel?
Bijlagen
Foto2_scheurdouchebak.jpg
Foto2_scheurdouchebak.jpg (93.74 KiB) 1008 keer bekeken
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: scheur in douchebak



Bericht door EasyBee »

Je bent niet de eerste met zo'n probleem.
viewtopic.php?f=3&t=8444645
Toevoeging
viewtopic.php?f=3&t=8468473
Laatst gewijzigd door EasyBee op zo 20 okt 2019, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: scheur in douchebak



Bericht door veetee »

Inderdaad, ik zou ook eerst voor optie 1 gaan. Kijk of je na het lossnijden van de kitnaad de hele bak kan verwijderen om te kijken of onder de bak zelf ook wel een goede ondersteuning zit. Je ziet vaak dat de bak zelf ook scheurt door gebrekkige ondersteuning. Dan kan je dat indien nodig ook meteen verbeteren.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: scheur in douchebak



Bericht door Kroppie »

deur er uit douche gordijn er in.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1121
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: scheur in douchebak



Bericht door WiSpi »

Kroppie schreef:
zo 20 okt 2019, 20:33
deur er uit douche gordijn er in.

jos
Dat wordt optie 4.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
leenjose
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 25 aug 2014, 14:28
Locatie: Steenbergen (Nbr)

Re: scheur in douchebak



Bericht door leenjose »

Kleine stukjes Lego steentjes oplossen in MEK werkt prima kun je ook nog de kleur kiezen zie http://www.mehari.nl/reparatie.htm
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: scheur in douchebak



Bericht door Hoofdnoorman »

Optie 4:
Hoek alu kopen, maat kan ik niet inschatten via de foto, 15 x 15? Is te verkrijgen in 1,25 mm dik. Netjes de bochten zetten (kan met de hand) en met MS Polymeer vastkitten.
Dicht, slijtage bestendig, blijft schoon.
Je loopt de kans dat er ietsiepietsie van de deurlamellen moet worden geschuurd.

EDIT: Sorry, maak er maar Optie 5 van dan.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1121
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: scheur in douchebak



Bericht door WiSpi »

Optie 5 is een hele mooie optie, maar ik vraag mij af of je het met de hand goed kan buigen, maar dat is zeker te proberen.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: scheur in douchebak



Bericht door Kroppie »

u- profiel is er toch ook in kunststof?, ws makkelijker te buigen

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1121
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: scheur in douchebak



Bericht door WiSpi »

inderdaad, ga ik ook proberen.

Ik hou jullie op de hoogte!
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
oud beestje
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 07 okt 2019, 15:57

Re: scheur in douchebak



Bericht door oud beestje »

hallo,
ik heb ooit bij mij de hele douche gedonteerd omdat er in de douche bak zelf een scheur zat en ook aan het stopje.
ik heb deze in mijn garage volledig terug met polyester matten en alle producten gerestoreerd !
op zich een klus waar je niet mag aan twijfelen omdat polyester snel hard wordt ( naar gelang de verharder er in )
ik denk dat dit de enige sterke oplossing zal zijn ? ik heb mijn douche bak onderaan versterkt met houten balkjes en ook met polyester.
http://mijn-ducato-onderhouden.blogspot ... ellen.html
een link naar mijn blog met foto's hoe ik het gedaan heb.
ik dacht iets rond de 120 euro aan materiaal ! een douche vinden is vaak geen optie en kost stukken uit je lichaam !
veel suces
groeten michel
Gebruikersavatar
WiSpi
Berichten: 1121
Lid geworden op: di 10 aug 2010, 18:09
Locatie: De Liemers

Re: scheur in douchebak



Bericht door WiSpi »

Dank je wel Michiel, altijd goed om zo'n reparatie te bekijken en mooi gedaan!

Inmiddels ben ik erachter dat optie 5 niet lukt met een U-profiel, omdat de opening dan te nauw wordt om de deur goed te laten schuiven. Misschien kan het wel met platte aluminium strip, die er in gelijmd wordt. Toch dient de goot ter plekke van de scheur wel ondersteund te worden, want daar zit niets onder!! toevallig kan ik via de buitenkant er makkelijk bij. Ik kan daar een opstapje voor in bed demonteren en dan ben ik precies achter de scheur. Dus als ik in de wand daar een luikje maak, kan ik de goot ondersteunen en zo nodig onder de hele goot een steunbalk aanbrengen. als dat klaar is, monteer ik het opstapje en dan zie je er niets meer van het werkluikje.

Als een aluminium strip niet wil, zit ik te denken om in de hele goot een dun laagje epoxy aan te brengen, want de hele gootbodem zal met deze schuifdeur constructie wel aan het slijten zijn. Ik moet nog even verdiepen in het werken met epoxy. Als iemand hierover tips heeft, dan hou ik mij aanbevolen.
Wim

Camper: Buscamper / Ducato 250 / 2007 / 3.0 liter motor
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: scheur in douchebak



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat zal wel kloppen. Ik heb ook geschreven hoekprofiel. Staande kant aan de buitenzijde!
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3065
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: scheur in douchebak



Bericht door rijschoollucassen »

Waar vakmanschap ophoudt, gaat pur verder...... Als je de binnenkant goed fixeert en er dan een beetje pur onder spuit, zou je daarna de scheur kunnen laten vollopen met epoxy. Risico is dat als je te veel pur gebruikt, de bak omhoog komt.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Plaats reactie